Povestea Yahoo! Cum a trecut pe lângă preluarea Google şi a Facebook şi a refuzat o ofert de 45 de miliarde de dolari de la Microsoft

Şefii Yahoo! au luat de-a lungul timpului mai multe decizii proaste, însă unele au fost extrem de profitabile, astfel că fondatorii săi sunt acum miliardari FOTO: AP
Era anul 2008, iar Jerry Yang – fondator şi director general al Yahoo! – avea pe masă o ofertă de 44,6 miliarde de dolari de la Microsoft pentru cumpărarea. Criza încă nu venise, Google încă nu se transformase într-un colos de 500 de miliarde de dolari, iar Facebook abia începea să prindă la public, într-o lume dominată de MySpace şi Hi5. Aşa că a refuzat oferta.

Mai târziu, însă, acţionarii Yahoo! aveau să regrete amarnic, după ce compania a fost marcată de o serie de scandaluri continue, iar capitalizarea companiei scăzuse la doar 22 de miliarde de dolari, mult sub valoarea activelor şi a banilor din conturi.

Începuturile Yahoo!, parte din mitologia Silicon Valley

Yahoo! a luat fiinţă în anul 1994, istoria sa fiind de acum parte a mitologiei privind Silicon Valley. În acel an, Jerry Yang – un imigrant din Taiwan orientat spre matematică – şi David Filo – un programator din Louisiana – pun bazele a ceea ce acum se cheamă Yahoo!. Mai exact, era un director de linkuri utile cu cele mai interesante lucruri care se găseasu pe internet. De altfel, internetul însuşi era abia la început. Directorul cu pricina se numea „Ghidul lui Jerry şi David către World Wide Web“. Pe atunci internetul era alandala, iar utilizatorii cu greu găseau ceva folositor în tot amalgamul. Astfel, pagina celor doi a devenit din ce în ce mai populară.

Anul următor a adus încorporarea companiei Yahoo!, iar fondul Sequoia Capital a investit în firmă, aducându-l şi pe Tim Koogle de la Motorola drept director general. Dar, în timp ce Yang şi Filo au făcut un pas în spate, cei doi au rămas în continuare foarte implicaţi: Filo a scris algoritmii primului motor de căutare al Yahoo!, iar Yang a fost decisiv în revenirea companiei după spargerea bulei „dotcom“ de la începutul anilor 2000.

Citiţi şi Adio Yahoo! Operatorul telecom Verizon cumpără divizia de internet a grupului american pentru 4,83 miliarde de dolari

În acel moment, Yahoo! era cea mai mare companie din domeniul internetului, serviciul său de email fiind foarte popular (Yahoo! Mail), ca şi aplicaţia de mesagerie (Yahoo! Messenger), în vreme ce portalul Yahoo.com era pagina de start pentru milioane de oameni. Mai mult, Yahoo! deţinea GeoCities, un site foarte popular, dar şi AltaVista – un motor de căutare care în zorii internetului era mai puternic decât Google. Chiar şi acum Yahoo! are 700 de milioane de utilizatori ai serviciilor sale.

Însă în timpul bulei „dotcom“, Yang l-a adus la conducerea companiei pe Terry Semel, fost director în cadrul conglomeratului media Warner Brothers.

Contra curentului

Acesta este, de altfel, şi sursa „multiplelor personalităţi“ pe care Yahoo! le-a avut de-a lungul timpului şi care apoi au dus la stagnarea sa, potrivit Bloomberg. Mai precis, Jerry Yang şi David Filo, cu puternicul lor background tehnologic vedeau compania ca pe una de internet. Dar Yang şi liota de directori aduşi apoi în companie, precum Jeff Weiner (actualmente directorul general al LinkedIn) şi Dan Rosensweig (acum şeful serviciului de închirieri de cărţi Chegg) vedeau compania ca fiind mai mult de mass-media.

Numai că trendul a fost invers în lumea întreagă: în timp ce Yahoo! se baza tot mai mult pe afacerile editoriale, Jeff Bezos orienta Amazon către retailul online şi servicii oferite companiilor care vor să utilizeze vastele sale servere.

Citiţi şi: Acțiunile Amazon și Google au atins niveluri-record. Titlurile Amazon au urcat cu 125% în acest an, cele ale Google cu 45%

Dincolo, Larry Page şi Sergei Brin de la Google îl aduceau pe Eric Schmidt ca director executiv şi apoi ca preşedinte. Acum Amazon este cel mai mare retailer online din lume, iar platformele sale de cloud computing sunt coloana vertebrală pentru mii de companii găzduite pe serverele sale. Google a devenit sinonim cu căutarea de informaţii pe internet, YouTube este cel mai popular portal video de pe planetă, iar compania a virat şi spre mobil, dezvoltând sistemul de operare Android, care acum este instalat pe majoritatea smartphone-urilor şi tabletelor vândute pe planetă.

Citiţi şi: Vis de miliardar. Uzina secretă în care Larry Page, cofondator al Google, produce maşini zburătoare

A ratat cumpărarea Google şi Facebook

Mai mult, Yahoo! a trecut razant pe lângă cumpărarea a doi rivali de marcă: în anul 1998, la doar un an de la înfiinţarea Google, Larry Page şi Sergey Brin au oferit compania lor de vânzare către AltaVista pentru doar un milion de dolari, cei doi dorind să îşi continue apoi studiile la Stanford. În 2002, Yahoo! îşi dă seama că a făcut o eroare refuzând achiziţia şi face o ofertă de trei miliarde de dolari. Google cere cinci miliarde, Yahoo! refuză şi aşa se duce şi a doua şansă a companiei.
Google se listează pe bursă în 2004, iar în 2006 deja ajungea la o cotă de 68% pe segmentul motoarelor de căutare, pe când Yahoo! scădea de la 32% la 24%. Tot atunci vrea să cumpere YouTube, dar pierde în faţa Google, care cumpără platforma video pentru 1,65 miliarde de dolari.

Tot în anul 2006, Yahoo! face o ofertă de un miliard de dolari pentru Facebook. Dar după o serie de rezultate financiare proaste, Semel scade oferta de la un miliard la 850 de milioane, iar Mark Zuckerberg refuză transferul, potrivit cărţii „Efectul Facebook“, scrisă de către David Kirkpatrick. Ceea ce părea o achiziţie neeconomică pentru acţionarii Yahoo! s-a transformat într-un coşmar, după ce Facebook a devenit un rival de temut pentru Yahoo!, transformându-se în cea mai mare reţea socială din lume şi ajungând la o capitalizare de 350 de miliarde de dolari.

Citiţi şi: Cum a făcut Mark Zuckerberg 4 miliarde de dolari într-o după-amiază

Continuând, Jerry Yang a preluat şefia Yahoo! de la Semel în anul 2007. Dar şi Yang a fost prea circumspect în a lua măsuri. Mai mult, Microsoft a făcut o ofertă nesolicitată în valoare de 44,6 miliarde de dolari. Directorul general al Microsoft de atunci, Steve Ballmer, unul dintre primii angajaţi ai lui Bill Gates, făcea un effort disperat prin care spera să ajungă din urmă Google. Dar Yang refuză oferta. În acel moment, Yang este fotografiat în Sun Valley, Idaho, alături de Page şi Brin. Dar fotografia dezvăluie şi confuzia lui Yang în privinţa adevăratului inamic al Yahoo!: nu era Microsoft cu gaşca sa de fanatici Windows, ci „tipii de la Google“, mai scrie Bloomberg.
Yang îşi dă demisia după ce refuză oferta, iar la conducerea companiei vine mai întâi Carol Bartz, apoi Scott Thompson.

Cum s-a fâsâit elanul la Yahoo!

Bartz a rămas în istorie după ce nu a ştiut să răspundă unei întrebări simple: ce este Yahoo? Este o companie bazată pe motoare de căutare, email şi internet sau este o companie media? Acţionarii au concediat-o din cauza prestaţiilor proaste, iar la cârma companiei vine Scott Thompson, de la PayPal. Şi acesta demisionează, însă, după ce este prins că a minţit în privinţa unei diplome.

Marissa Mayer, actualul director general este adusă ca ultimă speranţă în anul 2012 chiar de la rivala Google, unde se ocupase anterior de dezvoltarea unor servicii precum Gmail, Google News sau iGoogle.

Mayer cumpără în 2013 reţeaua socială Tumblr pentru 1,1 miliarde de dolari, dar şi o grămadă de aplicaţii mobile deoarece deja ne aflam în era smartphone-ului. Cu toate acestea, revirimentul se lasă aşteptat, iar Mayer închide multe servicii ale companiei.

Yahoo! a anunţat ieri că îşi vinde divizia de internet şi zestrea imobiliară pentru 4,83 miliarde de dolari către Verizon, cel mai mare operator american de internet. Vestea vine după ce anul trecut Verizon a cumpărat AOL pentru 4,4 miliarde de dolari. Verizon va combina motorul de căutare Yahoo!, serviciile de email, publicitate şi stiri ale companiei (Yahoo! Finance, Yahoo Sports şi Yahoo! News) cu celelalte proprietăţi ale sale, printre care se regăsesc The Huffington Post, Engadget şi TechCrunch.

Investiţiile bune: Alibaba şi Yahoo! Japan

Cu toate acestea, nu toate investiţiile şi achiziţiile Yahoo! s-au dovedit proaste. Yahoo! a investit în anul 1996 în Yahoo! Japan alături de operatorul telecom SoftBank, deţinut de către miliardarul Masayoshi Son. Acum Yahoo! mai deţine o cotă de 35% din compania niponă, iar aceasta valorează opt miliarde de dolari.

Citiţi şi Colegii îl băteau cu pietre la şcoală, acum este miliardar. Povestea excentricului care a realizat cea mai profitabilă investiţie din istorie

De asemenea, în anul 2005, a investit în retailerul online chinez Alibaba, alături de fondatorul acestuia, Jack Ma. Alibaba s-a listat în anul 2014 pe bursă fiind cea mai mare listare din istorie, compania strângând 21,8 miliarde de dolari. Acum Yahoo! mai are o cotă de 15% din Alibaba, care valorează circa 31 de miliarde de dolari.

Citiţi şi N-au vrut să-l angajeze la KFC, a picat de două ori admiterea la facultate, iar acum este unul dintre cei mai bogați oameni ai lumii. Povestea fondatorului Alibaba

Jerry Yang are acum o avere de 1,9 miliarde de dolari, potrivit revistei americane Forbes, în vreme ce averea lui Filo este estimat[ la 2,9 miliarde de dolari, conform aceleiaşi surse.

Spre comparaţie, Jeff Bezos – fondatorul Amazon, are o avere de 64,2 miliarde de dolari, Mark Zuckerberg – cofondator al Facebook, are 52,5 miliarde de dolari, în vreme ce Larry Page şi Sergei Brin au averi estimate la 37,1 şi, respectiv, 36,4 miliarde de de dolari.