Povestea celui mai bogat dintre români: Cum și-a construit Ion Țiriac un imperiu de 1,5 miliarde de euro

Pasiunea pentru maşini, combinată şi cu relaţiile pe care şi le-a făcut în străinătate, l-au transformat pe Țiriac în reprezentantul exclusiv pentru România al mai multor mărci de automobile FOTO: Mediafax
A reușit nu doar în tenis, ci și în afaceri. Cei 25 de ani de investiții în România, dar și experiența mediului de afaceri occidental, l-au propulsat pe Ion Țiriac în elita lumii de business. Iar în toți acești ani a subliniat în repetate rânduri că face business din postura de investitor, nu de manager.
Share on Facebook126Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Reddit0Email this to someone

Fost jucător profesionist de tenis, Ion Țiriac a cunoscut marile performanțe în jocurile de dublu , în compania lui Ilie Năstase, dar și a altor mari sportivi, cum ar fi legendarul Guillermo Vilas sau partenera sa de la dublu mixt, Virginia Ruzici.

Acum, după mai bine 25 de ani de afaceri în România, fostul jucător de tenis este cotat pentru al doilea an consecutiv de Top 300 Capital drept cel mai bogat dintre români, cu o avere estimată la circa 1,5 miliarde de euro.

La serviciu, Țiriac!

Chiar dacă a fost mai întâi jucător profesionist de hochei și a concurat la Olimpiada din 1960, Țiriac a cunoscut succesul pe terenul de tenis, iar după 1990 și-a trecut numele și pe lista celor mai bogați dintre români.

Plecat din țară după 1984 și devenit mai apoi manager al lui Boris Becker și Goran Ivanisevic, Țiriac avea înainte de Revoluție aura unui personaj mitic printre români. După 1990, Ion Țiriac s-a concentrat asupra mai multor afaceri, pe care le-a deschis și grupat în România sub umbrela Țiriac Holdings, grup care reunește acum peste 40 de firme.

Pilonul principal al holdingului este Țiriac Auto, cel mai mare dealer auto din România, care controlează trei mari importatori –  Hyundai Auto România, Premium Auto și M Car Trading.

Citiți și: România milionarilor cu repetiție: Povestea de business a marilor averi, de la Malaxa la Ion Țiriac

Pasiunea pentru maşini, combinată şi cu relaţiile pe care şi le-a făcut în străinătate, l-au transformat pe Țiriac în reprezentantul exclusiv pentru România al mai multor mărci de automobile. A început în 1995 cu Mercedes şi Ford, mărci considerate greu de vândut la acea vreme în România.

Mai târziu, Țiriac Auto a atras în portofoliul său și Hyundai, Mitsubishi, Land Rover, Jaguar și Chrysler, dezvoltând o adevărată infrastructură de ateliere auto în nordul Capitalei. În timp, Țiriac nu a irosit nicio oportunitate pe acest sector. Când vânzările de mașini noi au începută să scadă, Ion Țiriac a găsit rapid o soluție: divizia Țiriac Auto Rulate.

De la Mercedes la Metro

Intrarea retailerului german Metro în România este strâns legată de numele lui Ion Țiriac. El a fost cel care i-a convins pe proprietarii grupului german să își extindă afacerea și în România. Și asta în condițiile în care, în 1996, anul intrării Metro, marii retaileri ocoleau România, atât din cauza climatului politic nesigur, cât și a puterii reduse de cumpărare.

După numai doi ani de operațiuni pe piața românească nemții, au descoperit potențialul comerțului modern și au continuat să se extindă. Chiar și la apariția concurenței, Metro a rămas principalul jucător pe sectorul cash&carry în piața românească.

Citiți și: Țiriac și-a vândut acțiunile de la UniCredit Țiriac Bank. Iată de ce a fost și a rămas cel mai bogat român

În 1998, Metro Cash&Carry avea o cifră de afaceri de peste 50 de milioane de euro pentru fiecare unitate și intrase deja pe profit, cu Țiriac în calitate de acționar minoritar.

Dar nu retailul a fost principala activitate a omului de afaceri. Pe lângă auto, Țiriac își extinde în timp afacerile în domenii precum asigurări, finanțe-bănci, imobiliare și, mai nou, energie, mai precis industria petrolieră.

Cum s-a structurat Imperiul Țiriac

Din postura sa de investitor, Ion Țiriac a crescut afaceri. Pe unele le-a menținut și le-a dezvoltat, pe altele le-a vândut. Un exemplu de manual și pilon de greutate al grupului a fost Banca Comercială Ion Țiriac (BCIT), rebranduită mai târziu Țiriac Bank.

Fondată în 1991, BCIT a fost una dintre primele bănci private de după Revoluție. Ion Țiriac avea deja reputația de antrenor al unor staruri de primă mână precum Guillermo Villas, Henri Lecomte, Boris Becker, Mary Joe Fernandez, Anke Huber şi Goran Ivanisevici. Strânsese încă de pe atunci o mică avere, pe carea decis să o investească în afaceri în România, inclusiv în BCIT.

Cu un pas deja făcut în zona finanțelor, Ion Țiriac s-a îndeptat ulterior și către domeniul asigurărilor, compania Alianz Țiriac fiind cotată la finele anului trecut al cincilea jucător în topul asigurărilor de viață și primul în cel al asigurărilor generale.

Citiți și: România capitalismului de cumetrie: patru din cinci milionari au supt de la stat

Mai apoi, Allianz se alia pe plan regional cu grupul UniCredit, care activa deja pe piața românescă după achiziția Demir Bank de la statul turc. În scurt timp, UniCredit obținea și controlul Țiriac Bank. Și asta după ce Bank Austria Creditanstalt fusese absorbită de către Unicredit.

La jumătatea acestui an, Țiriac a mai dat o lovitură. Țiriac Holdings Ltd. și-a vândut către UniCredit Bank Austria AG cele 45 de procente din UniCredit Țiriac Bank. În urma tranzacției, capitalul deținut de banca austriacă în UniCredit Țiriac Bank S.A. a crescut la 95,6%. O tranzacție estimată la 700 de milioane de euro, despre care analiștii din piață spun că l-a readus pe Ion Țiriac în fruntea topului celor mai bogați oameni de afaceri din România.

Cam în aceeași perioadă, Ţiriac Holdings a anunțat că va intra în următorii trei ani în competiţie directă cu marii retaileri de benzină şi motorină prin construirea unei reţele de staţii de benzinării cu preţuri de discounter, prin intermediul Ţiriac Energy. Ținta sa, o rețea națională de 200 de stații de benzină. Piața numără în prezent peste 1.450 de benzinării și este dominată de OMV Petrom.

Omul controverselor

Dar Țiriac nu a scăpat de critici și comentarii. Cele mai cunoscute polemici vin anual, în urma partidelor de vânătoare organizate de omul de afaceri pe proprietatea sa de la Balc, la care participă atât oameni de afaceri din România, cât și personalități din sfera politică sau de business din afara țării. Imaginile cu șirurile de mistreți împușcați au îndelung comentate de presă și opinia publică.

Pe zona de cancan, numele milionarului a mai apărut și la mijlocul anilor 2000, în contextul dosarului “Cocaina”, în care fiul său Ion Țiriac Jr. a fost achitat în cele din urmă.

Citiți și: Pe urmele lui Țiriac: Cine sunt românii care și-au botezat firmele cu numele din buletin

La începutul acestei lui, numele lui Ion Țiriac a fost în centrul unui scandal din Spania, fiind acuzat de evaziune fiscală, pentru că s-ar fi folosit de o companie cu sediul în Olanda pentru a evita plata taxelor.

Fostul jucător e acuzat că a făcut profit de 34 de milioane de euro în 2014, din care a plătit taxe în Spania de doar 60.000 de euro, din turneul de tenis de la Madrid, pe care omul de afaceri îl organizează de ani buni cu sprijinul primăriei din capitala Spaniei.

Principala nemuţumire a ibericilor pleacă de la faptul că autorităţile din Madrid investesc anual milioane de euro într-un turneu deţinut de o companie privată.

Share on Facebook126Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Reddit0Email this to someone