Portretul neromanţat al lui Dragoș Petrescu, omul din spatele celui mai mare grup românesc de restaurante

În 1990, Dragoş Petrescu vindea ziare în Piaţa Universităţii, apoi a lucrat pentru McDonald’s. S-a îndrăgostit de domeniul restaurantelor, a învăţat încontinuu, iar acum conduce un business roditor de zeci de milioane de euro FOTO: City Grill
„Adevărul Financiar“ a stat de vorbă cu Dragoș Petrescu, proprietarul și CEO-ul grupului de restaurante și cafenele City Grill, cea mai mare afacere românească de acest gen. Discuția a născut răspunsuri directe, opinii diplomate, gânduri spontane sau mai vechi, subtilități și judecăți cu care am creionat în tușe jurnalistice profilul celui supranumit de presa de business autohtonă „regele restaurantelor“ din România.

Născut în București, în noiembrie 1970, Dragoș Petrescu a trăit din plin schimbările economice și de mentalitate ale societății românești de după Revoluție. Trecerea bruscă de la comunism la capitalism a fost confuză pentru mulți, dar prosperă pentru unii curajoși cu idei. Dragoș Petrescu a avut inițiativă și a speculat nevoia de restaurante mai accesibile a bucureștenilor din anii ’90. Experiența acumulată l-a ajutat să construiască, în timp, câteva nume de referință din domeniul ospitalității.

În prezent, deține și conduce grupul City Grill, care include șapte branduri de restaurante și cafenele: City Grill, City Cafe, Trattoria Buongiorno, Hanu’ Berarilor , Caru’ cu bere, Pescăruș și Hanu’ lui Manuc. Are peste o mie de angajați și cifre anuale de afaceri de zeci de milioane de euro. Locațiile din portofoliul City Grill sunt împărțite în două categorii: clasa medium (de zi cu zi), pentru pauzele de respiro ale celor ocupați, și clasa premium (de evenimente), pentru cei cu așteptări mai mari, care vor spectacol sau să petreacă.

Fervent observator și analist al schimbărilor și oportunităților din domeniul restaurantelor, Dragoș Petrescu a învățat să vină în întâmpinarea clientului din clasa medie, pe care l-a studiat îndelung. Atent la orice detaliu, a reușit să transpună în afaceri o filosofie sănătoasă și să pună în valoare istoria locurilor cu bonton din București, pe care le-a preluat și în care a investit bani, timp și energie.

Client și patron, în domeniul în care „orice covrigărie te concurează“

Absolvent al Facultății de Transporturi, Secția Autovehicule Rutiere, din cadrul Institutului Politehnic București, Dragoș Petrescu a început drumul pe care îl urmează și astăzi în Piața Universității. Vindea ziare, pentru a face bani, în primele luni ale anului 1990, după venirea din armată.

Atenția i-a fost captată, apoi, de un domeniu ceva mai pretențios, aproape inexistent în România. „În anii ‘90, nu aveam o piață de restaurante pentru micii antreprenori sau angajații care aveau timp limitat pentru masa de prânz. Exista doar o piață premium, iar mersul la un restaurant era considerat un eveniment, nu un obicei de zi cu zi“, ne spune Dragoș Petrescu.

A pornit ca novice. L-a fascinat modelul de business al McDonald’s, apărut la noi în 1995, și a înțeles că „dacă înveți cum se face această meserie, poți avea succes ca antreprenor“. Și a învățat, în țară şi în străinătate. Şi-a început ascensiunea chiar la McDonald’s, din postura de store manager. Apoi, s-a axat pe mulțumirea clientului de clasă medie, fapt care „implică un serviciu simplu, dar dedicat, porții mari cu ingrediente de calitate, la prețuri medii sau mici“. După câteva proiecte la care a contribuit, a reușit să deschidă primul restaurant City Grill. Se întâmpla acum 12 ani, pe bulevardul Primăverii. De altfel, nordul și centrul Capitalei sunt zonele strategice în care Dragoș Petrescu și-a pus amprenta.

A făcut și greșeli. Cel mai rău îi pare că, la începutul carierei de antreprenor, nu a reușit să mențină un echilibru între viața personală și cea profesională. „Am trecut printr-un divorț, o parte din prietenii mei buni s-au îndepărtat, însă, astăzi, văd lucrurile din altă perspectivă. Pe partea profesională, cea mai mare pierdere este că am separat compania «La Mama», în anul 2004“, recunoaște Dragoș Petrescu.

Privește norocul prin prisma expresiei „omul potrivit la locul potrivit“ și crede că o idee nu se poate materializa decât dacă norocul aliniază respectiva idee cu pasiunea și momentul oportun de a o aplica. „Pun norocul pe locul doi, după talent și determinare“, spune Dragoș Petrescu. Se ghidează după motto-ul „nimic nu e imposibil“ și are o mare toleranță pentru greșeli, pentru că le vede ca pe un mecanism de educare, cu condiția ca greșeala de orice fel să fie recunoscută și tratată ca atare.

Uneori, își schimbă rolul de patron pentru cel de client. Obișnuiește să meargă incognito în propriile localuri: „o dată pe lună, noaptea, între orele 2.00 și 6.00, pentru a verifica standardele de curățenie și gestiune“. A epuizat de mult cele 10.000 de ore de muncă necesare pentru a avea succes, dar nu se oprește. Gândire obligatorie în industria ospitalității, în care, potrivit lui Dragoș Petrescu, ochii trebuie îndreptați și în sus, și în jos, pentru că „orice covrigărie te concurează, într-un fel sau altul“.

„Cel mai fericit am fost aseară, când am aflat că analizele mi-au ieşit bine“

Terasa Casata i-a marcat copilăria, iar restaurantul Select, adolescența. Ne destăinuie că bunul material cel mai de preț este geanta bunicului său, arhitect și liber profesionist, până în Al Doilea Război Mondial. „În această geantă, am diplomele lui, primele contracte și fotografii din vremea succesului său. Ele sunt o sursă de inspirație pentru mine“. De aceea, dacă acum ar fi hărăzit cu un talent, ar vrea să deseneze mai bine și să fie un bun arhitect.

Dragoș Petrescu consideră că fericirea absolută înseamnă obținerea admirației celor din jur, iar cea mai mare temere a sa este să nu-și dezamăgească apropiații. Îi place povestea lui Spartacus, legendarul gladiator și conducător al răscoalei sclavilor, care a inspirat zeci de filme și cărți. Se identifică cu modelul „self-made man“, adică a omului care își depășește condiția, prin propriile forțe. „Spartacus asta a fost. A reușit, din sclav, să ajungă liderul unei lupte impotriva sistemului“.

dragos petrescu - city grill 2 - adevarul financiar
„Pun norocul pe locul doi, după talent și determinare“, spune Dragoș Petrescu FOTO: City Grill

 

Din viața reală, patronul City Grill admiră câțiva „oameni care au creat valori în jurul lor“. Îl apreciază pe Steven van Groningen, CEO-ul Raiffeisen Bank România, pentru finețea sa. „La nivel internațional, îl admir pe Bill Gates, pentru ce a creat. Din păcate, oricât mă străduiesc, nu găsesc oameni politici pe care să îi admir“. Ultima parte a afirmației sale poate fi legată și de faptul că nu suportă demagogia și minciuna cu bună știință.

Apreciază un prieten, dacă îi este alături, chiar și când nu e de acord cu el și a constatat că principalul său defect este lipsa de tact, arătată nu doar în mediul de business, ci și cu familia și cei apropiați. „Mai am mult de învățat si de corectat în ceea ce mă privește“, admite Dragoș Petrescu. De curând, a vizitat Irlanda și Irlanda de Nord, de unde a plecat impresionat „Am văzut, încă o dată, cât de important e să lași orgoliile și violența la o parte și să fii concesiv cu cei din jurul tău, pentru a crea o țară minunată. Cu mai puțin de 30 de ani în urmă, regiunea era măcinată de un război civil”.

Seriozitatea și disciplina pe care le emană în spațiul public își pot găsi originea în activitatea preferată din timpul liber. Când nu are program, face sport, împreună cu copiii și soția. „Vara, practicăm triatlon – alergare, bicicletă, înot. În sezonul rece, schiem“. Aflăm că fericirea lui vine din lucruri simple, dar mai valoroase decât orice afacere de succes: „Aseară, am fost cel mai fericit. Am terminat un set de analize medicale și au ieșit bine“, ne mărturisește Dragoș Petrescu.

Preferințele artistice ale unui om oglindesc nuanţe ale gândirii sale. Florile de câmp, roșul, Malcolm Gladwell, George Topîrceanu, Berti Barbera și Gheorghe Petrașcu sunt numele enumerate de Dragoș Petrescu, întrebat fiind ce floare, culoare, prozator, poet, compozitor și pictor preferă. Supa de pește, așa-numitul „chowder“, în cultura saxonă, este pe primul loc în topul său culinar, dar nu ignoră nici borșul de pește din gastronomia balcanică. „Îmi place în mod deosebit supa „tom yum“, din cultura asiatică. În ceea ce privește preparatele din carne, prefer mielul la cuptor“, spune cel care are în subordine nu mai puțin de 16 restaurante și cafenele.

Sfat pentru tinerii Y: „Fiți curajoși și încercați-vă norocul!“

Dragoș Petrescu mai deține funcții în cadrul unor organizații implicate în dezvoltarea mediului de business autohton. Este președintele HORA, membru în boardul Romanian Business Leaders și Young Presidents Organization, membru Task Force pentru IMM-uri și Antreprenoriat în cadrul Coaliției Pentru Dezvoltarea României. Următorul pas constă în sprijinirea celor care vin din urmă, prin implicarea sa în dezvoltarea spiritului antreprenorial al tinerilor români. „Cred în crearea de locuri de muncă și în plus-valoare, prin finanțarea întreprinzătorilor, nu prin asistență socială“, spune Dragoș Petrescu.

Recunoaște un viitor antreprenor de succes prin câteva calități. Prima – dorința sinceră de a deveni așa ceva. Spune că în noua generație matură, denumită „millennials“ (n.r. – „generația Y“, formată din persoanele născute în anii ’80 și ’90), există tineri foarte inteligenți, cu deschidere spre inovație, dar care mai au nevoie de ceva. „Cei care dispun și capacitatea de sacrificiu au, în ochii mei, potențialul de a deveni antreprenori de succes. Îi sfătuiesc pe tineri să aibă curaj să-și încerce norocul și, când aleg drumul pe care vor porni, să pună pasiunea pe primul loc“.

Întrebat cum și-a răsplătit succesul, după primul milion de euro făcut, Dragoş Petrescu spune că „toți banii care s-au creat în companie au fost investiți tot în companie. E un defect al antreprenorilor români faptul că nu facem întotdeauna un balans corect“. Îi este greu să găsească momentul în care a depășit pragul zerourilor, deoarece primul milion a fost obținut doar teoretic, nu și practic. „Vezi primul milion «materializat», atunci când faci un «exit»“.

„Ce faceți dacă, mâine, trebuie să reporniţi de la zero?“. Dragoș Petrescu se gândește des la acest scenariu și spune că ar fi doar încheierea unei etape și pornirea alteia. Se consideră un privilegiat, pentru că știe foarte bine piața și cunoaște competitorii. „Este ușor să creezi proiecte noi, să ieși cu idei și concepte revoluționare“. Consideră că modelul de afacere în care bucătarul este și proprietarul localului este „celula de bază în creșterea industriei ospitalității, oriunde în lume, mai ales în România“.

Dragoș Petrescu îl apreciază pe Joseph Hadad, pentru meniul și inovația din restaurantul său, pe cei din grupul Fratelli, pentru designul din restaurante și pentru atmosfera creată. De asemenea, îi laudă pe cei din zona bucătăriei mediteraneene: „nu e ușor să ai un restaurant bun de pește în București, oraș care nu are o tradiție în aceste specialități. Aici, pot să menționez Mamma Leone, Ancora și Mesogios. Nu vreau să le uit pe cele specializate în carne, precum restaurantele Vacamuuu și OSHO“.

Competiţia cu brandurile străine, benefică pentru toţi

Între prezent și perioada în care avea un singur restaurant există plusuri și minusuri, consideră Dragoș Petrescu. „Poți crea proiecte mult mai ușor, având în spate forța mai multor restaurante, poți avea inițiativă legislativă și poți ajuta mai bine industria. Sunt două minusuri: că te îndepărtezi de echipa ta, de colegi și nu mai ai timp să discuți cu clienții“.

Este de părere că clientul are mereu dreptate. „Avem aproape 12.000 de clienți pe zi, iar eu primesc între 10-20 de reclamații, zilnic. Probabil sunt mai multe, dar la mine ajung doar atâtea. Le privesc cu bucurie, nu cu supărare, iar acest lucru mă ajută. O persoană își pierde calitatea de client, dacă devine violent fizic sau verbal“, spune patronul City Grill, care subliniază că grupul de restaurant este dedicat românilor și doar 12-13% din totalul clienților sunt străini.

colaj - restaurante - grup city grill
Grupul City Grill include șapte branduri de restaurante și cafenele: City Grill, City Cafe, Trattoria Buongiorno, Hanu’ Berarilor , Caru’ cu bere, Pescăruș și Hanu’ lui Manuc FOTO: City Grill

 

Dragoș Petrescu consideră că România este o țară foarte sigură, în privința rivalităților din domeniul restaurantelor. Slow-food (unde se încadrează și City Grill) versus fast-food, branduri autohtone versus cele străine. Lupta este grea, dar vede în competiție ceva benefic pentru toți, deoarece se creează piață, inovație și locuri de muncă. „Această luptă aduce profesioniștii, care, în cea mai mare parte, sunt operatori internaționali. Primele două locuri sunt ocupate de McDonald’s și de grupul Pizza Hut – KFC“.

Spune că este foarte dificilă dezvoltarea unei afaceri în familie, deoarece talentul și determinarea cu care cineva fondează un business nu se pot regăsi în aceeași măsură și la rudele fondatorului. „La nivel global, o afacere de acest gen durează, în medie, 2,5 generații. Cu alte cuvinte, a doua generație sau a treia o finalizează, adică o pierde. Evident, sunt afaceri de familie care rezistă peste generații și avem exemple printre furnizorii mei. Julius Meinl rezistă de peste un secol“, conchide Dragoș Petrescu, patronul și CEO-ul grupului City Grill, cea mai mare afacere românească cu restaurante.

City Grill se extinde în ţară şi peste hotare

În ultimii trei ani, grupul City Grill a înregistrat o creștere constantă a cifrei de afaceri: 80 de milioane de lei – în 2013, 90 de milioane de lei – în 2014 și peste 115 milioane de lei – anul trecut. Estimările pentru anul în curs, dupa primul trimestru, indică un avans de 20 de procente, iar Dragoș Petrescu apreciază că, începând din 2017, grupul va avea o creștere constantă de 10-15%, anual.

Pe fondul investițiilor masive făcute de companie în deschiderea de noi restaurante și în cursurile de calificare pentru personal, profitul grupului a scăzut, în ultimii trei ani. Dacă în 2013 suma era de peste 7,2 milioane de lei, în 2014 a scăzut la circa 6,2 milioane de lei, iar anul trecut s-a situat în jurul valorii de 5,8 milioane de lei. Până la sfârșitul acestui an, numărul de angajați va ajunge la 1.300 – 1.500 și va avansa constant, proporțional cu creșterea numărului de restaurante.

Pe termen scurt, este vizată consolidarea și poziționarea corectă pe piață a celor două branduri noi, Hanu’ lui Manuc și Pescăruș, inaugurate anul trecut, dar și consolidarea întregului grup. Obiectivele pentru perioada 2016-2018 vizează deschiderea de noi locații. „Dorim să ne dezvoltăm organic și avem în vedere atât Bucureștiul, cât și alte orașe mari din țară – ne gândim la Cluj -, dar și din afara României – Viena și Londra. Vizăm preluarea unor branduri noi, a unor locații independente, pe care să le reamenajăm. Investițiile noastre presupun un efort de 250.000 – 400.000 de euro per locație cumpărată, iar bugetul de achiziții este de circa două milioane de euro pentru două noi restaurante“, ne mărturiseşte Dragoş Petrescu, proprietarul grupului City Grill, cea mai mare afacere românească cu restaurante.