Polonia a ajuns să aibă carburanţi mai ieftini decât România, deşi nu are producţie proprie, iar ţara noastră a redus TVA

Combustibilii vânduţi în România sunt mai scumpi decât în Austria sau Polonia, state fără producţie internă de ţiţei FOTO Adevarul
În timp ce preţul petrolului a scăzut cu 45% în ultimul an, benzina s-a ieftinit în România doar cu 3,5%, iar motorina cu 12%, ţara noastră având în continuare cei mai scumpi carburanţi din regiune, chiar şi după reducerea cotei standard de TVA.
Share on Facebook1.7kShare on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Reddit0Email this to someone

Benzina şi motorina sunt în continuare mai scumpe în România decât în majoritatea statelor vecine, în ciuda reducerii TVA şi a colapsului înregistrat de cotaţiile ţiţeiului la nivel mondial. Mai exact, în timp ce preţul petrolului a scăzut cu 45% în ultimul an, benzina s-a ieftinit în România doar cu 3,5%, iar motorina cu 12%.

La 2 ianuarie 2015, cotaţia ţiţeiului Brent – de referinţă în Europa – era 55 de dolari pe baril, în vreme ce marţi atinsese un minim de 30,5 dolari pe unitate, cel mai scăzut nivel din ultimii 12 ani. În schimb, conform statisticilor Uniunii Europene, preţul mediu al benzinei a scăzut de la 5,109 lei pe litru la raportarea din data de 5 ianuarie 2015 la 4,93 lei pe litru la raportarea din 4 ianuarie 2016, reducerea fiind de doar 3,5%. La motorină, scăderea a fost mai amplă, de la 5,318 lei pe litru la 4,68 lei pe litru, ceea ce înseamnă 12%. Exprimat în euro, preţul mediu al benzinei este de 1,093 euro pe litru, în timp ce motorina costă 1,036 euro pentru aceeaşi cantitate.

Fluctuaţii în Bulgaria şi Ungaria

La vecinii bulgari, ieftinirea benzinei a fost mai accentuată, de 6,54%, litrul costând 1,043 euro. Motorina, în schimb, s-a ieftinit doar cu 1,03% la sud de Dunăre şi costă 1,065 euro pe litru. În Ungaria, benzina s-a ieftinit cu 4%, de la echivalentul a 1,073 euro pe litru la 1,03 euro, în vreme ce preţul motorinei este mai mic cu 7,88%, după ce a coborât de la 1,136 euro pe litru la 0,992 euro.

Carburanţi sub un euro în Polonia

Polonia are cei mai ieftini combustibili din regiune, atât benzina, cât şi motorina având acum preţuri sub pragul psihologic de un euro. Astfel, benzina s-a ieftinit cu 11,85% în Polonia, de la un nivel de 1,055 euro pe litru în ianuarie 2015 până la 0,966 euro pe litru. Motorina a consemnat, la rândul său, o scădere de preţ de 11,42%, de la un nivel de 1,05 euro, până la 0,93 euro.

Preţul fără taxe, mai mic în Austria

Inclusiv în Austria reducerile au fost mai consistente decât în România, după ce benzina s-a ieftinit cu 6,25%, iar motorina cu 13,73%. Un litru de benzină costă în medie 1,094 euro în Austria, în timp ce motorina este 0,987 euro.
Fără taxe, un litru de benzină costă 46 de eurocenţi în România faţă de 41,8 în Austria, în vreme ce motorina costă 44 de eurocenţi în ţara noastră, faţă de 41,2 eurocenţi la Austria.

România a ajuns să aibă cei mai scumpi carburanţi din regiune după ce Guvernul a introdus în anul 2014 o acciză suplimentară de şapte eurocenţi pe litru, destinată construcţiei de autostrăzi. Aceasta trebuia eliminată la începutul acestui an, potrivit prevederilor incluse în noul Cod Fiscal, însă ulterior s-a decis menţinerea taxei şi în 2016.

Petrolul, la 30 de dolari pe baril

Cotaţiile petrolului au coborât marţi la 30 de dolari pe baril, minimul ultimilor 12 ani, din cauza problemelor economice din China, a aprecierii dolarului şi a spectrului unei producţii mai mari a Iranului. Preţul ţiţeiului Brent, de referinţă la Londra, a scăzut până la un minim de 30,43 dolari pe baril, nivel nemaiîntâlnit din aprilie 2004. Banca americană Morgan Stanley estimează că petrolul va ajunge chiar şi la 20 de dolari pe baril, dacă China îşi va devaloriza din nou moneda proprie, yuanul.

Share on Facebook1.7kShare on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Reddit0Email this to someone
  • Viorel Predatorul

    E clar ca industria prelucatoare de titei din Romania trebuie regularizata de catre statul roman. Cererea de carburanti din petrol este inelastica la variatia pretului, ceea ce inseamna ca desi pretul variata mai mult sau mai putin, oamenii vor cumpara carburanti. In asemenea conditii, cand pe piata ai cativa producatori, puterea este concentrata in mana ofertantilor, si piata devine oligopol. Asemenea piete trebuiesc supravegheate, pentru ca pretul nu se mai stabileste pe baza cererii si a ofertei, ci este la cheremul producatorilor.

  • Gabriel Paraschiv

    Cand din pretul unui litru, 3 lei merg obligatoriu la stat din taxe, atunci ce asteptari sa avem ? USA , China, Rusia si altii nu isi bat capul cu “poluarea” impunand accize la combustibil. Numai UE face astfel rost de bani usor (easy money) pe care mai apoi ii toaca pe proiecte aiuritoare, salarii si pensii nesimtite la Parlament sau Comisia UE sau drenari infecte de fonduri cum s-a vazut.

  • Casian

    Încă o dovadă a atitudini binevoitoare a companiilor faţă de populaţie. În această perioadă oamenii bogaţi se fac şi mai bogaţi…

  • Pingback: Marea mascaradă de la pompă: benzinarii ţin cu dinţii de preţul carburanţilor, deşi cotaţiile ţiţeiului s-au prăbuşit | Adevarul Financiar()