O lume comodă, comodă, comodă: aplicațiile care ne schimbă ireversibil traiul de zi cu zi

Va depinde oare viitorul doar de un click? E întrebarea pe care și-o pun tot mai mulți oameni care aleg comoditatea în schimbul efortului fizic FOTO: Guliver/ Getty Images
Comoditatea și dorința de a pierde cât mai puțin timp au schimbat comportamentul consumatorului de astăzi, care vrea să aibă totul la o distanță de un click. Sau chiar mai aproape.
Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Reddit0Email this to someone

Va depinde viitorul doar de o apăsare pe un touchscreen? E întrebarea pe care și-o pun tot mai mulți oameni, care aleg comoditatea în schimbul efortului fizic. La început au fost aplicațiile care îți permit plata facturilor sau îți aduc taximetrul în fața scării, apoi cele care își urmăresc comportamentul și învață ce intensitate a luminii sau ce temperatură preferi în casă și le ajustează automat.

La scară largă, unele administrații locale sunt interesate de aplicații care să facă mai ușor utilizabile seviciile publice, cum ar fi pornirea iluminatului sau sincronizarea transportului în comun. Sunt lucruri la care în urmă cu doar câțiva ani mai țineau de domeniul SF, însă odată cu evoluția tehnologiei toate aceste aplicații construiesc nu doar viitorul, ci și un nou segment de business.

Dependenți de click

Începutul anilor 2000 găsea o lume în plină schimbare. Tehnologia a început să avanseze de la o zi la alta, iar introducerea ei în viața cotidiană a condus la evitarea risipei de timp. Cel puțin în România, în urmă cu 15 ani, ideea de plată a facturilor sau a impozitelor prin internet era privită de mulți contribuabili ca un lucru extrem de dificil. Odată cu apariția magazinelor online, dar și a aplicațiilor care permit mult mai ușor plata de pe un gadget conectat la internet, plata din fața calculatorului sau de pe tabletă sau mobil a ajuns sport național.

Citiți și: Te adaptezi sau riști să dispari: Modelul Uber, o amenințare pentru afacerile în format tradițional?

Statisticile arată că, în 2014, cumpărăturile din online ajunseseră la peste un miliard de euro. Numărul mare de aplicații a făcut ca structura businesului multor companii să treacă pe online, mai ales în cazul celor din retail sau din industria de travel, unde biletele de călătorie și chiar voucherele pentru cazare sunt achiziționate cu un singur click.

În e-retail, jucători mari precum eMag au introdus aplicații de comandă online a produselor comercializate în rețeaua proprie. Serviciile au fost acaparate și ele de mediul online, iar una dintre acestea, Uber, serviciul de taximetrie care a aruncat în aer o întreagă industrie a transporturilor, a devenit în scurt timp cel mai valoros start-up din istoria tehnologiei.

Cu aproape 5 ani în urmă, Uber a venit cu ideea unui serviciu de ridesharing care să facă legătura între pasageri și cel mai apropiat șofer dispus să-și ofere contra cost mașina personală pentru servicii de transport. Practic, ai nevoie doar de un smartphone, pe care trebuie să instalezi aplicația dedicată. Software-ul pune automat clientul înscris în program în legătură cu cel mai apropiat şofer partener Uber. Traseul până la locul comenzii al mașinii așteptate poate fi urmărit pe o hartă în timp real, iar la destinație nu se plăteşte nimic cash.

Tariful este calculat de program în funcţie de distanţă, viteză şi condiţiile de trafic, și se plătește cu cardul de credit, prin intermediul unui cont de client. 80% din nota de plată intră automat în contul șoferului. Restul de 20% ajung la Uber. Compania a intrat în peste 290 de orașe din 55 de țări și a atras finanțări totale de peste patru miliarde de dolari.

De curând, o altă aplicație, Clever Taxi, a introdus și modalitatea de plată online a serviciului, dar și un mai bun control asupra mașinii comandate de client.

Viitorul vine (și) din România

Unele aplicații mobile ne conduc către tineri din România. Clujeanca Anda Gânscă, de exemplu, a reușit să creeze în Statele Unite o rețea socială, Knotch, care a atras o finanțare de 1,5 milioane de dolari. Aceasta presupune un instrument vizual care permite utilizatorilor să înregistreze opinia lor despre un anume subiect. Aceștia selectează o paletă de culori care variază de la roșu aprins (extrem de pozitiv) la albastru închis (extrem de negativ), cu alte nouă nuanțe de sentiment între cele două extreme.

În funcție de variația culorilor se stabilește răspunsul pe marginea subiectului tratat. Dispozitivul a fost denumit de inventatoare „termometru al sentimentelor”. Knotch este destinat atât industriei mass media, care poate utiliza platforma ca feedback asupra subiectelor, dar se adresează și antreprenorilor care vor informații despre anumite branduri din piețe.

Tot din Statele Unite vine o aplicație care controlează sistemul de iluminare din casă. Aplicația a fost dezvoltată de compania Switchmate și presupune un dispozitiv atașat unui întrerupător clasic care poate fi controlat de pe smartphone. Utilizatorul poate aprinde sau stinge lumina din casă la ora la care dorește, sau dacă este plecat pentru mai mult timp poate să-și protejeze casa de răufăcători acționând în orice moment sistemul de iluminare pentru a da impresia că este acasă.

Citiți și: Iată de ce nu va funcționa Uber, aplicația care valorează cât un sfert de Românie

Investiția pentru dezvoltarea aplicației a fost de aproape 140.000 de dolari, iar produsul final a fost scos pe piață la 49 de dolari și a prins destul de repede în America și Canada.

Pentru cei care nu au timp sau chef să-și comende telefonic mâncarea, au apărut și în România o serie de aplicații dedicate. Practic, administratorul aplicației respective are contract cu mai multe restaurante care, pentru a se regăsi pe respectiva platformă, plătesc o taxă. Clientul achită nota ca la masă, iar comisioanele sunt plătite de restaurante.

O altă soluție practică vine din Cluj-Napoca, unde un student a conceput o aplicație pentru smartphone care îi ajută pe călători să își cumpere bilete direct de pe telefon, să consulte programul mijloacelor de transport și chiar să caute un autobuz aflat între două destinații.

Lista cu exemple care ne țin în fața calculatoarelor sau cu mâna pe telefon pot continua și e tot mai clar că, pe zi ce trece, dezvoltarea unor astfel de aplicații ne conduc către noi businessuri și chiar către modificarea multor afaceri clasice.

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Reddit0Email this to someone