Noul an școlar ca strategie de marketing: Cum te fac hipermarketurile să scoți mai ușor bani din buzunar

„Industria din jurul sectorului școală-învățământ a explodat în ultima perioadă” FOTO: Guliver/ Getty Images
De la intrarea pe piața românească, marile rețele de retail au reușit să schimbe comportamentul de cumpărător al românului și să îl atragă spre comerțul modern prin diferite tactici de marketing. Noul an școlar îi pune încă o dată în temă.
Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Reddit0Email this to someone

Dacă e să răsfoiești cataloagele de promovare ale marilor lanțuri de magazine în apropierea unor evenimente gen Anul Nou, Paștele sau începerea anului școlar, conținutul revistelor în care sunt prezentate produsele la promoție e în mare parte același.

Diferă mai degrabă doar prima pagină, unde fiecare magazin promovează produsele pe care le consideră mai apropiate de profilul cumpărătorilor săi. În fapt, mecanismul din spatele lor e unul și același: promovarea produselor în contextul evenimentului care se apropie.

„În ultima perioadă, magazinele încearcă să vină cu o gamă cât mai largă de produse pe care le grupează în promoții legate de un anume eveniment”, spune pentru Adevărul Financiar Sorin Mierlea, președinte al Asociației pentru Protecția Consumatorului

Adevărul Financiar face un scurt inventar al campaniilor de marketing purtate de rețelele din zona comerțului modern având ca țintă începerea anului școlar.

„Acestea sunt tehnici, este o adevărată știință, dar este vorba și de strategii care s-au format în zeci de ani de experiență a lanțurilor mari de magazine”, explică sociologul Alfred Bulai.

De la eveniment la marketing agresiv

Dacă în ultimii ani, consumatorul nu era învățat cu exercițiul campaniilor de promovare, în prezent el este ținta mai multor astfel de acțiuni, care vizează lucruri din activitatea lui cotidiană.

Campaniile de Black Friday sau de Valentine`s Day, ori cele de Paști și Crăciun, de exemplu, atrag un număr foarte mare de cumpărători, cărora li se prezintă promoții pentru evenimentele respective.

În ultima perioadă, în special în cea de primăvară-vară marile rețele de retail au venit cu exerciții noi de marketing, care nu erau asociate unor evenimente punctuale. Este vorba de promoțiile destinate produselor românești, care au fost un bun exercițiu de marketing.

Citiți și:  Înapoi la “Cooperativă” – Profi reînvie magazinul universal sătesc și-l redenumește LOCO

„Piața din România este total diferită față de acum 20 de ani. Atunci nu știam despre campaniile de marketing. Acum marketingul este agresiv. Sunt perioade în care se mizează pe mărirea volumului vânzărilor și vedem că apar promoții de Crăciun, de Paști, la începutul anului școlar …”, explică Bulai

Marele eveniment al toamnei care se apropie rămâne, indiscutabil, deschiderea noului an școlar, iar retailerii au început deja să se reorienteze și să dea startul unor campanii agresive la produse mai mult sau mai puțin “dedicate”.

„Acestea sunt promoții care creează o stare mai puternică a consumatorului de a cumpăra. În dorința lor de a vinde bine marile magazine strâng un număr foarte mare de produse în categoria promoții. Din această cauză consumatorul trebuie să fie atent la prețul afișat”, atenționează Mierlea.

Despre acest tip de marketing sociologii spun că poate fi atenuat de modul în care este educată societatea să reacționeze la campaniile publicitare.

Anul școlar, o industrie cu potențial

Explozia de materiale promoționale este pusă și pe seama unei piețe mult mai darnică atunci când este vorba despre anumite evenimente din an. „Puterea de cumpărare este mai mare pe această zonă a copiilor și a industriei care este generată de un an școlar. Practic, industria din jurul sectorului școală-învățământ a explodat în ultima perioadă”, precizează Mierlea.

Faptul că un an școlar se comportă ca o adevărată industrie-magnet este confirmat și de produsele care se regăsesc în cataloagele marilor lanțuri de magazine.

„Dacă evenimentele din an nu ar deveni campanii de marketing ar însemna că retailer-ul respectiv nu își face treaba cum trebuie. Bineînteles, pentru fiecare dintre aceste ocazii, cumpărătorul are nevoie de un anumit tip de produse, fie ca vorbim despre mâncare, rechizite sau produse electronice. Totodată, consumatorii vor căuta ofertele și campaniile speciale și se vor îndrepta către retailer-ul care le oferă pachetul complet: produse + oferte. Este deci o reacție normală la piață și până la urmă, o ieșire din monotonie și din tiparele clasice de comunicare”, a declarat Lidia Pitulea,  Senior Public Advisor la agentia de PR –  The Public Advisors .

Citiți și: Atenție, mallimă! Cine este cel mai mare investitor în centre comerciale din România și ce planuri are pentru 2015

Pe lângă clasicele rechizite și diversele categorii de îmbrăcăminte și încălțăminte, în revistele dedicate începerii anului școlar se regăsesc și produse software, electronice, dar și electrocasnice de genul storcătoarelor de legume și fructe sau a espresoarelor de cafea.

„Este o speculare a dorinței firești a oamenilor de a investi în copii. Sunt strategii de marketing care vizează maximizarea vânzărilor. Din dorința de a vinde cât mai mult, magazinele introduc mai multe promoții în oferte, pentru că știu că oamenii au tendința de a cumpăra mai mult decât au nevoie. De aceea și conceptul de hipermarket, unde găsești o arie variată de produse”, explică sociologul Alfred Bulai.

 Sorin Mierlea crede la rândul său că dimensiunea campaniilor este motivată și de dorința de atrage cât mai mult public. În fond, dezvoltarea practicilor de promovare ale hipermarketurilor e dictată de diversitatea și dimensiunea pieței.

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Reddit0Email this to someone