Noile norme ale legii RCA au intrat în vigoare. Ce revoluție aduc pe piața asigurărilor auto

Elena Deacu 02-08-2017
Noua lege RCA aduce multiple schimbări care să îi avantajeze, în premieră pe șoferi, precum decontare de la propriul asigurător, discount pentru cei care au un istoric curat, reparație în orice service, dar și măsuri mai dure pentru șoferii imprudenți și o prevedere mai ciudată, și anume predarea plăcuțelor de înmatriculare când contractul de asigurare nu mai este prelungit.
Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Reddit0Email this to someone

Normele de aplicare efectivă a noii legi a asigurărilor de răspundere civilă auto (RCA), adoptată la mijlocul lunii iulie de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), au fost publicate în Monitorul Oficial din data de 1 august, intrând imediat în vigoare.

Asta înseamnă că data de 1 august a adus o reformă semnificativă sistemului RCA, care avantajează acum mai mult consumatorul, în defavoarea companiilor de asigurări. În acest sens, „Adevărul” vă reamintește care sunt principalele schimbări pe care le aduce această nouă lege și normele ei de aplicare.

Penalizări pentru șoferii imprudenți

Legea introduce noţiunea de „asigurat cu risc ridicat”, ceea ce înseamnă că şoferii imprudenţi vor plăti poliţe mai scumpe. Ea vine la pachet cu o schimbare a sistemului bonus-malus, ceea ce face ca preţul poliţelor să varieze cu câteva zeci de procente în funcţie de istoricul conducătorului auto. Acest sistem aduce variaţii ale poliţei în cazul şoferilor care au avut accidente, astfel încât aceştia pot plăti mult mai mult faţă de şoferii corecţi.

Astfel, șoferii care sunt recompensați pot primi o reducere a prețului asigurării de maximul 50%, în timp ce cei care sunt penalizați pot plăti cu până la 80% mai mult pe o asigurare. Până acum, coeficientul de majorare sau cel de reducere putea ajunge la cel mult 32%.

O altă noutate este că de acum se va ține cont de proprietar la aplicarea sistemului bonus-malus, și nu de autoturism. Astfel, dacă până acum acest sistem se se aplica separat pentru fiecare vehicul, acum unei persoane fizice i se va aplica același sistem bonus-malus pentru toate vehiculele pe care le deține. În cazul persoanelor juridice, sistemul separat se va menține.

Despăgubiri de la propriul asigurător

Noua lege le oferă păgubiților ocazia de a cere despăgubiri direct de la propriul asigurător. Astfel, în cazul unui accident, ei vor avea la dispoziție modalitatea de decontare directă, respectiv un serviciu suplimentar pe care asigurații îl vor putea cumpăra odată cu noile polițe RCA, pentru a evita să se complice cu cerutul despăgubirilor de la asigurătorul șoferului vinovat, putând să le ceară de la propriul asigurător.

„Persoana prejudiciată are dreptul să înainteze cererea de despăgubire către asigurătorul RCA sau către propriul asigurător RCA în cazul decontării directe, în cazul producerii unui risc acoperit prin asigurarea RCA sau către BAAR, în cazul producerii unui risc acoperit de acesta în condițiile prevăzute de prezenta lege”, scrie în legea nou-intrată în vigoare.

Cu toate acestea, serviciu de decontare directă este opțional pentru cel care își face asigurarea RCA, dar asigurătorii trebuie să aibă în ofertele lor această posibilitate, pentru a le oferi acest serviciu celor interesați.

Timp mai scurt de indisponibilizare a mașinii

Norma introduce şi două măsuri care vor duce la scăderea semnificativă a timpului cât maşina va fi indisponibilă. Prima dintre acestea este că termenul de constatare al daunelor a fost redus de la 5 zile lucrătoare la 3 zile lucrătoare. Cea de-a doua este că soluţiile tehnice nu le vor mai stabili constatatorii de daună, ci unităţile reparatoare. Totodată, firma de asigurare trebuie să dea un răspuns în 30 de zile pentru o cerere de despăgubire, şi nu în 3 luni cum era până în prezent.

Reparație în orice service

Totodată, norma RCA va permite păgubitului RCA să îşi repare maşina în orice unitate service aleasă de către acesta şi să fie despăgubit indiferent de service-ul ales. Consumatorii vor fi informaţi de acest drept, urmând ca pe Nota de constatare emisă de către firma de asigurări să fie menţionat explicit această opţiune.

Noua normă mai arată că păgubiţii îşi pot repara maşina chiar dacă asigurătorul nu a efectuat constatarea daunelor. Însă această situaţie este posibilă numai dacă păgubitului i-a fost efectuată constatarea daunei de către Poliţie.

Tarife stabilizate

Totodată, Consiliul Autorităţii a ASF a publicat, pentru consultare publică de 10 zile, proiectul de normă privind metodologia de calcul al tarifelor de referinţă.

Legea menţionează că tariful de referinţă nu va mai fi calculat de ASF, ci de către o „societate cu expertiză recunoscută în domeniu”, contractată de către Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF). Aceasta doar va publica tariful de referinţă.

Măsura vine în contextul în care tarifele RCA au crescut necontrolat anul trecut, ceea ce a dus la falimentul mai multor companii de asigurări şi la nemulţumirile şoferilor.

„Din momentul aplicării normei RCA tarifele RCA se vor stabiliza în România pentru o perioadă de minim 3-5 ani, astfel încât nu vom mai asista la salturi de preţ care să genereze tensiunile din ultimii ani”, spunea recent Cristian Muntean, preşedinte Asociaţia Societăţilor de Service Auto Independente (ASSAI).

Fără plăcuțe de înmatriculare când nu există contract RCA

Una dintre cele mai controversate măsuri din noua lege este cea care arată că șoferii vor fi nevoiți să predea plăcuțele de înmatriculare la Poliție, în cazul în care aleg să nu își mai prelungească asigurarea RCA. Cei care nu le depun riscă o amendă ce poate ajunge până la 500.000 de lei.

Amenzile ar putea influența prețul poliței

O nouă măsură care ar putea fi introdusă, dar care momentan este la stadiul de discuții între Biroul Asigurătorilor din România (BAAR), Ministerul de Interne (MAI) şi Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), este posibilitatea ca amenzile de circulație să influențeze polița RCA, scrie economica.net.

„Avem iniţiate multe discuţii la ora actuală care se vor transforma în demersuri ce ar trebui sa pună bazele unui istoric complet al şoferului, unde şi cum acesta a încălcat legislaţia. La ora actuală, accidentele mai grave sau mai uşoare există în istoricul şoferului, dar este nevoie de o bază de date care să se întrepătrundă cu cea a Ministerului de Interne astfel încât imaginea să fie completă şi pentru că această aplicaţie să poată funcţiona”, a declarat Mădălin Roşu, preşedinte BAAR, potrivit sursei citate.

 

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Reddit0Email this to someone