Munca la negru și nedeclararea veniturilor, problemele (ne)rezolvate ale noului Cod Fiscal

Sub aparența unui nivel scăzut datorat cotei unice de impozitare după standardele europene, taxa pe muncă în România este în realitate mult mai mare.
Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Reddit0Email this to someone

În comparație cu celelalte state membre ale Uniunii Europene, în România este un nivel foarte scăzut al impozitării veniturilor (cota unică de 16% este al treilea cel mai mic nivel de taxare la nivel european, după Bulgaria cu 10% și Lituania cu 15%) și al profiturilor (cota unică de 16% este tot al treilea cel mai mic nivel de taxare la nivel european, după Bulgaria cu 10%, Lituania cu 15% și Ungaria tot cu 16%).

Însă, cota de TVA din România este una dintre cele mai mari la nivel european (a treia cea mai mare, după Ungaria 27%, Suedia și Danemarca cu 25%), iar cota de contribuții la asigurările sociale este a 8-a cea mai mare la nivel european. Trebuie precizat că de la 1 iunie TVA se va reduce pentru mărfurile alimentare la 9%, ceea ce va reprezenta o scădere semnificativă a gradului de impozitare.

Guvernul a ales să scadă fiscalitatea prin reducerea TVA-ului, în timp ce FMI și Comisia Europeană au recomandat ca să fie redusă impozitarea muncii. În contextul actual, este evident faptul că este absolut necesară o reducere a fiscalității pe muncă, mai ales în condițiile in care aportul forței de muncă la PIB-ul potențial trebuie sa crească semnificativ în anii următori pentru a accelera procesul de convergență reală a economiei.

Comisia Europeană a avertizat în mod constant asupra nivelului redus de colectare a taxelor și a muncii la negru. „Nivelul taxelor pentru veniturile mici și mijlocii rămâne ridicat în România, ceea ce încurajeză munca la negru și nedeclararea încasărilor”, se arată în cele mai noi recomandări ale CE.

În scopul reducerii fiscalității, guvernul a propus în proiectul noului Cod Fiscal, plafonarea contribuțiilor de asigurări sociale (CAS) la cinci salarii medii brute pe economie. Această plafonare este prea ridicată în opinia mediului de afaceri, care consideră că nu-și va atinge scopul de a reduce cazurile de declarare a veniturilor mari. Din acest motiv, oamenii de afaceri propun ca plafonul să fie redus la doar trei salarii medii brute, pentru creșterea gradului de conformare voluntară.

O altă hibă a noului Cod Fiscal este în opinia repezentaților mediului de afaceri care se vor confrunta direct cu actul normativ faptul că nu s-a realizat un studiu de impact și nu sunt prevăzute facilități pentru stimularea investițiilor, care ar conduce la dezvoltarea economică.

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Reddit0Email this to someone