Miracolul vine pe calea ferată – cum au revenit pe profit CFR Călători și CFR Marfă

CFR Călători a obținut în 2014 un profit de 69 milioane de lei FOTO: Mediafax
Societăți de stat care păreau condamnate la o moarte pe cât de lentă, pe atât de sigură și-au revenit miraculos în 2014. Este vorba de CFR Călători și CFR Marfă, care au trecut pe profit după ani de pierderi.
Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Reddit29Email this to someone

Societățile din subordinea Ministerului Transporturilor, CFR Călători și CFR Marfă au înregistrat anul trecut primele profituri din activitatea de bază, după ce mulți ani au acumulat pierderi de ordinul sutelor de milioane de euro. Profiturile cumulate raportate de companiile aflate în subordinea Transporturilor pentru anul trecut se ridică la 650 de milioane de lei, după un 2013 în care pierderile se cifrau la 460 milioane de lei. Iar asta nu poate să fie decât o veste foarte bună pentru cei 56.000 de angajați ai acestor societăți.

Ceea ce este cel surprinzător, mai ales că nu s-a consemnat un avans spectaculos al economiei, sunt câștigurile obținute de două „găuri negre”: CFR Călători – cu un profit de 69 milioane de lei – și CFR Marfă – cu 0,9 milioane de lei.

Citiți și – Mersul trenurilor – Regiotrans revine, iată și rutele

Dacă în cazul CFR Marfă, creșterea cifrei de afaceri poate fi pusă pe seama scăderii presiunii din partea concurenței, de multe ori neloiale, făcute de Grup Feroviar Român, nu la fel s-ar putea spune și despre CFR Călători. La începutul anului trecut, omul de afaceri Gruia Stoica, proprietarul GFR a fost arestat fiind acuzat tocmai de trucarea unei licitații în defavoarea companiei de stat. Mai precis, de câștigarea unui contract pentru prestarea de servicii de transport de cărbune pe o perioadă de 3 ani, începând cu 1 aprilie 2014, cu o valoare estimată de 473.068.410 lei (peste 100 milioane euro) fără TVA. Ofertantul era Complexul Energetic Oltenia, companie tot de stat.

Cazul CFR Marfă este tipic pentru evoluțiile postdecembriste ale companiilor de stat. În 2013, grupul controlat de Gruia Stoica a vrut să cumpere pachetul majoritar de acţiuni al CFR Marfă, însă tranzacţia nu s-a finalizat. Vânzarea a 51% din CFR Marfă către Grup Feroviar Român nu a putut fi finalizată până la termenul limită, 14 octombrie 2013, pentru că unele bănci creditoare ale CFR Marfă nu şi-au dat acordul pentru schimbarea acţionariatului, iar Consiliul Concurenţei nu a avut timpul necesar pentru a se pronunţa asupra tranzacţiei. Datoriile și pierderile cronice făceau ca prețul acțiunilor CFR Marfă să fie foarte scăzut.

Citiți și – Sinucidere în dosarul Regiotrans-CFR: Costel Comana, găsit mort în toaleta unui avion spre Costa Rica

Intervenția justiției și reinstaurarea unui mediu concurențial echitabil pentru toți actorii, indiferent de forma de proprietate, demonstrează că și companiile de stat pot să-și desfășoare profitabil activitatea atâta timp cât nu se mai face transferul ilicit către societățile controlate de potentații vremii. Compania care administrează infrastructura feroviară, CFR SA a obținut anul trecut cel mai mare profit dintre societățile aflate în subordinea Ministerului Transporturilor, de 382 milioane de lei.

CFR Călători, care a realizat anul trecut o cifră de afaceri de două miliarde de lei, s-a adaptat din mers, eliminând pierderile și câștigând călători. În acest an, compania de transport feroviar de persoane va avea cu siguranță un profit mai mare, principalul concurent privat, Regiotrans, suferind un recul puternic – vezi sinuciderea în toaleta unui avion care efectua un zbor din Columbia în Costa Rica a lui Costel Comana, cel care controla societatea Regiotrans și era anchetat într-un dosar de corupţie în care partenerul său de afaceri Iorgu Ganea a fost arestat.

După cum au mai fost și problemele tehnice descoperite la trenurile RegioTrans. Astfel, în 17 martie Trenurile RegioTrans nu au mai avut voie să circule pe căile ferate din România, după ce Autoritatea de Siguranţă Feroviară a retras licenţa companiei, costatând că operatorul privat foloseşte trenuri care nu corespund din punct de vedere tehnic prevederilor legislative sau instrucţiunilor de specialitate în vigoare. Cursele regulate au fost preluate de către CFR Călători, trenurile RegioTrans reintrând pe traseele normale progresiv pe parcursul lunii aprilie.

Din păcate, Tarom, care a acumulat un miliard de lei pierderi în perioada de criză, a avut pierderi și în 2014 și va continua să înregistreze pierderi și în acest an. Restructurarea și optimizarea activității lasă de dorit, Tarom confruntându-se cu probleme majore.

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Reddit29Email this to someone
  • CRISTEL

    Este bine ca siau revenit pentru ca PD-L a furat tot ce se putea fura pina si Sabotii de la frina!

  • Adrian Ciurea

    Ce bine ca le-au retras licenta alora de la RegioTrans, nenorocitii dracului! Adica cum isi permiteau aia sa ameninte bunastarea CFR cu servicii net mai bune, curatenie in vagoane, personal civilizat si incoruptibil, lipsa intarzierilor si preturi cu peste 50% mai mici decat CFR?!

    • Stai măi, că nu le-a luat nimeni licenţa lui RegioTrans …au revenit în business şi circulă bine mersi pe relaţiile lor tradiţionale Craiova – Bucureşti, Bucureşti – Braşov etc. Asta la sfîrşitul lui mai 2015, ca să fie clar.

  • Pingback: Problemele infrastructurii feroviare din Rom | Adevarul Financiar()