Micile afaceri pentru hipsteri caută bani pe bursă. AeRO e cool

Andrei Botescu a reînviat, în ultimii trei ani, brand-ul de biciclete Pegas, alături de Alex Manda FOTO Mediafax
Cum încearcă bicicletele Pegas, berea Zăganu și alte câteva mici afaceri de hipsteri să se dezvolte mai departe de cultura urbană, cu ajutorul pieței locale de capital.
Share on Facebook72Share on Google+1Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Reddit0Email this to someone

Nu există, la prima strigare, o potrivire naturală între micile afaceri antreprenoriale și piața de capital. Iar când aceste business-uri sunt fondate și validate, prin votul comercial, de hipsteri – tinerii care lansează și consumă produse ori fenomene culturale urbane underground – potrivirea cu bursa pare să lipsească cu desăvârșire.

Asta mai ales în România, unde bursa este dominată de companiile controlate de stat (cu o valoare cumulată de cinci miliarde de euro), iar pe sistemele alternative s-au listat doar cinci afaceri mici și mijlocii în ultimii cinci ani.

Poți spune că mai repede se potrivește șapca la operă decât bicicleta Pegas sau berea Zăganu la bursă. Și totuși…

Berea și bicicletele ajung la bursă

Atât atelierele de biciclete Pegas, cât și producătorii berii Zăganu, alături de croitorii de la Tudor Personal Tailor și alte câteva afaceri mici și cool sunt interesate să se dezvolte cu ajutorul pieței de capital.

Mai precis, 13 companii mici și mijlocii (între care trei din Polonia și una din Germania) au luat deja în calcul listarea la sistemul alternativ de tranzacționare AeRO, operat de Bursa de Valori București (BVB).

BVB a prezentat, în două episoade – primul, săptămâna trecută, iar cel mai recent chiar ieri – o serie de firme (emitenţi) care urmăresc listarea pe sistemul alternativ de tranzacţionare AeRO, iar patru dintre acestea sunt foarte aproape să-şi facă debutul ca societăţi deschise începând cu 25 februarie, când AeRO se relansează oficial.

Platforma de tranzacţionare este deschisă pentru orice companie cu o capitalizare minimă de 250.000 de euro, cu condiţia să realizeze fie o ofertă publică, fie un plasament privat (maximum 149 de investitori) pentru cel puţin 10% din acţiuni.

AeRO vs. Rasdaq

Prezent în emisiunea Adevărul Financiar Live, Mircea Ursache (foto jos), vicepreședinte în cadrul Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), responsabil cu piața de capital, spune că  sistemul de tranzacționare AeRO trebuie să înlocuiască Rasdaq: “apariția pieței AeRO se datorează unui cumul de factori: dispariția pieței secundare, Rasdaq, și modificării legislației în domeniu. Este o platformă de tranzacționare nouă, destinată emitenților care caută o piață bine reglementată pentru a își satisfice necesarul de finanțare.”

foto Mediafax
foto Mediafax

 

Numită caricatural după Nasdaq, bursa americană destinată tehnologiei, pe care s-au lansat de-a lungul vremii toate marile companii IT de astăzi, piața Rasdaq, care va înceta să existe în octombrie 2015, nu oferea garanții investitorilor, deci nu a funcționat ca un instrument alternativ de finanțare.

Cu AeRO, BVB își propune să schimbe această percepție, chiar dacă cele 10-20 de companii care urmează să fie listate anul acesta valorează probabil doar 0,01 din valoarea companiilor deținute de stat la bursă.

Bursa își rezervă dreptul să selecteze companiile care vin de pe Rasdaq pe Aero, căci se caută firme cu un serios business plan de dezvoltare și să solide financiar.

Produsele cool au fani, iar fanii sunt cei mai buni clienți

Dar de ce ar fi atractive branduri ca Pegas, Zăganu sau Tudor Tailor pentru investitori? În primul rând, pentru că mărcile considerate cool lucrează, de regulă, cu fani.

hipster.jpg
foto: facebook.com / pagina Zăganu

 

Și au apărut, în ultimii ani, o serie de afaceri demarate de tinerii membri ai culturii urbane pentru oameni ca ei.

De multe ori e vorba de producție românească și, în unele cazuri – bicicletele Pegas sunt doar un exemplu – de relansarea unor branduri din perioada comunistă.

Companiile acestea au mai multe lucruri în comun. În primul rând, sunt cool. Fac parte dintre afacerile mici și proaspete, care formează un soi de micro-mediu antreprenorial, mult diferit, atât ca formă, cât și ca miză, față de capitalismul de cumetrie care a dominat și desenat peisajul economic românesc în ultimii 25 de ani (și despre care găsiți mai multe aici).

Pegas redivivus

În rând secund, afacerile acestea lucrează cu tinerii activi atât pe rețelele sociale, cât și în rețelele cool, la modă ale orașului: o sumă de baruri, cluburi și evenimente cultural-urbane ieșite din ceea ce se cheamă mainstream (unele denumite underground, altele nu).

De pildă, berea Zăganu se vinde și se consumă exact în locurile frecventate, în mod curent, de reprezentanții culturii urbane. Spune-le, dacă preferi, hipsteri.

În orice caz, e vorba de oamenii care formează cultura urbană, cei care lansează, accelerează sau măcar confirmă obiceiuri și comportamente la modă. În mai multe domenii, hipsterii de azi seamănă cu copiii populari din liceu. Unii care au propriile afaceri.

Bicicletele Pegas au fost readuse la viață în 2011, de Andrei Botescu (foto) și Alex Manda, doi dintre tinerii interesați de finanțarea pe AeRO.

Atelierele Pegas au produs anul trecut 1.500 de biciclete, iar acum se încearcă dublarea producției. La un cost de producție de 100 de euro pentru o bicicletă, firma ar avea nevoie de o finanțare de 300.000 de euro.

“Nu vrem doar să reactualizăm un brand foarte iubit în România, dar am vrea să-l ducem și în afara țării”, spune, ieri, la evenimentul de la BVB, un Andrei Botescu îmbrăcat lejer, cu cămașa în carouri descheiată și pantofii confortabili.

De fapt, dintre cei opt antreprenori prezenți ieri la întâlnirea cu posibilii investitorii, unul singur purta cravată. În rest, cei mai mulți s-ar încadra în (prea) larga categorie a hipsterilor.

Alexandru Geamănu (37 de ani, foto stânga), cel care a lansat, în 2013, alături de Laurențiu Bănescu (35 de ani) marca de bere artizanală Zăganu, sigur trece drept hipster.

banescugeamanu.jpg
cei doi fondatori Fabricii de Bere Bună, care produce berea Zăganu foto Mediafax

 

Chiar berea Zăganu, pe care o produce la Fabrica de Bere Bună, din satul Maneciu-Ungureni (Prahova) se vinde mai ales în locurile cool (peste 70 de prezențe în sistemul HoReCa și doar trei lanțuri de supermarketuri) și este cumpărată cu precădere de cei care ajung în locurile acestea: de hipsteri.

Investiția în microberăria din Prahova a fost de 250.000 de euro, Fabrica de Bere Bună are șase angajați, iar cei doi antreprenori urmăresc creșterea producției și extinderea lanțului de distribuție. Poate chiar și propria berărie.

O variantă pentru finanțarea acestei extinderi este platforma de tranzacționare AeRO.

Tot aici caută investitori și firma de publicitate outdoor The Pole Society, producătorul de aplicații online Zitec, Smart Bill, un start-up care oferă soluții de facturare și contabilitate pentru IMM-uri, atelierul de croitorie Tudor Personal Tailor (specializat în costume) și PBX Telecom, dezvoltator de servicii și produse de streaming.

13 pentru AeRO

În total, pentru sistemul AeRO și-au manifestat interesul 13 firme mici și mijlocii, în două episoade. Primul, de săptămâna trecută, a adus în atenția investitorilor și trei afaceri poloneze: fondul de investiţii Car­pa­thia Capital, com­pania CT Ser­vices, care oferă soluţii pentru tra­tarea podelelor alu­ne­coase, dar și firma TNN Finance, care operează plat­forma online de schimb valutar Kan­toronline.

Pe lângă acestea, integratorul de soluţii IT Bit­tnet Systems, firma locală de cu­rie­rat Sameday Courier și dez­vol­ta­torul de website-uri Cabanova din Ger­ma­nia şi-au manifestat in­teresul pentru listarea pe sistemul AeRO.

Pentru firmele mici și mijlocii, AeRO s-ar putea transforma într-o bună alternativă de finanțar. Mai ales dacă hipsterii reușesc să facă ce știu ei mai bine: să lanseze obiceiuri pe care din ce în ce mai mulți să le considere la modă.

Share on Facebook72Share on Google+1Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Reddit0Email this to someone