Mazăre la beci (domnesc) sau Cum a devenit primarul Constanței promotor al vinurilor Vincon

După ce brandul de vinuri Beciul Domnesc a ajuns nume de cod pentru arestul poliției, Radu Mazăre, controversatul primar al Constanței - actualmente suspendat din funcție și cercetat penal - a devenit cel mai bun promotor al podgoriei vrâncene Vincon.

În ultima vreme, la mai toate buletinele de știri, emisiunile informative și talk-show-urile de maximă audiență se poate auzi – cu referire la noile persoane cercetate în arest de către Direcția Națională Anticorupție (DNA) – că o nouă personalitate din mediul politic sau economic a ajuns sau e pe cale să ajungă la “Beciul Domnesc”. Aici, brandul de vin al podgoriei Vincon înlocuiește arestul Poliției Capitalei.

Totul a început pe 18 martie, odată cu prima reținere a primarului Radu Mazăre, care s-a prezentat la sediul DNA cu o valiză în care avea un trening, o carte, o cruce și ceva mâncare „pentru că în viață e bine să fii pregătit pentru orice”. Însă edilul avea să mai spună ceva, o expresie care a dat dovadă de bună aderență și a reușit să intre în vocabularul curent: explicându-i unui jurnalist posibila sa reținere, Mazăre l-a întrebat pe reporter dacă știe cum i se mai spune arestului poliției, destinație unde în ultimii ani au ajuns o serie de nume celebre din spațiul public românesc. Tot el avea să-l lămurească – „Beciul Domnesc!”

radu mazare
Radu Mazăre FOTO: Mediafax

 

De atunci, presa a preluat imediat numele de cod, iar brandul de vin Beciul Domnesc a căpătat o nouă calitate: în afară de pivnițele istorice, repertoriate de UNESCO, marca deținută de Vincon SA a devenit și porecla la modă pentru arestul Poliției Capitalei.

Pentru o companie, mai precis pentru numele unui produs, utilizarea denumirii sale ca subiect comun poate aduce cu sine un val de notorietate în rîndul consumatorilor. Iar „menționarea frecventă a sintagmei Beciul Domnesc la ore de maximă audiență asigură o expunere a brandului. Cred că această repetare face bine promovării brandului”, spune Petrișor Obae, specialist în media și comunicare, proprietar al site-ului paginademedia.ro. „Sintagma a început să fie folosită de oameni politici și reporteri la ore de maximă audiență, dar mereu în mod ironic. Fiind o ironie, cu înțeles de pivniță, nici nu trebuie bipuită”, adaugă Obae.

Astfel, rezerva reprezentanților companiei Vincon (proprietara mărcii ”Beciul Domnesc”), a unor specialiști în markting și a unor jucători de pe piața vinului de a comenta pe marginea mediatizării suplimentare a mărcii poate fi pusă și pe seama temerii ca CNA ar putea să interzică folosirea sitagmei, pe motiv de reclamă mascată.

Însă menționarea Beciului Domnesc în contextul actual este cu atât mai ironică cu cât doi dintre foștii acționari ai Vincon Vrancea – Gheorghe Popescu și Gigi Nețoiu – se află încă de anul trecut după gratii. Mai mult, încă de la vânzarea ei de către Agenția pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS), istoria acestei companii este una zbuciumată. Problemele Vincon Vrancea au început imediat după preluarea de către Luchi Georgescu a 59,8% din acțiunile Vincon, în 1999. Un an mai târziu, Luchi Georgescu ajungea să dețină 82% din companie, ca urmare a unei majorări de capital, însă în scurt timp aveau să apară  discuțiile cu instituțiile statului ce au acuzat-o pe noua proprietară că nu și-a îndeplinit datoriile asumate prin contract.

Astfel, în plin scandal cu autoritățile statului, Luchi Georgescu cedează surprinzător pachetul majoritar de acțiuni lui Gică Popescu. După ce Popescu mai cumpără de la stat 27% din acțiuni, el ajunge ca în 2006 să dețină 69% din acțiunile Vincon. Însă la începutul anului 2007, Gică Popescu se reorientează spre imobiliare, domeniu aflat aproape de apogeu și revinde acțiunile către Meda Prod 98 și Vincon Distribution, firme deținute la aceea dată de Luchi Georgescu, în parteneriat cu Gigi Nețoiu.

Dar conform principiului “nicio tranzacție (cu acțiuni Vincon) fără probleme”, Consiliul Concurenței o amendează pe Luchi Georgescu pentru că a omis să anunțe concentrarea economică realizată pe piața vinului. Gigi Nețoiu, care a fost partenerul de viață al lui Luchi Georgescu timp de 20 de ani, a deținut pachete minoritare la Vincon și MedaProd până la despărțirea oficială din anul 2012.

Dar activitatea Vincon a fost puternic contestată atât de alți jucători din piață, cât și de degustători, presă sau consumatori. Călcâiul lui Ahile l-a constituit calitatea produselor low-end, a produselor îmbuteliate la PET, de tip Muscatel sau Golden de Odobești. 
În anul 2005, la Gala Vinului Românesc, compania Vincon a fost nominalizată din partea presei de profil pentru premiul „Dealurile Chimiei”, o ironie pentru lipsa de calitate (observată de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului) a unor licori vândute de Vincon ca vinuri. ANPC nominaliza brandurile Golden Odobești, Cabernet Auslese dulce 1999, Muscatel roșu și Podgoriile Vrancei ca fiind obținute cu ajutorul coloranților și îndulcitorilor. La aceiași manifestare, campania „Feteasca neagra Beciul Domnesc” – realizată de Violet Advertising a fost răsplătită cu un premiu special pentru calitatea într-adevăr remarcabilă.

Acum, odată cu neașteptata și involuntara “campanie publicitară” derulată pe principalele posturi de știri naționale, unde Beciul Domnesc a ajuns nume de cod pentru arestul poliției, Vincon ar putea sesiza o creștere a vânzărilor brandului Beciul Domnesc. Și dacă lucrurile vor sta așa, momentul din martie 2015, cu Radu Mazăre în rolul principal, va fi considerat de bun augur. Până la urmă, nu există publicitate negativă, ci doar publicitate.