Ieftinirea RCA, așteptată de șoferi, pierdută între Guvern și Parlament

Raluca Florescu 20-09-2016
Proiectul de lege privind RCA şi proiectul de aprobare a Ordonanţei Guvernului ar putea fi dezbătute la comun în Camera Deputaţilor FOTO: Mediafax
Aprobarea legii privind RCA, care ar urma să reducă tarifele, a fost amânată astăzi în plenul Camerei Deputaților. Aleșii nu reușesc să pună cap la cap ordonanța Guvernului cu legea parlamentarilor.
Share on Facebook13Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Reddit0Email this to someone

După ce ani la rând asigurătorii au făcut legea pe piața RCA, iar supravegherea a lipsit aproape cu desăvârșire, iată că această piață devine unul dintre cele mai reglementate domenii.

O ordonanță de urgenţă care a fost publicată deja, luni, în Monitorul Oficial, asigură mai multe drepturi posesorilor de RCA. În paralel, proiectul de lege vizând același domeniu își caută drumul spre promulgare. Acesta trebuia să intre astăzi în dezbaterile în plen ale Camerei Deputaților, dar a fost oprit din drum la cererea deputaților PNL și ca urmare a protestelor scrise ale transportatorilor, care nu au ajuns la un consens cu aleșii.

Ce trebuia să aducă nou proiectul de lege

De ce era nevoie de două acte normative? „Ordonanța dată de Guvern a venit cu completări care lipseau din proiectul de lege“, a declarat, pentru „Adevărul“, Eugen Nicolăescu (PNL), membru al Comisiei Buget-Finanțe din Camera Deputaților. Cu toate acestea, pe ultima sută de metri, și proiectul de lege a primit completări importante, care ar răspunde multor doleanțe ale transportatorilor.
Astfel, ordonanța Executivului prevede că Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) va fixa tarife de referință pentru RCA în cazul fiecărei categorii de vehicul. Proiectul de lege, în varianta aprobată de Senat, prevede însă introducerea tarifului de referință ca principiu de bază în construcția tarifului de primă RCA, de acum încolo.

Noul proiect de lege îngloba și criteriile stabilite de ASF pentru calculul primei. Astfel, prima RCA ar trebui stabilită în funcție de frecvența și dauna medie, precum și de trendul acestora. Un alt criteriu este ca, în calculul primei, încărcarea pentru cheltuieli administrative, achiziție, taxe etc., să fie de maximum 25%. De asemenea, prima trebuie să includă și bonificația sistemului bonus/malus. În plus, proiectul de lege prevede și intrarea pe piaţa RCA a unei companii de stat, respectiv Eximasig.

Minimum trei săptămâni până la noua lege

Ordonanța care completează legea și legea care completează ordonanța au devenit două acte normative care se dublează pe alocuri. În plus, deși poate părea un exces de reglementare, transportatorii tot nu sunt mulțumiți. Prezenți zilele trecute la dezbaterile din comisii, reprezentanții acestora au transmis ieri presei că unele beneficii pe care le-au obținut prin proiectul aprobat de Senat au dispărut ulterior în rapoartele comisiilor. Nicolăescu sugerează că, pentru a fi clarificate lucrurile, cele două acte normative trebuie discutate la comun: „Câțiva lideri PSD grăbesc lucrurile și au propus ca discuțiile din comisii și votul din plen să aibă loc în același timp. Dar propunerea noastră este ca actele normative, respectiv legea care adoptă Ordonanța Guvernului, precum și proiectul de lege privind RCA, să fie discutate la comun de Camera Deputaților și să rămână unul singur“.

Fără a da detalii despre amendamentele stabilite în comisii, Nicolăescu a explicat cum ar putea decurge procesul legislativ. În circa trei săptămâni, când proiectul de lege care aprobă ordonanța va ajunge în Camera Deputaților, cele două texte vor fi unificate, rămânând unul singur. „Cel mai probabil, proiectul care adoptă ordonanța va fi respins“, a spus Nicolăescu.

Mai multe drepturi pentru asigurați

Ordonanța privind polițele RCA publicată luni în Monitorul Oficial prevede că un asigurat poate suspenda polița RCA, pentru perioada în care nu folosește mașina. În plus, asigurarea va putea fi încheiată pentru o perioadă de numai o lună sau multiplu de o lună, până la maximum 12 luni. Asigurătorii care întârzie plata despăgubirilor vor fi penalizați. Totodată, asigurații accidentați în trafic vor putea solicita despăgubirile de la compania la care au încheiat polița.

Sistemul de emitere RCA, blocat

Sistemul CEDAM, fără de care firmele de asigurare din România nu pot emite poliţe RCA, a picat încă de luni. Softul returna erori de mai bine de 24 de ore. Din acest motiv, mulţi asigurători au refuzat să mai încheie poliţe luni şi marţi, așa încât șoferii nu și-au putut reînnoi polițele. Unii brokeri cred că problemele vin chiar de la Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) care ar folosi intens baza de date pentru a calcula tariful de referinţă solicitat de Guvern. Varianta unui atac informatic nu este însă exclusă.

Share on Facebook13Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Reddit0Email this to someone