Idei de afaceri în franciză: cum să vă deschideți cofetărie sau magazin alimentar cu bani puțini

Cofetăriile Armand caută să se extindă în provincie fără să perceapă taxă de franciză FOTO: Guliver/ Getty Images
Francizele cu costuri zero reprezintă cea mai rapidă cale spre lansarea primei afaceri. Astfel, economisiți resursele de timp și bani necesare construirii unui brand de cofetării, magazin alimentar sau chiar broker de credite și asigurări.

În afacerile cu francize din România pentru a prelua un brand făcut notoriu de altcineva trebuie să plătești un cost de închiriere a brandului. Acesta e se adaugă investiției de început și eventualei redevențe lunare care îi revine fondatorului. Costul se traduce, de cele mai multe ori, printr-un procent din vânzările lunare, sumă care ajunge de regulă în bugetul de marketing al brandului.

Dintre cele peste 300 de business-uri care operează francize în România, majoritatea funcționează după aceleași regului descrise mai sus. Dar sunt și excepții. Există câteva afaceri care oferă franciza pe gratis, francizatul (în limbaj de specialitate, cel care preia o franciză se numeșe francizat, iar cel care o acordă este francizor) urmând să acopere doar investiția inițială și capitalul de lucru. Altfel spus, puteți prelua o afacere la cheie, deci un brand cunoscut, precum și know-how-ul afacerii, fără costurile unui start-up tipic, care are nevoie de marketing, branding și o bună poziționare în piață.

De ce traiul la comun este benefic sau Cum să-ți clădești un start-up pe baze sănătoase

Un exemplu în acest sens vine de la cofetăriile Armand, care caută să se extindă în provincie fără să perceapă taxă de franciză. Cele trei cofetării din București, operate direct de firma Maison Armand, au avut o cifră de afaceri de 600.000 de euro în 2013, iar pentru 2014 oficialii companiei estimau, potrivit companiei de consultanță Inventure Franchise Consulting, care a editat împreună cu Ziarul Financiar un catalog al francizelor din România, vânzăi de 800.000 de euro.

Armand intenționează să se extindă prin francize în orașe mari, precum Constanța, Pitești sau Brașov, iar investițiile pentru închierea și amenajarea spațiului de vânzare pot depăși 20.000 de euro, la care se adaugă capitalul de lucru.

50% dintre francizele din România activează în comerț

Tot fără taxă de franciză și cu investiții inițiale similare puteți prelua franciza retailerului de modă BSB, care operează 17 magazine, doar unul în franciză. Omul de afaceri grec Evangelos Poulios, cel care deține magazinele BSB, vizează pentru extindere orașe ca Sibiu, Bacău sau Oradea. Cele 17 magazine BSB au avut vânzări cumulate de circa cinci milioane de euro în ultimii doi ani.

De obicei, pentru francizele din segmentul de modă nu se percep redevențe lunare, pentru că francizorul obține profit la vânzarea produselor către francizat. Poate așa se explică și de ce afacerile din comerț domină piața francizelor din România: aproape 50% dintre francizele locale funcționează în comerț.

Una dintre cele mai francizate afaceri din România vine tot din comerț și aparține maghiarilor de la CBA (retail alimentar), care au ajuns la 150 de magazine deschise în franciză pe piața locală. Brand-ul CBA a ajuns la peste 7.000 de magazine în regiune (Ungaria, Polonia, Serbia, Cehia sau Bulgaria), iar primele magazine deshise în România (prin francize) datează din anul 2002.

Idei de afaceri: curieratul pe bicicletă prinde viteză și nu dă semne că ar frâna curând

CBA caută să continue expansiunea atât în orașele unde operează deja magazine, cât și în alte orașe noi, iar franciza CBA este gratis în primii trei ani, urmând să coste 3.000 de euro pe an după această perioadă de grație. În România, afacerile CBA depășesc 100 de milioane de euro.

Tot în retailer-ul alimentar activează și lanțul de magazine Privat, care a ajuns la peste 80 de unități în județele Satu Mare, Maramureș, Bihor, Sălaj, Arad și Cluj. În plus, vizează extinderea în județele Alba, Hunedoara, Bistrița-Năsăud și Timiș. Compania maghiară Privat nu percepe taxă de franciză, redevențe lunare sau contribuții la bugetul de marketing al grupului. Investiția într-un magazin variază de la 10.000 de euro la 50.000 de euro, iar capitalul de lucru se situează între 15.000 și 80.000 de euro.

Costuri zero pentru brand-urile brokerilor de credite și asigurări 

Chiar dacă segmentul comerțului domină piața francizelor din România, afacerile din servicii fac și ele tot mai des obiectul extinderii prin franciză. În cazul serviciilor, redevențele lunare pot ajunge la 10%-20% din cifra de afaceri, în timp ce contribuția la bugetul de marketing rareori depășește 3% din cifra de afaceri a francizatului.

Brokerul de credite AVBS Credit, care operează 50 de unități – dintre care 49 deschise în franciză – în mai multe orașe medii și mari ale țării, caută parteneri în regiunea Moldovei, dar și la Brașov, Tulcea sau Slobozia. Investiția inițială în acest tip de afacere nu depășește 800 de euro, capitalul de lucru din primul an ajunge la 3.000 – 5.000 de euro, iar redevența variază între 20% și 30%. Brokerul AVBS Credit, administrat de compania AV Broker Solutions, își bugetase afaceri de 400.000 de euro în 2014.

Micile afaceri pentru hipsteri caută bani pe bursă. AeRO e cool

Un alt broker, de astă dată de asigurări, Gepa Broker, care s-a lansat pe piață în 2010, deține 14 unități, dintre care 12 deschise în regim de franciză, în Zalău, Satu Mare, Oradea, Tulcea și Galați. Firma vrea să intre și pe piețele din Cluj și Baia Mare prin francizați dispuși să investească inițial 1.500 de euro pentru a deschide o unitate Gepa. Investiția inițială a constat în 1.500 de euro. Gepa Broker percepe o redevență lunară de 10% și 5% de la francizați la bugetul de marketing al brandului. În 2013, Gepa Broker avea o cifră de afaceri de 400.000 de euro.

Sunt și unele francize care, deși percep o taxă pentru închirierea brandului, aceste costuri sunt foarte reduse. Printre cele mai ieftine și căutate francize din România sunt brandurile de simigerie și patiserie, precum Fornetti, ajuns la peste 600 de unități deschise în România. Taxa de franciză e de doar 500 de euro iar investiția inițială în stocul de marfă nu depășește 1.500 de euro.