IAR Braşov a livrat MApN ultimul model de elicopter Puma Naval destinat luptei şi salvării pe mare

În diferitele stadii ale configuraţiei, elicoptere IAR-330 Puma Naval au participat, împreună cu fregatele de la bordul cărora operează, la exerciţii militare precum şi la misiuni anti-piraterie sau de monitorizare a imigraţiei FOTO: Wikipedia.org
IAR Braşov a livrat, joi, Ministerului Apărării Naţionale de-al treilea elicopter 330L Puma Naval, destinat operaţiunilor de luptă şi salvare pe mare, la finalul unui program derulat pe o perioadă de zece ani, în valoare totală de peste 200 milioane lei.

La ceremonia de predare-primire organizată la sediul societăţii IAR Ghimbav, ocazionată de încheierea programului de fabricaţie a elicopterelor IAR-330 Puma Naval au fost prezenţi ministrul Apărării Naţionale, Mihnea Motoc, vicepremierul Costin Borc, ministru al Economiei, Comerţului şi Relaţiilor cu Mediul de Afaceri, conmtraamiral Alexandru Mîrsu, şeful Statului Major al Forţelor Navale şi generalul Nicolae Ciucă, şeful Statului Major General, transmite corespondentul Mediafax.

După prezentarea datelor tehnice ale elicopterului şi vizitarea fabricii, invitaţii au asistat şi la o demonstraţie de zbor a ultimului model în configuraţie specifică, fabricat la Ghimbav, conform Mediafax.

“A fost o demonstraţie absolut remarcabilă. Este însufleţitor să vezi că aşa ceva se poate realiza şi integra în România, să vezi şi performanţa umană de excepţie, care nu pot decât să te umple de admiraţie şi recunoştinţă“, a spus ministrul Apărării, Mihnea Motoc.

Întrebat dacă armata română va mai achiziţiona astfel de elicoptere, ministrul a spus că este vorba despre “o poiecţie bugetară multianuală“ şi că “va trebui să se determine ce nevoi va avea armata în dezvoltarea viitoare“.

“Cred că ceea ce este absolut notabil legat de evenimentul de azi (joi – n.r.) este că se poate face o cooperare absolut de excepţie între asemenea unităţi din industria de apărare românească şi specialiştii şi decidenţii din Ministerul Apărării Naţionale. Am fost informaţi despre această simbioză în care s-a lucrat pe tot parcursul celor zece ani în care s- a derulat acest program extrem de ambiţios pentru dezvoltare de soluţii constructive“, a mai spus Motoc.

Un program de 200 de milioane de lei

Ministrul a mai precizat că aceste elicoptere şi modul lor de operare în raport cu fregatele pe care le deservesc au fost deja testate cu succes în operaţiunea Atalanta în Oceanul Indian şi în operaţiunile desfăşurate la Marea Medirerană.

“Atât fregata, cât şi elicopterul s-au comportat absolut excepţional. Recepţionăm mijloace deja testate în operaţiuni pentru care au fost proiectate. Când vorbim de viitorul acestei colaborări între MApN şi IAR Braşov este deja semnat un contract-cadru în valoare de aproximativ 50 milioane euro pentru lucrări de mentenanţă, avem în bugetarea pentru anul viitor nu numai la IAR Braşov, dar şi la alte companii performante din industria noastră de apărare o serie de reparaţii capitale la aeronave, deci sunt comenzi în lucru, plus o serie de subcontracte care vor merge mai departe pe orizontală în economia noastră“, a mai spus ministrul Apărării.

Potrivit acestuia, costul programului pentru cele trei aeronave este situat valoric undeva peste 200 de milioane de lei, care include şi programul de modernizare şi costul aeronavelor, costul unui aparat fiind în jur de 65 de milioane de lei/aparat modernizat.

La rândul său, vicepremierul Costin Borc a spus că demonstraţia de la IAR Ghimbav este o dovadă că industria română de apărare poate să satisfacă cerinţele armatei române şi pe viitor. Întrebat dacă IAR Ghimbav va putea angaja noi muncitori sau să crească salariile celor existenţi, Borc a spus că salariile sau angajările depind de comenzile primite şi că “performanţa unei companii nu depinde de Guvern, ci de performanţa managementului“.

“IAR este o societate profitabilă, care este capabilă să facă nişte produse de excepţie atât pentru armata română, cât şi pentru clienţi interini sau externi. Ne uităm cu încredere la viitorul companiei şi cred că în jurul IAR Ghimbav va putea creşte un pol aeronautic român. IAR Ghimbav este un exemplu de ceea ce ar putea să însemne reindustrializarea României pentru că o societate care este capabilă să facă astfel de performanţe bazate nu numai pe echipament, ci şi pe calitatea umană care este aici şi pe tradiţie, în jurul acestei societăţi se poate construi un pol aeronautic român“, a mai spus Borc.

Şeful Statului Major al Forţelor Navale, conmtraamiral Alexandru Mîrşu, a declarat, la rândul său, că elicopterele sunt “ochii şi urechile navelor dincolo de orizont“.

“În activităţile şi acţiunile pe mare moderne este obligatorie folosirea acestor mijloace care pot fi pe de o parte mijloace de luptă, pe de altă parte mijloace de căutare şi salvare sau alte misiuni pe care le pot îndeplini deasupra mării. Sunt specific echipate pentru acţiuni deasupra mării“, a spus Mîrşu.

Managerul IAR Ghimbav, Nicolae Banea a propus reprezentanţilor Guvernului să achiziţioneze şi elicoptere strict pentru căutare-salvare deasupra mării prin folosirea unor elicoptere existente deja, dar adaptate prin proiectare şi instalare de sisteme noi pentru misiunile specifice.

Prin acest program, Statul Major al Forţelor Navale primeşte în dotare elicoptere capabile a fi operate de la bordul fregatelor tip F22 şi care să răspundă cerinţelor operaţionale pentru lupta anti-submarin (descoperirea, identificarea, clasificarea, urmărirea şi atacul ţintelor submarine), lupta împotriva navelor de suprafaţă (descoperirea, identificarea, clasificarea, urmărirea şi atacul ţintelor de suprafaţă, inclusiv coordonarea atacului navei de baza asupra ţintelor de dincolo de orizont), efectuarea misiunilor de supraveghere maritimă, a misiunilor de căutare şi salvare pe mare şi pe uscat, a misiunilor de transport logistic (transport cargo, transport trupe, evacuare medicală) şi efectuarea misiunilor anti-terorism şi anti-piraterie.

Iată Puma Naval

Programul Puma Naval a început în anul 2005 prin stabilirea configuraţiei tehnice a acestui tip de elicopter, ca urmare a încheierii între IAR S.A. Braşov şi Ministerul Apărării Naţionale, a contractului multianual pentru perioada 2005-2011. Complexitatea programului a impus desfăşurarea acestuia în etape de dezvoltare a configuraţiei, care să permită integrarea unor sisteme noi la bordul elicopterului, dar să îi prilejuiască beneficiarului adaptarea treptată cu intrarea în dotare a unei noi componente aeriene în acţiunile de luptă pe mare.

În perioada 2005-2008, s-a derulat etapa E1. Calificarea elicopterului în această configuraţie s-a realizat în mai 2007, iar livrările s-au efectuat până în decembrie 2008. În perioada 2008-2011 s-a desfăşurat etapa E2A, care a constat în integrarea unor importante echipamente, sisteme şi instalaţii. Calificarea elicopterului în configuraţia etapei E2A s-a efectuat în iunie 2011, iar recepţia celor trei elicoptere s-a desfăşurat până în noiembrie 2011.

În cursul anului 2012, pentru efectuarea misiunilor anti-piraterie, s-au realizat capabilităţi şi s-au montat pe elicopter mitraliere calibrul 7.62 şi 12.7 mm. La sfârşitul aceluiaşi an, s-a încheiat contractul corespunzător fazei 2B (divizata în două subfaze), care a constat în integrarea sistemului de lansare geamanduri radio-acustice, a sistemului automat de identificare a navelor, a sistemului de lansare torpile, precum şi a celui de rezervoare suplimentare largabile. Calificarea celor două subfaze s-a efectuat în septembrie 2014, cu livrări în intervalul octombrie – ianuarie anul următor, respectiv în septembrie 2015 cu livrări în septembrie – decembrie 2015.

Pentru realizarea în bune condiţii a programului, IAR.S.A. Braşov a colaborat cu beneficiarul său, dar şi cu reputate companii româneşti şi internaţionale, printre care: Turbomecanica, Aerostar, Aeroteh, Aerofina, Airbus Helicopters, Elbit Systems Ltd., Rafael, Breeze Eastern, Rockwell-Collins, Terma AS, Thales Underwater Systems, CCÎZ, Condor etc

Împreună cu elicopterele, IAR.S.A Braşov a pus la dispoziţia beneficiarului un întreg suport logistic constând în manuale, şcolarizare, scule, dispozitive şi utilaje de exploatare şi întreţinere, piese de schimb şi mentenanţă. În diferitele stadii ale configuraţiei, elicoptere IAR-330 Puma Naval au participat, împreună cu fregatele de la bordul cărora operează, la exerciţii militare precum şi la misiuni anti-piraterie sau de monitorizare a imigraţiei.

Finalizarea programului Puma Naval contribuie la creşterea capacităţii operaţionale a Forţelor Navale ale României, mai ales în domeniul căutării, detecţiei şi luptei împotriva submarinelor şi al navelor de suprafaţă inamice, independent sau în cooperare.

IAR S.A. Braşov este o companie cu capital mixt de stat (cca 65%) şi privat, cu un capital social de 47.197.132,50 lei, listata la Bursa de Valori Bucureşti sub simbolul IARV. De la reînfiinţarea sa în octombrie 1968, a produs şi livrat în ţară şi străinătate un număr important de planoare, motoplanoare, avioane uşoare, precum şi peste 365 de elicoptere 316B Alouette III şi 330L Puma sub licenţa Aerospaţiale (în prezent Airbus Helicopters). În ultimii ani, IAR S.A. s-a concentrat asupra activităţilor de mentenanţă a aeronavelor fabricate, precum şi de modernizare a flotelor de elicoptere.