Harta autostrăzilor. Câţi kilometri vor fi inauguraţi în acest an

Raluca Florescu 26-09-2016
Circa 15 km de autostrada ar putea fi deschisi in acest an FOTO: Getty
Planurile pe hârtie prevedeau inaugurarea a 150 de kilometri de autostradă în acest an, iar autoritățile sperau să deschidă cel puțin 70 - 80 de kilometri. Elementele „surpriză“, care au ținut fie de lipsa autorizațiilor, fie, clasic, de întârzierea lucrărilor, au dat peste cap planurile autorităților. Așa că, în aceste ultime zile în care constructorii mai pot fi pe teren, autoritățile fac efoturi ca să deschisă pentru circulație cel mult 15 kilometri de autostradă.
Share on Facebook57Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Reddit0Email this to someone

Astfel, cel puțin două sectoare de autostradă dintre Lugoj și Deva și dintre Sebeș și Turda ar fi trebuit finalizate în acest an, potrivit autorităților. În plus, ar trebui încheiat și tronsonul dintre Gilău și Nădășelu, în total, circa 80 de kilometri.

Contractele de execuție încheiate cu constructorii erau însă și mai ambițioase și prevedeau finalizarea a trei tronsoane în cazul Lugoj-  Deva și patru tronsoane la Sebeș- Turda. Potrivit acestora, românii ar fi trebuit să circule la finalul lui 2016 pe încă 150 de kilometri de autostradă. Rezultatul va fi însă departe de așteptări.

Din păcate, și șantiere închise în 2015 au trebuit redeschise, din cauza lucrărilor  efectuate în pripă. Este vorba de autostrada „surpată” Sibiu –Orăștie, unde lucrările de refacere ar trebui să se încheie în această lună.

Planurile CNADNR, date peste cap

În februarie 2015, Dan Costescu, fostul ministru al Transporturilor, enumera sectoarele de drum care trebuiau inaugurate în acest an: „E vorba de sectoarele de pe Sebeş – Turda, sectoarele 3 şi 4, de pe sectoarele 3-4 de pe Lugoj-Deva care, împreună cu 3,3 kilometri de pe Bucureşti-Ploieşti… Practic ne aşteptăm ca, undeva la sfârşitul anului, să avem între 75 şi peste 80 de kilometri predaţi“.

Un studiu realizat în această lună de Compania Națională de Autostrăzi și DrumuriNaționale din România (CNADNR) pune față în față termenele de finalizare și stadiul actual de execuție. Spre final de an, realitatea din teren arată cu totul altfel.

Lugoj –  Deva – maximum 15 kilometri de autostradă inaugurați în 2016

Trei tronsoane ale Lugoj – Deva, în total 71,6 kilometri, trebuiau finalizate în acest an. În multe cazuri, stadiul tronsoanelor nu a ajuns însă nici la 50%. Să le luăm pe rând. Lotul 2 de pe autostrada Lugoj-Deja ar fi trebuit încheiat în mai acest an, în schimb stadiul actual de execuție este de numai 46,9%. Problemele care au împiedicat înaintarea lucrărilor țin de lipsa de autorizație de construcție pentru mai multe sectoare,  precum și de lipsa acordului de mediu revizuit. Un prim tronson, de 15 kilometri, unde lucrările sunt mai avansate și unde acum se toarnă asfaltul și de montează parapeții, ar putea fi gata în acest an, a promis Cătălin Homor, șeful CNADNR. Este singura lucrare care poate fi finalizată în acest an.

Lotul 3 avea ca termen de finalizare tot finele lunii mai 2016, dar stadiul execuției a ajuns doar la 63,2%, întârzierile fiind generate de aceleași cauze ca în cazul lotului 2.

Și, tot în mai ar fi trebuit să se încheie și construcția lotului 4, unde lucrările nu au fost finalizate însă nici pe jumătate, stadiul de construcție fiind de circa 48%, motivele de întârziere fiind lipsa autorizațiilor de construcție pentru exproprierile suplimentare, lipsa acordului de de mediu revizuit, precum și faptul că stabilitatea versantului de la Cariera Carpat Agregate a fost afectată. Dacă toate loturile de la Lugoj Deva ar fi fost încheiate, România ar fi avut în plus peste 30 de kilometri de autostradă, executați în acest an. Pentru că lucrările au fost blocate, niciun tronson nu va fi inaugurat integral. Cifra care va fi trecută în 2016 în dreptul Lugoj – Deva este de cel mult 15 kilometri, datorită tronsonului menționat mai sus.

Sebeș – Turda – bilanț zero la final de an. Au lipsit autorizațiile

Patru tronsoane ale Sebeș -Turda, care subîntind, în total, tot 70 de kilometri, ar fi trebuit finalizațe tot în 2016, conform contractului. Lipsa autorizațiilor de construcție au blocat toate planuriel autorităților.

Primele două tronsoane aveau ca termen de finalizare luna octombrie 2016, iar celelalte luna martie 2016. Lipsa autorizației de construire, obținută de abia în iunie acest an, a împiedicat încheierea lucrărilor. Așa că stadiul de construcție al tronsoanelor 1 și 2 sunt de 12,8%, respectiv 11,3%.

Ceva mai înaintată este construcția loturilor 3 și 4, stadiul de realizare depășind 50%. În cazul lotului 4, trebuiau obținute autorizația de construire pentru lacul Stejăriș, dar și aceea pentru rețelele de utilități. Deși se estima că acesta va fi gata în decembrie, noile prognoze ale specialiștilor sunt mai pesimiste. Una peste alta, se pare că niciunul din cele patru loturi ale autostrăzii Sebeș  – Turda nu va fi gata în acest an. Prin urmare, și în dreptul acesteia se va putea trece la final de an – zero kilometri inaugurați.

Atât în cazul Lugoj – Deva, cât și în cazul Sebeș – Turda, finanțarea este asigurată în special din fondurile europene din exercițiul 2007 – 2013.

Gilău  – Nădășelu s-a împotmolit în viaduct

Tot blocajele administrative împiedică finalizarea altor tronsoane, unde lucrările sutn aproape încheiate. În această situație se află cel mai avansat sector de autostradă, de pe autostrada Brașov – Borș, tronsonul Gilău – Nădășelu, unde lucrările sunt realizate în proporție de 82%. Conform planurilor, tronsonul, cu o lungime de 8,7 kilometri, ar trebui finalizat în acest an. Potrivit informațiilor prezentate de „Adevărul” în luna august, și aici sunt blocaje. Mai precis CNADNR nu a scos la licitaţie execuţia viaductului peste Someşul Mic, după 3 ani de la rezilierea contractului cu Bechtel. Așa că șansele de a circula pe acest tronson la final de an sunt, așadar, mici.

Orăștie – Sibiu – şantier închis, șantier redeschis

În septembrie 2016 ar trebui să se încheie execuția la lotul 3 din Sibiu- Orăștie, între localităţile Cunţa şi Sălişte, autostrada inaugurată în 2015 și „surpată“ ulterior. Momentan, pe lotul de 22 de kilometri nu se circulă din cauza reparațiilor. Ministrul Transporturilor, Sorin Bușe, declara recent că lucrările ar putea fi terminate la finele lunii, informația fiind susținută și de Cătălin Homor, șeful CNADNR.

Print

Share on Facebook57Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Reddit0Email this to someone