Haosul german: Angela Merkel, îngenuncheată de criza refugiaților și noxele de la Volkswagen

Volkswagen Beetle rămâne mașina cu cele mai mari vânzări din istoria automobilului FOTO: AP
Steaua Angelei Merkel începe să apună. După criza refugiaților, dezvăluirile privind falsurile din industria germană auto ar putea fi fatale pentru cariera cancelarului german.
Share on Facebook358Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Reddit0Email this to someone

Politica impusă de Angela Merkel în criza refugiaților sirieni a provocat reacții negative la nivelul Uniunii Europene. Lăsând de o parte limbajul diplomatic, chiar președintele Croației, Kolinda Grabar-Kitarovic, a criticat în termeni duri acțiunile cancelarului german care au condus la afluxul necontrolat de imigranți musulmani.

Liderul croat a spus, conform Spiegel, că Merkel i-a chemat pe refugiați, „iar acum a tras frâna de mână, spunând că Germania nu îi poate absorbi pe toți acești migranți economici”.

„Doamna Merkel a acționat ca și cum nu ar fi fost conștientă că trăgând frâna de mână, cu atâtea mașini în jur, va crea un haos. Toată această situație trebuie să fie rezolvată acum”, a declarat președintele Croației.

Trebuie amintit că exodul spre Europa a pornit după ce Merkel a declarat că refugiații sirieni și irakieni sunt bineveniți în Germania. Pe plan intern i se reproșează că lipsa de reacție în problema refugiaților generează o contrareacție din partea grupurilor xenofobe, contribuind la întărirea organizațiilor extremiste. În Germania s-au înregistrat peste 200 de atacuri asupra unor centre de azilanți doar în acest an, evident pe fondul intrărilor masive de refugiați.

Merkel a avertizat că valurile de refugiați “preocupă Europa mult mai mult decât problema Greciei şi a stabilităţii zonei euro” și tot ea este cea care a impus cotele obligatorii de împărțire a refugiaților în țările membre UE.

Iar problemele cancelarului devin și mai grave, după ce s-a dovedit că Volkswagen falsifica în SUA testele prin care se stabileau nivelul de noxe eliberate în aer de motoarele constructorului german.

germania landuri

Nu este niciun secret că industria auto este unul dintre principalii stâlpi pe care se sprijină economia europeană. În ultimii ani, producătorii s-au bucurat de o relativă stabilitate, un rol important avându-l cererea de pe piața chineză. Din această ecuație, producătorii germani au avut cel mai mult de câștigat, contribuind la stabilirea unor excedente comerciale record.

Locul industriei auto în economia Germaniei și a Europei

Scandalul provocat de Volswagen, care se va solda cu pierderi de ordinul zecilor de miliarde de dolari, va afecta nu doar Germania, ci întreaga economie din UE. Volkswagen Group, nu este doar cel mai mare producător, ci și cea mai mare companie germană după cifra de afaceri, conform Forbes (Daimler este pe locul 3 și BMW pe 7).

Pe scurt, așa cum sistemul bancar este cel mai important sector al economiei SUA, pentru Germania, a cărei economie este orientată spre export – 40% la formarea PIB -, constructorii de autovehicule și marii producători de componente și subansamble reprezintă fundamentul dezvoltării.

Astfel că ceea ce pățit Volkswagen, care a pierdut aproape o treime din capitalizarea bursieră, poate fi considerat un cataclism pentru o economie care funcționează ca un mecanism bine uns. La un asemenea model, când una dintre rotițe se blochează, totul se poate schimba brusc.

Premisele unei noi crize în Europa?

Cum va evolua criza Volkswagen este dificil de prevăzut în momentul de față. Cert este că pierderile vor fi mult mai mari decât provizioanele anunțate de 6,5 miliarde de euro. Iar dividendele pe care le va plăti grupul vor fi mult mai mici, ceea ce va conduce la scăderea în continuare a cotațiilor bursiere.

Dar nu atât situația grea a Volkswagen îngrijorează, cât faptul că întreaga industrie auto din această țară este în pericol.

Cel mai bun scenariu ar fi o pierdere echivalentă cu 0,2% din PIB Germaniei provocată de reducerea vânzărilor de mașini echipate cu motoare Diesel atât pe piața internă, cât și la export. Însă această reducere va fi acoperită parțial de o creștere pentru motorizările pe benzină.

Dacă doar Volkswagen a falsificat emisiile de noxe, impactul ar putea fi evitat. Însă în cel mai negru scenariu, dacă și alte companii au apelat la asemenea tehnici, va fi un cataclism pentru întreaga industrie auto germană și economie în general.

Aceasta este întrebarea cu care se confruntă investitorii în prezent. Dacă VW se dovedește a fi doar vârful aisbergului, singurul ajutor ar putea veni din partea Băncii Central Europene care să extindă programul de relaxare cantitativă. Însă defectarea mașinăriei nemțești va trimite Europa într-o nouă recesiune.

Iar premisele ca această practică să fie extinsă la mai multe mărci germane sunt mai mult decât teoretice. În urmă cu câteva luni, Partidul Ecologist german adresase o întrebare Guvernului de la Berlin privind existenţa unor sisteme de acest fel utilizate de constructorii auto germani.

“Guvernul Germaniei ne-a spus în iulie că ştia de utilizarea acelui soft în Statele Unite; în plus, ştiau că acest sistem se foloseşte la o scară extinsă. Guvernul german colabora cu industria auto, dar nu pentru reducerea nivelului emisiilor, ci pentru a se asigura că măsurarea emisiilor îndeplineşte standardele în graficele oficiale”, a declarat Oliver Krischer, vicepreşedintele Partidului german al Verzilor, citat de cotidianul The Guardian.

Share on Facebook358Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Reddit0Email this to someone
  • Constantin Georgescu

    Singura scapare este un ajutor de la Gigi Becali .Latifundiarul nu s-a pronuntat inca daca permite depozitarea masinilor pe terenurile din PIPERA.Urmeaza negocieri cu garda de mediu.

  • Pingback: Ultimatum la VW, în scandalul poluării | Adevarul Financiar()

  • Titi Gutan

    Merkel este autorul moral al violurilor savarsite de asa zisii refugiati primiti cu aplauze .Daca nemtoaicele agresate sexual mai pot aplauda , doar Merkel stie .Ea nu ar fi violata nici macar la rugamintile ei de acesti arabi , africani ori albanezi !
    Tot Merkel este vinovata de situatia de la Volkswagen . Stia de falsuri , ba chiar le- a incurajat .

  • Pingback: Istoria Volkswagen de la invenția Beetle | Adevarul Financiar()