Guvernul e total izolat: nimeni nu-i sprijină „țopăiala fiscală”

Elena Deacu 06-11-2017
Premierul Mihai Tudose FOTO Inquam Photos / Octav Ganea
Consiliul Economic și Social, precum și Consiliul Fiscal, au emis avize negative față de intențiile Guvernului de a modifica major Codul Fiscal, prin transferul contribuțiilor sociale de la angajator la angajat. Executivul a rămas, practic, singura instituție care mai susține această măsură.
Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Reddit0Email this to someone

Măsurile fiscale de mutare a contribuțiilor sociale de la angajator la angajat și de reducere a impozitului pe venit ar putea fi adoptate astăzi, după ce ședința de Guvern de vineri în care urmau să fie discutate aceste modificări a fost amânată, dar și după ce proiectul a primit aviz negativ și critici din nenumărate direcții.

Guvernul a prezentat, acum două săptămâni, în primă lectură, Ordonanţa de Urgenţă de modificare a Codului Fiscal prin care sunt mutate contribuţiile sociale de la angajator la angajat, odată cu reducerea procentului acestora şi micşorarea procentului virat la Pilonul II, concomitent cu majorarea salariului minim brut pe economie la 1.900 de lei şi cu scăderea impozitului pe venit de la 16% la 10%.

Aceste modificări presupun, implicit, că angajatorii vor majora nivelul salariului brut al angajaților, cu nivelul contribuțiilor transferate, pentru ca salariul net al acestora să nu se modifice. Preşedintele PSD Liviu Dragnea declara vineri că nu există niciun motiv ca măsurile fiscale să nu se adopte, însă ședința de Guvern în care urmau să fie discutate măsurile a fost amânată de vineri până astăzi, fără ca Executivul să dea un motiv.

Avize negative

După ce președintele Klaus Iohannis a precizat că măsurile nu aduc bani în plus în buzunarul românilor și a avertizat Guvernul „să nu bage România într-o aventură fiscală cu final trist”, modificările au primit aviz negativ și din alte părți.

Consiliul Economic şi Social (CES), format din sindicate, patronate şi societatea civilă, a avizat negativ proiectului de modificare a Codului Fiscal. Și deși un aviz pozitiv al CES nu este necesar ca proiectul să meargă înainte, Guvernul ar trebui să țină cont de această părere, „pentru că aritmetica nu face politică şi clar că acest pachet, cu transfer de contribuţii, va afecta tot ceea ce înseamnă piaţa muncii din România”, consideră Dumitru Coarnă, preşedintele Sindicatului Naţional al Poliţiştilor şi Personalului Contractual din România şi membru al CES.

Totodată, și Consiliul Fiscal a avizat negativ acest proiect, precizând că măsurile vor aduce riscuri, la nivel de impact, neobişnuit de mari. Potrivit instituţiei, analizat în izolare, impactul pachetului de modificări fiscale implică o pierdere de venituri la nivelul bugetului consolidat de circa 5,2 miliarde de lei, în timp ce o evaluare a măsurilor de compensare identificate nu indică acoperirea în întregime a acesteia.

Și deși ipoteza de lucru pentru aplicarea acestor măsuri este că angajatorii vor majora salariul brut, pentru ca angajații să nu piardă la salariul net, Consiliul Fiscal consideră că „este lesne de imaginat o situaţie în care, în lipsa unei obligaţii explicite în acest sens, angajatorul alege să nu majoreze salariul brut”.

Potrivit Consiliului Fiscal, angajatorul poate alege de exemplu să majoreze salariul brut în 2018 cu doar 19,9%, asigurând astfel neutralitatea măsurilor propuse la nivelul salariului net în raport cu anul 2017. Ori, „chiar dacă improbabil”, angajatorul poate majora salariul brut într-un cuantum insuficient pentru a evita o reducere a salariului net, mai arată Consiliul.

Ce urmează dacă modificările sunt adoptate

Dacă vor fi adoptate astăzi, măsurile intră în vigoare imediat după publicarea Ordonanței în Monitorul Oficial sau la un alt termen prevăzut în ordonanță. Avocatul Poporului poate ataca însă ordonanța la Curtea Constituțională a României (CCR). Măsurile vor fi trimise și în Parlament și, dacă vor fi adoptate, pot fi din nou atacate la CCR, de către partide sau preşedinte, care poate de asemenea să trimită legea la reexaminare. Dacă măsurile nu vor fi modificate, însă, președintele este obligat să le promulge.

Ce ar putea face Guvernul ca angajatorii să vireze contribuțiile

Cel mai important motiv imputat de Guvern pentru a muta contribuțiile de la angajator la angajat este că unii dintre angajatori rețin, însă nu virează la stat contribuțiile salariaților. În acest sens, liderul social-democrat Liviu Dragnea a anunțat că neplata contribuţiilor sociale ale angajaţilor de către angajatori va fi clasificată din nou despre infracţiune.

Cu toate acestea, până în anul 2015, reţinerea şi nevirarea contribuţiilor sociale putea fi pedepsită cu închisoarea. Ulterior, o decizie a Curţii Constituţionale a declarat neconstituţională această prevedere, astfel că în prezent practica neplăţii contribuţiilor se poate pedepsi cu cel mult amenzi contravenţionale. CCR motiva, atunci, că legea nu definește noțiunea de „impozite sau contribuții cu reținere la sursă”, astfel că nu este destul de clară, accesibilă și previzibilă.

Între timp, la începutul anului 2016, Codul Fiscal a fost modificat prin introducerea unei definiții a „reținerii la sursă” ca „metodă de colectare a impozitelor şi contribuţiilor sociale obligatorii prin care plătitorii de venituri au obligaţia, potrivit legii, de a le calcula, reţine, declara şi plăti”.

Modificarea nu a venit însă la timp pentru a pune legea în concordanță cu decizia CCR și pentru ca această practică a neplății contribuțiilor să mai fie considerată infracțiune.

Ce ar putea face, însă, acum, Guvernul pentru ca angajatorii să fie pedepsiți cu mai mult de o amendă când nu virează contribuțiile? Să modifice pur și simplu legea pentru ca neplata contribuțiilor să redevină faptă penală, dar să renunțe la mutarea contribuțiilor. 

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Reddit0Email this to someone