România nu mai trebuie să le plătească fraţilor Micula cele 376 milioane de lei şi dobânzile penalizatoare

Fratii Micula castigasera in prima instanta la Centrul Internaţional de Reglementare a Disputelor Relative la Investiţii recuperarea sumei de 376 milioane de lei plus dobanda aferenta de la statul roman
Curtea Constituţională a decis marţi în favoarea statului român în disputa cu fraţii Micula, astfel că Ministerul Finanţelor nu trebuie să le mai plătească încă o dată suma de 376 milioane lei şi dobânda aferentă, aşa cum a dispus tribunalul ICSID, cu sediul la Washington, hotărârea fiind definitivă.
Share on Facebook34Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Reddit0Email this to someone

Curtea Constituţională a decis marţi în favoarea statului român în disputa cu fraţii Micula, astfel că Ministerul Finanţelor nu trebuie să le mai plătească încă o dată suma de 376 milioane lei şi dobânda aferentă, aşa cum a dispus tribunalul ICSID, cu sediul la Washington, hotărârea fiind definitivă.

“Ministerul Finanţelor Publice nu trebuie să le mai plătească încă o dată suma de 376 milioane de lei fraţilor Viorel şi Ioan Micula, precum şi dobânda aferentă, aşa cum a dispus Centrul Internaţional de Reglementare a Disputelor Relative la Investiţii (ICSID). Curtea Constituţională a României a respins, prin Decizia nr 887/15.12.2015, excepţia de neconstituţionalitate privind legislaţia în baza căreia statul român a făcut plata dispusă de tribunalul ICSID, cu sediul la Washington”, se arată într-un comunicat al Finanţelor.

Ministrul de resort, Anca Dragu apreciază că decizia Curţii Constituţionale este foarte importantă pentru autorităţi, datorită implicaţiilor financiare pe care le-ar fi avut o eventuală admitere a excepţiilor ridicate de avocaţii Grupului Micula. Statul român a fost reprezentat în proces de juriştii din Ministerul Finanţelor Publice.

Curtea Constituţională a girat din punct de vedere constituţional mecanismul legal construit de statul român pentru punerea în aplicare a hotărârilor pronunţate de instanţele judecătoreşti sau arbitrale, cu incidenţă în domeniul ajutorului de stat, mecanism aplicat inclusiv în cazul Micula. Hotărârea Curţii Constituţionale este definitivă.

“Cu toate acestea, deşi statul român a efectuat plata în baza unei legislaţii naţionale, emisă în deplină concordanţă cu Constituţia, fraţii Micula încearcă să execute statul român apelând la instanţe din alte state pe al căror teritoriu există bunuri ale statului român. Comisia Europeană intervine activ în toate litigiile în care statul român este acţionat în judecată de fraţii Micula”, se precizează în comunicat.

(Contra)argumente juridice

Fraţii Ioan şi Viorel Micula, proprietarii European Food, au câştigat, în decembrie 2013, la Curtea de Arbitraj de la Washington, un proces intentat statului român în urma sistării programului de facilităţi fiscale, iar decizia instanţei stabiliea ca ei să să primească circa 376 milioane lei, plus penalităţi.

După pronunţarea hotărârii arbitrale, Ministerul Finanţelor Publice a executat integral hotărârea arbitrală, fără a renunţa la susţinerea argumentelor sale din acţiunea în anulare a hotărârii arbitrale.

România, prin Ministerul Finanţelor Publice, a introdus în anul 2014 o acţiune în anularea hotărârii arbitrale din decembrie 2013. Conform practicii ICSID (International Centre for Settlement of Investment Disputes – Centrul Internaţional pentru Reglementarea Diferendelor relative la Investiţii), decizia asupra acţiunii în anulare va putea fi luată cel mai devreme către sfârşitul anului 2015 sau în primul trimestru al anului 2016.

Supunerea litigiului competenţei arbitrale a ICSID a fost posibilă întrucât România a aderat la Convenţia pentru reglementarea diferendelor relative la investiţii între state şi persoane ale altor state din anul 1965 prin Decretul Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România nr. 62/1975. Ca urmare a acestei aderări, România a acceptat ca diferendele de ordin juridic între un stat contractant şi persoana unui alt stat contractant, care sunt în relaţie directă cu o investiţie, să fie de competenţa ICSID.

Totodată, odată cu aderarea la Tratatul de funcţionare al Uniunii Europene România s-a angajat să respecte regulile în materia ajutorului de stat.

Astfel, la 1 octombrie 2014 a fost adoptată Decizia Comisiei Europene de deschidere a procedurii de investigaţie în legătură cu punerea în executare a hotărârii arbitrale Micula/România. În cuprinsul acesteia, se menţionează că punerea în executare a hotărârii arbitrale ar echivala cu acordarea unui ajutor de stat nou, incompatibil cu dreptul Uniunii Europene în materia ajutorului de stat. Pentru acest motiv, aprecierea Comisiei Europene este aceea că România nu poate executa hotărârea ICSID.

Ulterior, la 30 martie 2015, a fost emisă Decizia Comisiei Europene nr. 2015/1470A privind ajutorul de stat SA.38517 (2014/C) (ex 2014/NN) pus în aplicare de România – Hotărârea arbitrală în cauza Micula/România din 11 decembrie 2013, decizie care a fost publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L232 din data de 04 septembrie 2015.

Conform art.14 din Regulamentul nr. 659/1999 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, în situaţia în care Comisia Europeană emite o decizie de recuperare a unui ajutor de stat acordat ilegal, Statul Membru are obligaţia de a proceda la recuperarea acestuia “fără întârziere şi în conformitate cu procedurile legislaţiei naţionale a statului membru în cauză, cu condiţia ca acestea să permită executarea imediată şi efectivă a deciziei Comisiei”.

Share on Facebook34Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Reddit0Email this to someone