Cum funcţionează „Monitorul preţurilor“, platforma pe care afli unde găseşti cel mai ieftin coş de cumpărături

Site-ul monitorulpreturilor.info include 64 de categorii de produse FOTO: Eduard Enea
Consiliul Concurenţei a lansat joi platforma „Monitorul preţurilor“, pe care românii pot afla cât costă un coş de cumpături în care sunt incluse cel puţin cinci produse din numai 64 de categorii din magazinele Mega Image, Lidl, Kaufland, Selgros, Carrefour, Penny şi Profi.
Share on Facebook7Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Reddit0Email this to someone

„Monitorul preţurilor“ (monitorulpreturilor.info), platforma care permite românilor să compare preţurile produselor din supermarketuri printr-un singur click a fost lansată joi de Consiliul Concurenţei.

Site-ul cuprinde până la 128 de produse alimentare din numai 64 de categorii, care se comercializează în magazinele Mega Image, Lidl, Kaufland, Selgros, Carrefour, Penny şi Profi. Din listă lipsesc însă produse de bază precum fructele şi legumele proaspete. Proiectul este unul pilot şi include datele raportate de 303 unităţi din Bucureşti şi Ilfov.

„Scopul acestui instrument este ca, în loc să mergi din magazin în magazin să compari preţurile, să faci acest lucru de la birou. Este un avantaj pentru consumatori. Acest lucru va genera o concurenţă mai mare între retaileri“, a declarat preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, la lansarea platformei.

La acest proiect nu participă toţi marii retaileri. Daniela Bădilă, directorul general al Consiliului Concurenţei, a explicat că Metro nu participă pentru că este un concept diferit şi se adreasează firmelor, în timp ce Cora a refuzat colaborarea. Auchan urmează să se înscrie în proiect după rezolvarea unor probleme de conectivitate. „Auchan lipseşte deoarece are probleme de conectivitate şi când va rezolva aceste probleme va participa“, a completat Bădilă.

Cum găseşti cele mai mici preţuri

Nu toţi retailerii care participă la acest proiect vor afişa preţul pentru fiecare produs în parte, astfel că Mega Image şi Selgros vor afişa preţurile per coş de produse (cel puţin cinci produse). Pentru a utiliza platforma, consumatorii trebuie să intre pe monitorulpreturilor.info, să selecteze zona, iar apoi unul dintre sectoare. De asemenea, poate fi selectat judeţul Ilfov, iar apoi una dintre localităţi (Voluntari, Pipera, Bragadiru, Chiajna, 1 Decembrie, Corbeanca, Afumaţi etc.). În plus, clientul poate selecta forma de comeţ – supermarket şi discounter, hipermarket, cash&carry.

Următorul pas constă în selectarea a cel puţin cinci produse de care consumatorul are nevoie şi apăsarea buntonului „căutare“.

Platforma va afişa două clasamente ale magazinelor din zona selectată: coşul cel mai ieftin (care conţine produsele cu cele mai mici preţuri practicate de retailerii implicaţi şi magazinele în care se pot găsi acestea) şi coşul cel mai bine vândut (care conţine produse brand, nu marcă proprie a magazinelor şi unităţile în care se găsesc aceste produse).

Simulare

Folosind platforma „Monitorul preţurilor“, „Weekend Adevărul“ a comparat preţurile unui coş de produse care conţine un kilogram de carne de porc, caşcaval de vacă 25% vidat 480 de grame, un litru de lapte proaspăt 1,5% în cutie de carton, un kilogram de făină albă superioară, un kilogram de zahăr Cristal şi o pungă de legume congelate amestec mexican de 450 de grame şi o franzelă albă de 300 de grame. Am ales magazinele din Sectorul 6 Bucureşti, indiferent de forma de comerţ.

Astfel, cel mai ieftin coş care să includă produsele enumerate mai sus costă 34,16 lei şi poate fi achiziţionat de la magazinele Kaufland Tudor Vladimirescu (Bulevardul 1 Mai) şi Valea Cascadelor. Acelaşi coş poate fi achiziţionat cu 34,25 lei din Kaufland Brâncuşi (Strada Valea oltului) şi cu 41,3 lei din magazinul Profi Militari. Dacă unul dintre produsele incluse în coş nu se găsesc într-un anumit magazin, preţul afişat va fi pentru restul produselor. Uitându-ne în coşul de produse de la Kaufland Tudor Vladimirescu, observăm că făina inclusă este marca proprie a retailerului, la fel şi laptele şi caşcavalul. În plus, întrucât cantităţile produsului pot diferi de la un magazin sau producător la altul, „Monitorul preţurilor“ oferă un preţ echivalent pentru o comparaţie echitabilă.

La categoria coşul cel mai bine vândut, care include produse de brand, nu marcă proprie, pe primul loc se clasează magazinul Profi Livezilor (Aleea Livezilor), cu un cost total de 49,77 lei, însă franzela este produs lipsă. Clasamentul este completat de alte magazine Profi, cu un preţ al coşului cuprins între 50,9 şi 52,11 lei.

În urma simulării, reiese că, în lipsa unor produse şi având în vedere că unii retaileri afişează doar preţul per coş, nu pe fiecare produs în parte, este destul de dificil să faci o comparaţie cu acurateţe, astfel încât să fii convins că achiziţionezi un coş la cele mai rentabile preţuri.

Ofensiva retailerilor

„Monitorul preţurilor“, care trebuia lansat în urmă cu un an potrivit estimărilor iniţiale înaintate de autoritate, a fost contestat de la început de către retaileri, motivând că imaginea lor poate fi afectată dacă vor fi introduse preţuri în mod eronat pe platformă, dar şi de faptul că preţurile pot varia de la un magazin la altul sau de la un oraş la altul. De asemenea, retailerii au obiectat că preţurile la unele produse pot fi modificate zilnic în magazine sau chiar în aceeaşi zi, temându-se că nu vor fi actualizate în timp real pe platformă. După serii repetate de dezbateri, o parte dintre lanţurile de supermarketuri şi hipermarketuri de pe piaţa locală au acceptat existenţa acestei platforme.

Platforma „Monitorul preţurilor“, care va fi administrată de Consiliul Concurenţei, este realizată cu sprijinul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, al companiei de cercetare de piaţă Nielsen şi al asociaţiei GS1.

Share on Facebook7Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Reddit0Email this to someone