Cora a inaugurat prima stație proprie de încărcare pentru mașini electrice

Stația de încărcare amplasată în parcarea subterană a hipermarketului Cora Lujerului FOTO: Gabriel Bucur
Cora România a inaugurat, vineri, în parcarea subterană a hipermarketului bucureștean din zona Lujerului, prima „benzinărie” electrică din rețeaua care va deservi, în următoarea perioadă, toate cele 11 magazine din țară.

Cora Brătianu din Constanța este următorul pe listă. Mai exact, din 28 iunie, drumul până la mare și înapoi va fi asigurat pentru posesorii de autoturismele electrice. Proiectul este derulat în parteneriat cu EVConnect, prima companie din România care a început să construiască stații de încărcare și care are ca misiune implementarea celei mai mari rețele de încărcare pentru autovehiculele electrice din România.

„Una dintre acțiunile noastre principale se referă la proiecte verzi, denumite «cora Verde», care au drept scop oferirea de soluții verzi zonelor în care operăm. Dorim să îmbrățișăm viitorul și să creăm un prezent modern si durabil“, a declarat Emanuel Pârvulescu, responsabil Mediu  la Cora România. Programul „cora Verde” încurajează, printre altele, reciclarea inteligentă a deșeurilor.

Încărcarea mașinilor se va efectua gratuit, iar, prin acest demers, românii sunt încurajați să folosească vehicule electrice sau hibride, nepoluante. La Cora Lujerului pot fi încărcate simultan două vehicule, într-un spațiu special amenajat. Încărcarea durează, în medie, o oră, iar stația deservește toate tipurile de vehicule electrice și hibride plug-in.

Ministerul Mediului vine în sprijinul transportului ecologic

La evenimentul organizat de Cora a fost prezent și ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Cristina Pașca Palmer. Cu această ocazie, ministerul a lansat Programul de dezvoltare a infrastructurii de încărcare a autovehiculelor electrice și hibrid, prin care se dorește instalarea a câteva sute de prize speciale.

Bugetul total este de 70 de milioane de lei, iar cuantumul de finanțare este de maximum 200.000 de euro/proiect. Sunt eligibile instituții și firme din orașe cu peste 50.000 de locuitori, iar ministerul finanțează 80% din respectivul proiect.

Citiți și: Maşinile electrice second-hand, o alternativă mai ieftină pentru românii care vor un autoturism nepoluant

„Prețul variază în funcție de priză. Unele îți pot încărca mașina într-o oră, iar acestea sunt cele mai scumpe.  Nu există o restricție, aici se poate aplica pentru orice tip de priză. Limita maximă este de 2.500 de euro pentru stațiile cu încărcare mai lentă, care durează și opt ore, iar stațiile scumpe care permit încărcarea într-o oră au o limită de 35.000 de euro”, a declarat Cristiana Pașca Palmer.

Stațiile pot fi amplasate în diferite zone, precum gări, aeroporturi, parcări publice, baze sportive ori centre comerciale. În prezent, sunt câteva zeci de prize de încărcare în țara noastră.

În România, drumul abia începe

Ţara noastră încearcă să ţină pasul cu cele din Occident, în privinţa creşterii numărului de maşini electrice sau hibride de pe şosele. Mai avem însă de aşteptat până să traversăm bulevardele aglomerate ale marilor oraşe fără să simţim izul poluării a sute de mii de ţevi de eşapament.

În luna martie, a fost inaugurată prima infrastructură națională de încărcare a autovehiculelor electrice. Şapte centre de alimentare cu energie, în oraşele Bucureşti, Ploieşti, Constanţa, Timişoara, Sibiu şi în judeţul Ilfov. La începutul lunii aprilie, a fost deschisă prima rețea gratuită de staţii pentru încărcarea rapidă a autoturismelor electrice şi plug-in din România, formată din zece „benzinării“. Nouă staţii, în parcările magazinelor Kaufland din oraşele Arad, Timişoara, Deva, Sebeş, Sibiu, Râmnicu Vâlcea, Piteşti, Bucureşti şi Constanţa, iar a zecea, pe Autostrada Soarelui (A2).

Citiți și: S-a deschis prima rețea gratuită de stații pentru încărcarea rapidă a mașinilor electrice din România

Piaţa maşinilor ecologice din România, încă de proporţii reduse, cunoaşte o creştere exponenţială. Potrivit Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile, românii au cumpărat, în 2015, 495 de autoturisme electrice sau hibride, dublu faţă de anul 2014. De asemenea, în primele trei luni din 2016, s-au cumpărat 126 de unităţi, ceea ce înseamnă o creştere a vânzărilor de 114%, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.

Statul oferă ecotichete de peste 4.000 de euro, la achiziția unui autoturism electric. În combinație cu tichetele de casare din programele „Rabla“ şi „Rabla Plus“, rezultă un ajutor financiar de aproape 10.000 de euro, pentru cumpărarea unei maşini ecologice.