Companiile din România, două economii diferite. Insolvența ca metodă de relansare

Elena Deacu 27-09-2017
Andrei Cionca - FOTO Eduard Enea
Invitat la Adevărul Live, Andrei Cionca, fondator al CITR Group, a declarat că segmentarea companiilor românești este tot mai adâncă, în sensul că numai 1% dintre acestea dețin afaceri cât restul de 99%, iar această situație duce la un risc sistemic foarte mare dacă o parte dintre ele se va lovi de probleme economice.
Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Reddit0Email this to someone

Este vorba de 6.521 de companii dintr-un total de 660.000 care sunt la vârful piramidei economiei românești, iar ele generează peste 60% din cifra de afaceri cumulată la nivel naţional, se arată într-un studiu al CITR Group. 

„Din această segmentare reies două concluzii. Una, că există un risc sistemic foarte mare. Gândiţi-vă ce se întâmplă dacă o parte dintre aceste companii de mâine intră în probleme economice, ce impact au în cifra de afaceri totală, în nivelul de taxe şi impozite pe care îl plătesc, în nivelul angajaţilor din totalul economiei. Şi, a doua, implicit, gândiţi-vă la impactul pe care deteriorarea cifrelor unei părţi a celor 6.521 de companii l-ar aduce la această creştere economică record cu care ne mândrim atât de mult”, a explicat Andrei Cionca.

El a precizat că studiul CITR Group a arătat că această creștere economică este dată doar de faptul că viteza de creştere a acestor 1% din companiile româneşti este mai mare decât viteza de descreştere a celorlalte 99%.

„Două economii”

Potrivit lui Cionca, din perspectiva companiilor românești putem vorbi despre două economii: una, alcătuită din companiile mari din grupul de 1%, extrem de performantă, a cărei viteză de creştere este mai mare, şi cea de-a doua, restul de 99%, alcătuită din companiile acestea mici a căror situaţie se înrăutăţeşte pe zi ce trece.

„Aceste două plutoane de companii nu tind la o compactare, ci ele tind să se depărteze tot mai mult, în sensul că aceste companii mari devin tot mai mari, tot mai puternice, tot mai profitabile, în timp ce situaţia generală a companiilor multe, dar mici tinde să se înrăutăţească, gradul lor de îndatorare creşte, indicatorii de lichiditate scad”, a precizat reprezentantul CITR Group.

Insolvența ca metodă de relansare a companiei

Andrei Cionca a prezentat și cazurile a trei companii care s-au aflat în insolvență, au fost restructurate, iar acum sunt modele de succes.

Este vorba despre cazul Astra Rail Industries, companie care producea vagoane de transport, și care a intrat în insolvenţă în 2012. Compania a fost restructurată operaţional şi a fost găsit un investitor care a preluat-o și a repus-o în piaţa europeană.

Un al doilea caz este Cemacon Cluj, companie producătoare de cărămizi, care a fost restructurată financiar şi operaţional în afara procedurii de insolvenţă. „Am pornit de la o companie care avea datorii de cinci ori mai mari decât cifra de afaceri în 2010 şi am ajuns la o companie extrem de solidă şi care are o capitalizare bursieră de aproape 16 milioane de euro”, a declarat Cionca.

Un al treilea caz este încă în derulare, cel al Dafora Mediaş, o companie care face foraj şi care este de asemenea listată la Bursa de Valori care în 2015 a intrat în insolvenţă. „Am propus un plan de reorganizare şi această companie este din nou la tranzacţionare de trei zile şi creşte cu 15% în fiecare zi, de trei zile”, a explicat Cionca.

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Reddit0Email this to someone