Compania Tarom, în picaj și fără pilot

Elena Deacu 21-08-2017
Avion Tarom FOTO Arhivă Adevărul
Pierderile uriaşe ale Tarom au iscat un scandal de proporţii, soldat cu demisia directorului general Eugen Davidoiu. Reproşurile făcute vineri de premier ministrului Transporturilor şi decizia de a trimite Corpul de Control la companie vin la doi ani după ce Curtea de Conturi semnala managementul defectuos al companiei. Or, în 2015, pierderile erau de patru ori mai mici decât în primul semestru al acestui an.
Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Reddit0Email this to someone

Eugen Davidoiu, numit director general al Tarom la începutul lunii februarie a acestui an, şi-a dat ieri demsia din funcţie, convins fiind însă că a fost „foarte eficient” şi că Tarom nu a înregistrat pierderi în timpul mandatului său, fiind vorba doar despre o „lipsă de venituri”.

Datele financiare prezentate de companie săptămâna trecută îl contrazic însă: în primul semestru, pierderile înregistrate au fost de peste 104 milioane lei, adică 23 de milioane euro, de aproape patru ori mai mari faţă de perioada similară a anului trecut când s-au înregistrat pierderi de 28,6 milioane lei, respectiv 6,37 milioane euro.

Se răsfrânge pe ministrul Transporturilor

Aceste cifre dezastruoase ale Tarom, companie de stat care practică tarife de transport mult mai mari decât alte companii care activează în România, au stârnit nemulţumirea premierului Mihai Tudose, răsfrântă în primă fază asupra ministrului Transporturilor, Răzvan Cuc. „Avem şi cifre proaste. Domnule ministru Cuc, acum trei săptămâni v-am întrebat de ce i-aţi prelungit mandatul cu patru luni celui de la Tarom (Eugen Davidoiu – n.r.) şi mi-aţi spus că vă asumaţi, că aveţi încredere în el şi că ştie ce are de făcut”, a spus vineri premierul. Duminică, premierul a anunţat că va trimite Corpul de Control la Tarom, pentru a verifica ce a putut genera aceste pierderi imense.

Cum se disculpă Davidoiu

În urma acestui anunţ, Eugen Davidodiu a ţinut să se disculpe, afirmând că verificările nu au cum scoate la iveală deficienţe din timpul mandatului său. „Nu are cum să scoată în evidenţă deficienţe în perioada mea. Am fost foarte eficient. (…) Eu nu voi demisiona pentru că nu am de ce. Voi pleca când voi dori eu pentru că am muncit acolo şi nu mi-am bătut joc”, a declarat Davidoiu la Digi24.

Cele 104 milioane de lei pierdere sunt de fapt o lipsă de venituri

Eugen Davidoiu

fost director general al Tarom

Anterior, acesta declarase la TVR că, de fapt, compania nu are pierderi, ci doar o lipsă de venituri. „Nu înţeleg despre ce datorii este vorba. În altă ordine de idei, cele 104 milioane de lei pierdere sunt de fapt o lipsă de venituri”, a spus Davidoiu.

Luni, însă, el a demisionat fără a da explicații privind decizia lui. Ulterior, premierul Mihai Tudose a declarat că a discutat cu ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, după ce directorul Tarom şi-a dat demisia şi a spus că îi urează succes în găsirea unei conduceri competente.

„Nici nu au cum să reducă din pierderi”

Fostul președinte al Tarom, Dan Pascariu, a spus ieri, la Realitatea TV, că nu se pot reduce pierderile companiei, având în vedere structura de cheltuieli. „Din păcate, Tarom are o structură de cheltuieli foarte mare, din cauza avioanelor vechi care necesită cheltuieli mari de întreținere. Resursa umană este extrem de stufoasă și nu mă refer la piloți. În comparație, Wizz Air, cu 1500 de oameni transportă 12 milioane de pasageri. După cum vedeți, au intrat companiile low-cost și fac concurență din ce în ce mai mare. În 2013, Tarom avea 3 curse profitabile, una dintre ele era spre Timișoara. Asaltul companiilor low-cost va face situația Tarom și mai grea. Cel mai bun exemplu este Blue Air, care a reușit să depășească Tarom”, a spus Pascariu.

Tarom a fost pe profit ultima dată în 2007. De atunci, compania merge numai pe pierdere. În 2015, pierderile au ajuns la 27,43 milioane lei (6,2 milioane euro). Anul trecut s-a încheiat cu pierderi de 46,97 milioane lei (11,1 milioane euro).

Deficienţele, constatate de Curtea de Conturi încă din 2015

Într-un raport de activitate al Curţii de Conturi pe anul 2015 sunt menţionate deficienţele constatate la Tarom, atât din punct de vedere al managementului defectuos, cât şi al legalităţii realizării veniturilor și a efectuării cheltuielilor.

Printre altele, Curtea a constatat că a fost diminuat capitalul propriu net al societății la mai puțin de jumătate din valoarea capitalului social subscris, cu 19,8 milioane lei la 31 decembrie 2013 și cu alte 112, 75 milioane lei la 31 decembrie 2014, „în condițiile în care, în ultimii 3 ani, s-a perpetuat diminuarea activul net”.

O altă gravă deficienţă este legată de drepturile salariale ale personalului, care au fost indexate ilegal cu rata anuală a inflaţiei, generând în perioada ianuarie – septembrie 2015 o pagubă de aproape 2 milioane lei.

Despăgubiri de peste 16 milioane lei

În raportul Curţii sunt incriminaţi şi reprezentanții statului, numiți în AGA Tarom, care nu au aprobat Planul de administrare revizuit al Consiliului de Administrație, dar şi revocarea anterioară a unor membri ai CA „fără justă cauză”, din cauza căreia compania a trebuit să plătească despăgubiri civile (stabilite de Curtea de Apel Bucureşti) de 2,14 milioane lei, care au „dus la majorarea pierderilor TAROM în exercițiul financiar 2015”.

O altă instanţă de judecată a obligat Tarom să plătească despăgubiri și cheltuieli de judecată estimate la 14 milioane lei, „din cauza neluării unor măsuri de asigurare a resurselor umane necesare derulării contractului de prestări servicii tehnice, pentru aeronave de tip Boeing 737 (încheiat pentru perioada 2004-2007), care a generat neonorarea la timp a lucrărilor contractate pentru anul 2006 și terminarea prematură a contractului de prestări servicii tehnice”, se arată în raportul Curţii de Conturi.

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Reddit0Email this to someone