Cine va fi afectat de plata defalcată a TVA. Antreprenorii cer amânarea obligativităţii: va fi creat un blocaj financiar

Elena Deacu 21-09-2017
Conferinţa organizată de Romanian Business Leaders
Firmele mici şi mijlocii vor fi principalele afectate de implementarea plăţii defalcate a TVA, iar principala îngrijorare nu este neapărat birocraţia, ci că va fi creat un blocaj financiar în mediul de afaceri, consideră antreprenorii prezenţi la o conferinţă organizată joi de Romanian Business Leaders, (RBL), cea mai vizibilă organizaţie a oamenilor de afaceri din România.
Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Reddit0Email this to someone

Aceste companii „au o capacitate de implementare mai redusă şi un acces la finanţare limitat”, a explicat consultantul fiscal Angela Roşca, precizând că în mediul de afaceri va fi cauzat un blocaj financiar, urmând să fie lovită competitivitatea acestuia, prin insolvenţe şi prin renunţarea la investiţii a nerezidenţilor, care nu vor dori să se înregistreze ca plătitori de TVA. „Ne preocupă acest blocaj financiar mai mult decât orice altceva”, a spus Roşca.

Şi Liviu Drăgan, fondator al companiei de software TotalSoft, consideră că firmele mari nu vor avea mari probleme, „în schimb firmele mici care au nevoie de investiţii, care au nevoie să crească, vor avea probleme majore”.

Ce dificultăţi apar

Felix Pătrăşcanu, CEO al FAN Courier, susţine că în momentul de faţă companiei i-ar mai trebui cel puţin două-trei persoane pentru a urmări ca toate înregistrările TVA să fie foarte corecte, iar costurile suplimentare se vor ridica la 300.000-400.000 de euro, în condiţiile în care la nivel naţional compania are peste 400 de filiale.

„Vor fi costuri suplimentare de finanţare pentru toate companiile care vor fi în situaţia de a avea banii blocaţi în conturile de TVA, bani care le aparţin”, spune şi Andreea Roşca.

Şi analiştii de la PricewaterhouseCoopers estimează ca posibile dificultăţi pentru companii la implementarea plăţii defalcate a TVA costurile de personal, monitorizarea plăţilor şi transferurilor, actualizarea sistemelor şi  modificarea procedurilor interne de lucru, evidenţierea separată a tranzacţiilor în conturi dedicate de TVA şi verificarea acestora de către autorităţi şi costuri cu prefinanţarea TVA.

Finanţele, depăşite de birocraţie

Angela Roşca spune că, pentru a evita penalităţi, toate companiile din România vor trebui să investească masiv în echipamente.

În schimb, Liviu Drăgan, de la TotalSoft, consideră că din punctul de vedere al unei companii de software modificările efectuate în sistemul informatic pentru defalcarea TVA nu sunt foarte sofisticate.

Însă problema va fi la Finanţe. Drăgan susţine că Ministerul de Finanţe se va încurca „rău de tot” în gestionarea banilor din conturile de TVA. „Cred că este o birocraţie care va depăşi Ministerul de Finanţe”, deoarece există şi cazuri care nu sunt generale, spune el.

Şi specialiştii PwC consideră că companiile ar trebui să se pregătească, în măsura în care acest lucru este posibil, şi pentru posibile blocaje la nivelul Trezoreriei şi al ANAF, potrivit concluziilor conferinţei PwC dedicată introducerii sistemului plăţii defalcate de TVA, desfăşurată joi la Bucureşti.

Impactul negativ ar putea fi atenuat semnificativ printr-o funcţionare eficientă a ANAF şi a Trezoreriei, astfel încât companiile să aibă acces la banii din contul de TVA rapid şi cu formalităţi minime. Mediul privat este sceptic în această privinţă, întrucât situaţia infrastructurii IT a Fiscului, învechită şi suprasolicitată, este de notorietate, iar implementarea plăţii defalcate a TVA ar putea fi unul dintre cele mai complexe proiecte din ultima perioadă”, a declarat Daniel Anghel, lider CEE Taxe şi Impozite Indirecte PwC.

Să se amâne obligativitatea

Trecerea la plata defalcată, una dintre cele mai mari schimbări din ultimii ani în ce priveşte TVA, presupune că sectorul privat trebuie să se pregătească în ultimele trei luni ale anului, interval în care implementarea este opţională, pentru a face ajustările necesare.

Concluzia antreprenorilor este că toţi doresc combaterea evaziunii, dar nu în acest mod. „Am solicitat autorităţilor să regândească măsura, să o reconsidere din perspectiva efectului pe care îl va avea asupra creşterii economice prognozate pentru anul viitor şi să ia în calcul varianta implementării opţionale. În măsura în care se dovedi a fi eficientă după aplicarea opţională, să se regândească extinderea obligatorie, dar pe acele zone de economie care au risc fiscal ridicat”, a explicat Angela Roşca. „Potrivit unui studiu efectuat de PwC la solicitarea Comisiei Europene, referitor la fezabilitatea implementării unui astfel de sistem, mediul de afaceri ar avea nevoie de mai mult timp pentru a se pregăti pentru trecerea la noua modalitate de plată a TVA, estimările fiind între 2 şi 4 ani pentru o tranziţie optimă, care să nu cauzeze dificultăţi companiilor”, a mai declarat Daniel Anghel.

Procedura pentru plata defalcată

Fiscul a lansat joi în dezbatere publică procedura prin care oamenii de afaceri vor putea face plata defalcată a TVA. Contribuabilii vor avea de completat un formular pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA, pe care îl vor transmite împreună cu mai multe documente doveditoare către ANAF. Fiscul urmează să soluţioneze cererea în termen de 3 zile lucrătoare de la înregistrare.

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Reddit0Email this to someone