CFR Călători anunță preventiv un profit discutabil

Elena Deacu 22-08-2017
Scandalul de la Tarom, soldat cu demiterea directorului general Eugen Davidoiu în urma unor rezultate proaste, i-a determinat pe reprezentanţii companiei de transport feroviar CFR Călători să facă gesturi pripite, de frica unor consecințe similare: compania a anunțat un profit parcă „scos din burtă”.
Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Reddit0Email this to someone

Transportatorul de pasageri pe calea ferată CFR Călători, deţinut de stat, a anunţat într-o postare pe Facebook că a realizat în primele şapte luni ale acestui an un profit de 64 milioane de lei, deşi în primul trimestru compania avea pierderi de 352 milioane de lei.

„Realizarea” nu este justificată însă nicidecum, tabelul postat pe pagina companiei neoferind altceva decât valoarea veniturilor proprii de 499 milioane de lei, faţă de 430,6 milioanede  lei în semestrul I din 2016, cifra de afaceri de 931,8 milioane de lei, faţă de 816,9 milioane de lei în semestrul I din 2016, numărul de pasageri transportaţi în cele două perioade şi numărul de călători/km.

Rezultatul, scris cu roşu este: „Iulie 2017: PROFIT = 64 milioane lei”.

Cum s-a ajuns la acest rezultat nu se ştie. CFR Călători nu a anunţat, în mod oficial, datele sale pe primul semestru din acest an şi nici la o solicitare „Adevărul” de a furniza aceste date nu a răspuns. Potrivit directorului general al CFR Călători, Iosif Szentes, nerealizările companiei pe 6 luni sunt legate de întârzierea cu aproape 5 luni a subvenţiei primite.

Dar, potrivit datelor financiare furnizate Ministerului Finanţelor Publice, CFR Călători a avut în 2016 un profit net de 48,96 milioane de lei, iar în 2015, un profit net de 31,74 milioane de lei. Ceea ce înseamnă că în primul semestru CFR Călători ar fi reuşit performanţa depăşirii dublului profitului din 2015. 

Rămâne de văzut dacă şi datele oficiale vor demonstra acest lucru sau anunţul a fost făcut doar sub presiunea reproşurilor făcute ministrului Transporturilor de către premierul Mihai Tudose.

De unde a pornit scandalul

Vineri, la începutul şedinţei de Guvern, premierul Mihai Tudose i-a reproşat ministrului Transporturilor lipsa de perfomanţă a mai multor companii din subordine. „104 milioane pierdere (la Tarom, n.r.) pe şase luni! CFR Marfă – pierdere, CFR Călători – pierdere. Înţeleg că e o echipă foarte bună, dar nu mergeţi în direcţia care trebuie”, i-a reproşat Tudose ministrului Răzvan Cuc.

Duminică, Tudose a anunţat că va trimite Corpul de Control la Tarom, pentru a vedea ce anume a putut genera aceste pierderi uriaşe în doar şase luni. Ulterior, directorul general al Tarom, Eugen Davidoiu, a spus că nu se simte responsabil pentru aceste rezultate, că Tarom nu are pierderi, ci doar „o lipsă de venituri”, şi că nu-şi va da demisia, ci va pleca când va dori. Luni, însă, acesta s-a răzgândit şi a demisionat, în locul său fiind numit Florin Susanu.

Pierderi de 352 milioane de lei în T1

Aşadar, profitul anunţat de CFR Călători pentru primul semestru al acestui an, este cel puţin surprinzător.  Cu atât mai mult cu cât, potrivit datelor financiare furnizate în luna aprilie, în primul trimestru compania a înregistrat pierderi de 352 milioane de lei, cu 12 milioane de lei mai mari faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.

În primele trei luni din 2017, pierderile au crescut cu 3,5%, dar compania trebuia să încaseze o „compensaţie de la bugetul de stat, aferentă contractului de servicii publice, în valoare de 406 milioane lei”, se arată în răspunsul trimis la solicitarea News.ro.

Date contradictorii

La începutul acestui an, directorul CFR Călători, Iosif Szentes, spunea într-un interviu că 2016 a fost încheiat cu un profit de 33 milioane de lei (nu de 48,9 milioane de lei, cât scrie pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice – n.red.).

„Profitul realizat anul trecut a fost de 32,8 milioane lei. 2016 a fost un an bun din acest punct de vedere. Mai avem de recuperat însă la capitolul reparaţii locomotive, unde este necesar un ritm mai crescut. În schimb, la capitolul reparaţii automotoare Desiro — Săgeata Albastră — am reuşit anul trecut să reparăm 45 de unităţi. Reparaţiile s-au făcut la cel mai ridicat nivel şi reprezintă o reparaţie capitală pentru acest tip de vehicul”, declara atunci directorul general al CFR Călători.

Potrivit datelor financiare furnizate Ministerului Finanţelor Publice, CFR Călători a avut în 2016 un profit net de 48,96 milioane de lei, iar în 2015, un profit net de 31,74 milioane de lei.

 Datorii istorice de 1,8 miliarde lei

Pe de altă parte, în proiectul de buget al CFR Călători pe 2017, deja aprobat de Guvern, se estimează că societatea va avea un profit contabil de 1,475 milioane de lei, din care 73.750 lei rezerve legale şi 1,401 milioane de lei acoperirea pierderilor pe anii precedenţi. 

CFR Călători a încheiat anul trecut cu venituri proprii, aferente transportului feroviar, de aproape 1,2 miliarde lei, în creştere cu 7% faţă de 2015, şi cu un profit de 1,2 milioane de lei, în linie cu rezultatele bugetate.

Anterior, CFR Clători spunea că îşi poate plăti datoriile istorice de 1,8 miliarde lei în circa 30 de ani, în cazul în care ar obţine un profit net de 60 milioane de lei anual.

CFR Călători are două mari surse de venit: pachetul de compensaţii pentru serviciul social, o formă de subvenţie de la bugetul statului, şi încasările din biletele vândute şi din alte activităţi – sau veniturile proprii.

Pachetele de compensaţii sunt acordate de stat pentru operatori pentru ca aceştia să opereze pe rute care, în condiţii normale, nu ar fi profitabile din cauza costurilor mari de operare neacoperite de veniturile din bilete. 

Ministerul Transporturilor a propus menţinerea în 2017 a formulei pe baza căreia se calculează subvenţiile acordate transportatorilor feroviari de pasageri, inclusiv companiei de stat CFR Călători, sub forma unei compensaţii pentru prestarea serviciului public, potrivit unui proiect de ordin elaborat de instituţie.

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Reddit0Email this to someone