Ce s-a schimbat după „scandalul Volkswagen“: consumatorii nu primesc compensaţii în Europa, reparaţiile merg greu, iar Volkswagen e din nou lider mondial

Volkswagen plăteşte compensaţii de 16,5 miliarde de dolari în urma Dieselgate, dar nu în UE FOTO: Guliver/ Getty Images
La un an de la declanşarea scandalului emisiilor, consumatorii europeni nu primesc nicio compensaţie, reparaţiile trenează, Volkswagen a redevenit cel mai mare producător mondial, iar maşinile poluante circulă în continuare pe străzile Europei.
Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Reddit0Email this to someone

Grupul auto german Volkswagen recunoştea la mijlocul lunii septembrie 2015 că a vândut 11 milioane de autovehicule care trişează în privinţa emisiilor de noxe, declanşând un adevărat scandal mondial. La un an distanţă, are sute de procese şi investigaţii de înfruntat, însă a revenit în fruntea producătorilor mondiali. În SUA, grupul a fost de acord să plătească 15 miliarde de dolari drept daune şi compensaţii, însă în Europa clienţii nu primesc nimic. Şi nici reparaţiile nu avansează prea rapid.

În data de 18 septembrie 2015, Agenţia pentru Protecţia Mediului din SUA (EPA) acuza Volkswagen că a instalat pe maşinile sale un soft care manipula emisiile de noxe ale motoarelor diesel, acestea ajungând în anumite momente să fie şi de 40 de ori mai mari decât normele permise. Volkswagen a recunoscut acuzaţiile, după ce anterior a negat acest lucru ani de zile.

Ulterior, a ieşit la iveală că 11 milioane de autovehicule au fost echipate cu dispozitivul care manipula emisiile. Mai mult, nu erau afectate doar maşini vândute sub marca Volkswagen, fiind implicate şi alte branduri din interiorul grupului. Distribuţia pe mărci era astfel: Volkswagen – 5 milioane de unităţi, Audi – 2,1 milioane, Skoda – 1,2 milioane, SEAT – 700.000, în vreme unitatea Volkswagen de vehicule comerciale a vândut 1,8 milioane de maşini compromise.

8,5 milioane de maşini trucate în Europa

Din totalul de 11 milioane, marea majoritate erau în Europa. Mai exact, 8,5 milioane au fost comercializate pe „Bătrânul Continent“, din care 2,4 milioane se află pe şoselele Germaniei, iar alte 1,2 milioane au fost vândute în Marea Britanie. În România, Ministerul Mediului anunţa în toamna anului trecut că 105.000 de autoturisme produse de grupul german erau afectate de scandal, din care 56.000 erau noi la momentul cumpărării, iar 49.000 au fost achiziţionate la mâna a doua.

Compensaţii de 15 miliarde de dolari

În SUA, doar 482.000 de vehicule erau afectate. Cu toate acestea, braţul lung al legii americane a forţat grupul să acorde compensaţii în valoare totală de 15,3 miliarde de dolari. Din această sumă, aproximativ 10 miliarde de dolari vor ajunge într-un fond de despăgubiri pentru proprietarii păcăliţi cu maşini „eco“ poluante, care vor primi între 5.100 şi 10.000 de dolari.

În schimb, în Uniunea Europeană, şoferii nu primesc nicio compensaţie. Comisia Europeană încearcă să forţeze grupul german să ofere acelaşi gen de compensaţii, dar nemţii au refuzat ferm, afirmând că sistemul legislativ este diferit în SUA şi că acordarea unor despăgubiri de acelaşi nivel ar periclita existenţa companiei şi sute de mii de locuri de muncă.

Lentoare în reparaţii

Volkswagen a mai anunţat că în Europa proprietarii vor primi un simplu update la sistemul de control al particulelor, în timp ce în SUA acest lucru ar fi fost mai dificil din punct de vedere tehnic. Numai că reparaţiile se derulează cu lentoare. În Marea Britanie, numai 10% din cele 1,2 milioane de maşini afectate au fost reparate, potrivit „Daily Mail“.

Pe lângă reparaţii, rămâne în suspensie problema taxelor de mediu. Graţiela Gavrilescu, ministrul Mediului din urmă cu un an, anunţa că Guvernul va cere grupului Volkswagen despăgubiri pentru diferenţa de bani care ar fi trebui achitată drept timbru de mediu, din cauză poluarea maşinilor este mai mare. Între timp, însă, Cabinetul Ponta a fost înlocuit cu Guvernul Cioloş, astfel că problema nu a mai apărut în prim-plan.

Bosch, acuzată de complicitate

Pe lângă Volkswagen, producătorul de componente auto Bosch, tot din Germania, este acuzat într-un proces din SUA că a fost un „participant activ“ la schema prin care Volkswagen a fraudat clienţii şi a înşelat autorităţile în privinţa poluării. Bosch realizează unitatea de control a motorului, „creierul“ acestuia. Sistemele respective reglează modul în care vehiculele filtrează noxele emise de motoare, înainte de evacuare.

Volkswagen a modificat softurile motoarelor diesel pentru a declanşa sistemul de control al emisiilor doar atunci când vehiculele sunt testate pentru noxe, în condiţii de laborator. Sistemul se închide atunci când vehiculele rulează în condiţii normale de trafic, potrivit autorităţilor americane de reglementare. Grupul Bosch a replicat afirmând că nu este răspunzător de modul în fiecare producător foloseşte produsele sale.

Înapoi în top

Imediat după declanşarea scandalului cota de piaţă a Volkswagen a scăzut, din cauza vânzărilor mai mici din SUA şi a crizei din Rusia şi America Latină, astfel că acesta a fost depăşit de către Toyota în topul producătorilor auto. Între timp, însă, Volkswagen a redevenit cel mai mare constructor auto din lume, vânzând 5,12 milioane de vehicule la nivel mondial în primul semestru din acest an, faţă de cele 4,99 milioane produse de către Toyota, profitând de problemele proprii ale concernului nipon. Volkswagen şi-a crescut puternic vânzările în China, pe când Toyota are probleme pe piaţa din SUA.

Mitsubishi şi Suzuki, prinse în scandal

Pe lângă Volkswagen, mai mulţi producători auto au intrat în colimatorul autorităţilor în acest an. Astfel, Mitsubishi Motors a recunoscut că a vândut 625.000 de autoturisme la care era trucat consumul de carburanţi, astfel că şi emisiile erau mai mari. Scandalul a afectat valoarea de piaţă a companiei, astfel că producătorul nipon Nissan a salvat Mitsubishi cumpărând 34% din acţiunile companiei.

Şi Nissan a fost acuzată la nivel oficial în Coreea de Sud, unde autorităţile afirmă că modelul Qashqai manipulează testele cu un soft asemănător celui Volkswagen. Concomitent, şi 2,1 milioane de autoturisme Suzuki au deficienţe în ceea ce priveşte consumul şi emisiile.

Presa a mai scris că autoritatea de transport din Germania a acuzat Fiat că foloseşte un soft care opreşte filtrele de particule după 22 de minute. În fine, constructorul Opel a fost acuzat că foloseşte un dispozitiv care opreşte sistemul de control la 145 km/h.

Schimbarea testelor în UE

Din cauza numărului mare de acuzaţii, Comisia Europeană a propus schimbarea sistemului de testare a autovehiculelor, în condiţiile în care acestea trec testele de laborator, dar în condiţii reale de trafic elimină mult mai multe emisii în atmosferă.

Potrivit unui studiu al ONG-ului Transport & Environment, circa 29 de milioane de vehicule echipate cu motoare diesel care circulă în UE emit mai multe gaze poluante decât limita autorizată prin lege. Astfel, mai mult de patru vehicule din cinci cu standardul de emisie Euro 4, vândute în perioada 2010-2014, emit de trei ori mai mult oxid de azot la testele de laborator decât limita fixată. scandalul volkswagen dupa un an

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Reddit0Email this to someone