Ce e de învăţat din greşelile profesorului de afaceri Marius Ghenea

Când auziţi de Marius Ghenea, majoritatea dintre voi aveţi în minte figura de sfinx de la ”Arena Leilor” a celui care desfiinţa planurile de afaceri ale aplicanţilor. Divorţul de anul trecut şi cel de-al doilea eşec al cafenelelor Testa Rossa au proiectat contururi noi pe imaginea unuia dintre cei mai cunoscuți oameni de afaceri români.

Pe 11 februarie, Marius Ghenea publica pe blogul său personal o postare cu titlul ”La mulţi ani, Mario!”. Era de ziua de naştere a fiului său care împlinea 11 ani. Urările tatălui sunt însoţite de o trimitere la ziua lui Thomas Alva Edison, inventatorul primului bec electric funcţional, născut tot pe 11 februarie. Această trimitere merge mai departe către ”Antreprenoriat”, cartea lui Ghenea din 2011, care are pe copertă un bec cu mâini şi picioare ”făcute din şuruburi şi piuliţe, astfel încât să sugereze o idee care prinde contur”, apropo de expresia ”a ţi se aprinde un bec”. Pe lângă ipostaza de tată, postarea îl surprinde pe Ghenea în calitate de autor de carte – ”Antreprenoriat” a fost un bestseller de carte de afaceri, cu 20.000 de exemplare vândute – şi de admirator al inventatorului american care s-a remarcat printr-o perspeverenţă ieşită din comun. Până să facă primul bec funcţional, Edison a avut 10.000 de încercări eşuate.

Eşecul Testa Rossa

Tot la începutul acestui an, Marius Ghenea, fondator FIT Distribution (grupul care deţine site-urile de comerţ online pcgarage.ro, shopit.ro, pcfun.ro, electrofun.ro), investitor financiar în afaceri de nişă, profesor de business la cele mai importante universităţi din ţară, unul dintre pilonii emisiunii ”Arena Leilor”, fondator al reţelei de computere Flamingo, fost CEO al Flanco, apostol al antreprenoriatului, a închis pentru a doua oară Testa Rossa (franciza de cafenele a unei companii austriece), după o primă tentativă din 2008-2009, eşuată. Este primul exemplu care îi vine în minte când îi pun clasica întrebare despre cea mai mare eroare pe care a făcut-o în cei 20 de ani care au trecut de când a pus bazele Flamingo, principalul retailer de computere din România anilor ’90 şi, ulterior, un important jucător regional.

I se pare absolut firesc să faci greşeli când, timp de 20 de ani, eşti implicat în tot atâtea companii. Dimpotrivă, după standardele antreprenoriatului, se poate spune că Marius Ghenea a greşit prea puţin până la 45 de ani. În Satele Unite, regula este că nouă din zece oameni care încearcă o afacere eşuează. Un studiu de acum trei decenii arăta că, în medie, un milionar de 35 de ani avea o istorie de 17 eşecuri. Marius Ghenea: De ce creşte comerţul online

Marius Ghenea: De ce creşte comerţul online

Regulă sau excepţie

Cu Testa Rossa, Ghenea a greşit de două ori. Prima dată, în 2008, când a decis să deschidă două cafenele în mall-urile Băneasa Shopping City şi Liberty Center, într-un an de prăbuşire a consumului. Atunci calculul său era că, în ciuda recesiunii, cheltuilile mici, precum nota de plată dintr-o cafenea, nu vor fi afectate. Nu a fost aşa. La a doua încercare, când a investit jumătate de milion de euro, alături de un asociat, Cristian Iorga, într-un concept reineventat de Lounge Bar & Club, costurile fixe mari (în special cu chiria) au fost cauza eşecului. Cafenelele sunt ”un business pentru oameni din cârciumărie”, e lucrul pe care îl înţelege Ghenea.

Chiar dacă o cafenea funcţionează bine într-un loc nu e sigur că istoria se va repeta, iar reţelele de succes (City Grill, City Cafe, deţinute de Dragoş Petrescu) reprezintă, în opinia sa, mai degrabă excepţia decât regula.

Într-un fel, a mers către o zonă nepotrivită pentru un investitor financiar – una dintre ”pălăriile” pe care o poartă în fiecare zi de 12 ani încoace. Figura de sfinx de la ”Arena Leilor” o are şi acum când discutăm în clădirea modestă din zona Nerva Traian în care îşi au sediul şi depozitele şi magazinele sale online de electronice, electrocasnice şi tehnologie. E îmbrăcat casual, cu blugi şi cămaşă albă, dar la ceea ce mă uit repetitiv sunt nasturii de la sacoul negru, ceasul, pantofii tot negri şi ochii albaştri, foarte albaştri. Zâmbeşte şi, ulterior, râde reţinut, o singură dată, după o întrebare despre formaţia rock preferată. Răspunsul care însoţeşte zâmbetul: AC/DC.

Paginile Ziarului Financiar au consacrat un Marius Ghenea care creează companii sau investeşte în unele deja existente pentru ca, ulterior, să-şi vândă acţiunile în profit. Aşa s-a întâmplat la Flamingo, primul său startup, pornit în 1994 împreună cu doi foşti colegi de facultate, Dragoş Cincă şi Varol Islam de unde a plecat, surprinzător, şapte ani mai târziu. Şi-a vândut participaţia de 30% către unul dintre asociaţi. Valoarea tranzacţiei a rămas unul dintre cele mai bine păstrate secrete din istoria exit-urilor româneşti, la fel de bine ca vânzarea producătorului de software antivirus RAV de către Radu Georgescu, un alt antreprenor în serie de notorietate. Aşa s-a întâmplat cu acţiunile pe care le-a primit ca director general la Flanco, un electroretail care, în cele din urmă, a fost înghiţit de Flamingo. Aşa s-a întâmplat cu VikingProfil, un producător de ţiglă metalică, vândut în 2008 către o companie poloneză.

Cele două premiere

Despre a investi în companii şi a le vinde profitabil era vorba şi la ”Arena Leilor”, show de televiziune unde Ghenea a fost unul dintre pilonii principali între 2007 şi 2013, când s-a filmat ultimul sezon, alături de Florin Talpeş (BitDefender), Mircea Tudor, inventatorul Roboscan sau Dragoş Anastasiu (Eurolines). În emisiune, Ghenea avea ”rolul” băiatului rău care desfiinţa planurile de afaceri nefundamentate ale participanţilor. Din cele câteva sute de proiecte prezentate în emisiune, Ghenea a ales unul singur pentru potofoliul propriu. A cumpărat cu 70.000 de euro 60% din acţiunile Casia Communications, o companie de publicitate indoor (reclame în spatele oglinzilor din locuri publice) pe care a vândut-o în 2010 către Elevate, un jucător strategic din domeniu.

Închiderea cafenelor Testa Rossa a generat, în premieră, articole în termeni de eşec despre Ghenea. Tot în premieră, au fost şi articolele despre el din presa tabloidă. Divorţul de anul trecut şi procesul de partaj l-au adus într-o ”arie”, după propria exprimare, în care nu era obşinuit. Califică drept ”minciuni” materialele pe care tabloidele le-au scris despre divorţ şi procesul de partaj şi spune că nu ar avea nicio problemă dacă Mario, fiul pe care îl are cu fosta soţie, nu ar fi la o vârstă la care are acces la conţinut digital şi poate fi afectat. Retailul pare de aproape un deceniu un domeniu al divorţurilor răsunătoare. Înaintea lui Ghenea, au divoraţat soţii Şucu (fondatorii Mobexpert) şi soţii Ostahie – Dan Ostahie este proprietarul grupului Altex.

Discreţia asupra tranzacţiei de vânzare a acţiunilor Flamingo din 2001 s-a perpetuat de-a lungul anilor şi puţine date despre despre exit-urile sale sunt publice. Mai cunoscute sunt, în general, investiţiile iniţiale. De pe blogul său (ghenea.ro) aflăm că investiţia în FIT Distribution, grupul care, în ciuda denumirii, reuneşte afaceri de comerţ online, a fost de un milion de dolari, acum 12 ani. Cât au fost investiţiile totale? ”FIT e o comapnie înfiinţată cu mulţi, mulţi ani în urmă. Şi-atunci e greu să spun…”, răspunde Marius Ghenea după o pauză de 13 secunde.

FIT Distribution (reuneşte etailerii de tehnologie, electronice şi electrocasnice pcgarage.ro, shopit.ro, pcfun.ro, electrofun.ro şi mall-ul virtual garagemall.ro) e pobeste despre reinventare. Începută imediat după plecarea de la Flamingo, afacerea de distribuţie s-a transformat în 2005 într-un mic pol de magazine online, extins inclusiv prin achiziţii.

Mai târziu

Faptul că nu a înţeles mai repede perspectiva online-ului (aşa cum au făcut-o fondatorii eMag) e trecut acum tot la capitolul erori: ”puteam să fi investit ceva mai devreme. Noi am plecat cu patru ani după ei.” Crede că startul mai din timp al concurenţilor este unul dintre motivele pentru care eMag este acum liderul detaşat al comerţului online. În vreme ce site-urile reunite în grupul FIT au anunţat venituri de 40 de milioane de euro pentru 2013, estimarea eMag pentru acelaşi an era, în noiembrie, de aproape 200 de milioane de euro. În 2012, liderul pieţei se află în portofoliul grupului sud-african Naspers, în urma achiziţiei a 70% din acţiuni pentru 83 milioane de dolari.

Lumea în retail e destul de mică. Iulian Stanciu, directorul eMag şi acţionar cu 21,6% din companie, este acum proprietarul Flanco, firma pe care Ghenea a condus-o până în 2005. Tot în portofoliul lui Stanciu se află şi brandul Flamingo, al cărui ”naş de botez” a fost Ghenea însuşi – în 1994, fiecare dintre cei trei foşti colegi de facultate care au pus pus bazele a ceea ce avea să devină cel mai mare retailer de computere din anii ’90, au propus câte o denumire pentru companie. Câştigătoarea a fost varianta actualului preşedinte al FIT Distribution. Flamingo a avut o istorie care poate fi subiect de film despre creştere şi decădere. După ce a ajuns un jucător regional pe piaţa de computere, compania s-a listat pe bursa de la Bucureşti la mijlocul anilor 2000, cu o capitalizare de 60 de milioane de euro. După acest eveniment, prin absorbţia Flanco, a ajuns să valoreze 100 de milioane de euro. Acum, ceea ce a rămas din Flamingo este doar brandul.

Dispariţia primului start-up îi creează un sentiment de nostalgie şi îşi doreşte să retrăiască vremurile de glorie ale retailului. Creşterea de 30% pe an pe care o au site-urile din grupul FIT Distribution îi dă încrederea că această speranţă va deveni, pe termen mediu, realitate. Mare parte din această creştere este generată de migraţia consumatorilor din comerţul tradiţional către online. În sine, piaţa de electroIT a crescut puţin anul trecut, cu doar 7%. Salturile spectaculoase sunt în alte părţi: pe nişele online de haine, flori sau jucării. În aceste zone, Ghenea s-a implicat ca investitor financiar semnificativ, prin pachetele de acţiuni de la fashionup.ro, floridelux.ro, brazidecraciun.ro, toyfun.ro. Inclusiv la site-urile din FIT are un asociat, însă acesta deţine doar 5% din capitalul social. Investitor financiar este şi în afara online-ului, în sectoare precum serviciile pentru petrol şi gaze, instalaţii sau energie verde.

Cu bani puţini

Pe lângă ”pălăria” de investitor financiar, în ultimii şapte ani, o poartă din ce în ce mai frecvent şi pe cea de evanghelist al antreprenoriatului. Şi nu vă gândiţi doar la ”Arena Leilor”. Fiul a doi profesori din Craiova, Marius Ghenea predă cursuri de antreprenoriat la Maastricht School of Management şi este visiting professor la Universtatea Babeş Bolyai din Cluj, Universitatea de Vest din Timişoara sau Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iaşi. Studenţilor le împărtăşeşte şi greşelile pentru că ”dintr-o decizie greşită, dacă ştii să înveţi din greşeli, tragi mult mai multe concluzii utile decât dintr-o decizie corectă.” Din aceeaşi logică face parte şi raţionamentul că ”o decizie corectă poate fi înşelătoare – poţi să crezi că eşti foarte, foarte bun”.

Poate nu a intuit întotdeauna cele mai bune nişe însă un lucru i-a ieşit de fiecare dată: controlul costurilor. Este un antreprenor care a lucrat, în general, cu capitalurile proprii, nefiind adeptul împrumuturilor bancare. De altfel, exigenţa de la ”Arena Leilor” o pune pe seama faptului că îşi risca proprii bani şi căuta seriozitate din partea aplicanţilor. Sediul PC Garage, deşi amplasat în centrul Bucureştiului, e modest, eufemistic vorbind. Majoritatea activităţilor (comunicare, optimizarea prin motoare de căutare – SEO) le face intern. Creşterea susţinută şi controlul costurilor îi permit să se poziţioneze ca un numărul doi (după liderul eMag) profitabil. Fără să facă publice cifre pe care le consideră ca aparţinând ”bucătăriei”, spune c[ are un profit operaţional mai mare decât media industriei (până în 10%).

O postare de pe blogul său din mai 2012 poartă titlul ”Afaceri cu bani puţini” şi face trimitere la un articol din ziarul Adevărul în care mai mulţi antreprenori erau întrebaţi ce afacere ar porni cu un capital de 30.000 de euro. La rândul său, Ghenea recomandă startul în afaceri simple de servicii, în domenii în care antreprenorii au experienţa şi abilităţile potrivite. ”Chiar dacă aveţi un plan mult mai mare, începeţi cu o mică afacere de servicii în domeniul respectiv şi, în timp, s-ar putea să ajungeţi să dezvoltaţi şi acea afacere mult mai mare. Succes!”