Ce câştigă şi ce pierd transportatorii din noile formule de calcul al tarifelor RCA. Ecouri după megaprotestul şoferilor

Transportatorii au obţinut în stradă plafonarea tarifelor, dar unii dintre ei nu sunt încă siguri pe suma de 7.500 de lei pe an, convenită cu autorităţile. FOTO: David Muntean
Plafonarea tarifelor RCA, obţinută în stradă prin protestul naţional de către marii transportatori, nu îi mulţumeşte chiar pe toţi şoferii. Ecourile ce răzbat după acţiunile de stradă sunt contradictorii.
Share on Facebook9Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Reddit0Email this to someone

Transportatorii sunt împărţiţi în două tabere – unii mulţumiţi, alţii nemulţumiţi – după negocierile cu Guvernul şi cu Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), în timp ce vocile din clasa politică semnalează chiar interese „din străinătate“ în acest conflict.

Iar conducerea ASF promite finalizarea tarifelor de referință, în speță a celor maximale, pentru RCA pe categorii și clase de vehicule asigurate într-un interval mai scurt decât cel de 30 de zile.

COTAR: noul plafon este „absolut inacceptabil“

Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) consideră că tariful RCA de 7.500 de lei/an, comunicat în data de 15 septembrie de ASF este „’absolut inacceptabil’“.

„Tariful-țintă comunicat de ASF, în cuantum de 7.500 de lei/an pentru autoutilitare de peste 16 tone, clasa Bonus/Malus 0, are în final un cu totul alt cost. La acel cost de 7.500 de lei se adaugă încărcări pentru profit (aproximativ 5%), precum și marja comercială (aproximativ 10%), care conduc în realitate la un cost de 8.625 de lei a poliței RCA“, susține COTAR, într-un comunicat de presă dat vineri publicităţii.

Conform COTAR, în cadrul discuțiilor din data de 14 septembrie, purtate la Guvern împreună cu reprezentanții ASF, a fost agreat un cost al poliței RCA în baza raportului Milliman, pentru autoutilitare de peste 16 tone, clasa Bonus/Malus 0, la o valoare de aproximativ 6.000 de lei.

„Observăm că, în decurs de 24 de ore, costul inițial al poliței RCA, agreat în data de 14 septembrie, la Guvern, a crescut subit cu peste 40%. Recomandăm Consiliului ASF să reanalizeze calculele în acord cu cele stabilite la Guvern, pentru că răbdarea noastră cu acești funcționari de lux vicleni s-a încheiat!“, avertizează președintele COTAR, Vasile Ștefanescu.

„Dacă acest Consiliu al ASF suferă de amnezie, îi reamintim valorile de cost agreate la Guvern, în baza raportului Milliman, pentru clasa B0 corespunzătoare următoarelor clase de autovehicule: autovehicule de taxi – 1.200 de lei/an, autovehicule pentru transport persoane – 3.000 de lei, autoutilitare de peste 16 tone – 6.000 de lei“, a declarat liderul patronal.

Întâlnire „de urgenţă“ la Parlament

Confederația a solicitat președinților Camerei Deputaților și Senatului o întâlnire de urgență, la care să participe și președinții comisiilor pentru buget-finanțe și comisiilor economice ale celor două camere ale Parlamentului, pe tema reformei care trebuie să aibă loc în cadrul consiliului ASF în perioada următoare.

„COTAR rămâne un partener al Guvernului, precum și al acelor instituții din România pentru care o promisiune se menține până la capăt, indiferent de situații, acesta fiind și motivul pentru care organizația noastră s-a retras din acțiunea de protest programată pentru ziua de joi. În mai puțin de 24 de ore, ASF s-a dovedit a fi din nou un partener neserios, iar adresele transmise către Senat și Camera Deputaților vizează în mod direct personajele sinistre din cadrul Consiliului ASF“, a mai spus Ștefănescu.

Reamintim că, joi, Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România și-a suspendat acțiunea de protest din Piața Victoriei, considerând că obiectivele stabilite în cadrul consiliului director au fost îndeplinite.

În schimb, alte patru patronate din transporturi, UNTRR, FORT, APULUM, APTE 2002 au protestat în Piața Victoriei, de la ora 9.00 la 16.30.

Transportatorii rutieri au convenit, în urma discuțiilor avute cu reprezentanții ASF, un tarif maxim al polițelor RCA de 7.500 de lei/an, după ce, inițial, s-a vorbit despre un cuantum de 6.149 de lei/an.

Politicienii au depistat interese străine

Liderul PSD Liviu Dragnea, dar şi liderii partidelor naţionaliste au afirmat că există interese din străinătate ca transportatorii să fie scoși de pe piața din România.

„Atât timp cât interesele companiilor străine sunt puse în fața celor românești clasa de mijloc românească are slabe șanse să se dezvolte. După ce au fost goniți doctorii, oamenii de știință, specialiștii IT și mulți alții acum, sunt goniți transportatorii!“, a postat Liviu Dragnea, pe pagina personală de Facebook.

De cealaltă parte, partidul Forța Națională transmite că transportatorii români „sunt sufocați cu reglementări absurde și aduși în situație de faliment pentru a lăsa locul transportatorilor străini“.

Iar „lupta pe care Guvernul o duce împotriva transportatorilor români reprezintă încă un pas în distrugerea a tot ceea ce înseamnă capital românesc“.

„Guvernul României a experimentat în ultimul an o conducere abstractă, impusă din afară și care răspunde în fața oricui numai a poporului român nu. Rezultatele se văd: niciun plan concret pentru România, nicio perspectivă de dezvoltare, nicio coeziune în actul de guvernare. Modificări peste noapte la Codul Fiscal care apoi sunt retrase în fața reacției publice, măsuri care au creat conflicte sociale cu diferite categorii sociale, magistrați, transportatori etc. Nemulțumiri sociale care pot degenera în orice moment și care dau imaginea unei societăți aduse la capătul răbdării, bâlbe continue în privința scopului acestei guvernări – acestea sunt rezultatele Executivului și scopul  acestei guvernări aflat sub steag străin care conduce în prezent România“, arată Forţa Naţională, într-un comunicat.

Supraveghetorii pieţei RCA grăbesc

Conducerea ASF promite finalizarea tarifelor de referință, în speță a celor maximale, pentru RCA pe categorii și clase de vehicule asigurate într-un interval mai scurt decât cel de 30 de zile prevăzut în ordonanța de urgență dedicată, precum și continuarea consultărilor cu transportatorii pe marginea valorii acestor tarife.

„Noi ne apucăm imediat de lucru, ne strângem datele necesare și va trebui să lucrăm într-un termen chiar mai scurt decât este prevăzut în ordonanță, ca să putem să livrăm cât putem de repede tarifele de referință și în speță tarifele maximale pe categorii și clase de vehicule asigurate. Deocamdată, mai mult nu pot să vă spun, dar desigur că o să avem în continuare consultări cu dânșii (cu transportatorii rutieri – n.r.) inclusiv pentru tarifele finale, dar va trebui să facem consultări și cu celelalte instituții ale statului“, a declarat joi președintele ASF, Mișu Negrițoiu, la finalul discuțiilor cu transportatorii rutieri.

Potrivit acestuia, „Consiliul Concurenței este implicat în proces, iar în final actul normativ va fi adoptat prin HG, iar Ministerul Finanțelor Publice va trebui implicat“.

Mişu Negriţoiu a mai precizat că s-a discutat despre termenul de referință și despre calcularea riscurilor și stabilirea formulei de calcul a tarifelor de referință pentru polițele RCA.

„Acestea trebuie să cuprindă câteva elemente tehnice, cum sunt: frecvența de daune, încărcarea pentru cheltuieli administrative, achiziții, taxe și încărcarea pentru aplicarea sistemului pentru bonus-malus. Am făcut și o simulare care să ne ducă spre o țintă, ca exemplu o țintă la un autoutilitar pentru 16 tone clasa bonus-malus B0 la 7.500 de lei. Sunt elemente de detaliu care nu sunt conținute, dar ăsta este cadrul general“, a explicat Negrițoiu.

Întrebat dacă poate spune cu ce procentaj ar putea scădea valoarea polițelor RCA, Negrițoiu a răspuns: „Nu avem un procent și nu pot estima cu cât vor scădea“.

Share on Facebook9Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Reddit0Email this to someone