Câţi kilometri de autostradă pot fi gata anul viitor, din cei 150 promiși de ministrul Transporturilor

Raluca Florescu 24-11-2016
Ministrul Transporturilor spune că anul acesta vor fi inaugurati 15 kilometri de autostradă FOTO: Mediafax
Ministrul Transporturilor, Sorin Bușe, declara recent că în 2017 vor fi dați în folosință 150 de kilometri de autostradă, după doar 15 kilometri în acest. Într-un scenariu realist, există șanse să fie inaugurați anul viitor cel mult 50 de kilometri
Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Reddit0Email this to someone

O afirmație recentă a ministrului Transporturilor, Sorin Bușe, a fixat un reper pentru numărul de kilometri de autostradă ce ar putea fi construiți și inaugurați anul viitor. Ministrul a promis nu mai puțin de 150 de kilometri, în condițiile în care anul acesta vor fi dați în folosință numai 15.

Date publicate în această lună de Compania Națională a Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), precum și declarații recente ale șefului instituției, Cătălin Homor, arată că promisiunile ministrului sunt irealizabile. Nici jumătate din kilometri promiși nu vor putea fi utilizați la anul, din cauză că lucrările sunt mult întârziate. În plus, în cei 150 de kilometri, ministrul Bușe a inclus tronsoane pentru care contractul de execuție se reziliază anul acesta, deci toate procedurile vor trebui reluate anul viitor.

Când a calculat cei 150 de kilometri, ministrul Transporturilor s-a referit cel mai probabil la finalizarea celor 25 de kilometri din Suplacu de Barcău-Borș, care au fost în execuție în acest an, la loturile Sebeș -Turda și cele trei loturi ale Lugoj–Deva, care subîntind, fiecare, circa 70 de kilometri. Potrivit calculelor „Adevărul“, cu mare șansă ar putea fi inaugurați însă 50 de kilometri de autostradă la anul.

Lugoj  – Deva – 22 de kilometri au șansă de finalizare

Unul din loturile Lugoj- Deva, ce are 15 kilometri, va fi dat în folosință în acest an, susține ministrul. Din cei 72 de kilometri pe care îi are tronsonul, rămân, așadar, alți 57 de kilometri în execuție, pentru 2017. Afirmaţiile ministrului Transportului, potrvit cărora lucrările pe cei 57 de kilometri vor fi încheiate anul viitor, se bat cap în cap cu cele ale lui Cătălin Homor, șeful CNAIR, care ne-a declarat recent că sunt blocaje din cauza zonelor de tuneluri. „Lugoj- Deva poate fi gata tot la anul, mai puțin zona de tunele, deoarece acordul de mediu a impus zona de tunele. Acestea vor fi scoase la licitație anul ăsta“, a spus Homor. Zona de tunele este inclusă atât pe lotul 3 al Lugoj-Deva, ce subîntinde 22 de kilometri, cât și pe lotul 2, din care o bucată de 15 km ar urma să fie inaugurată în acest an.

Stadiul de execuție la Lugoj – Deva  este destul de înaintat, dar, dacă se exclud cele două loturi unde există tunele, atunci la anul va putea fi inaugurat doar lotul 4, respectiv 22 de kilometri.

Sebeș-Turda – 28 de kilometri au șansă de finalizare

Tronsonul Sebeș-Turda are patru loturi care subântind 70 de kilometri, dar pe două dintre acestea lucrările trenează. Potrivit unui raport al CNAIR din luna noiembrie, loturile 1 și 2 din acest tronson aveau un stadiu de execuție de 13%, respectiv 16%. Progresul lucrărilor față de septembrie, când CNAIR a mai publicat un raport cu stadiul execuțiilor, este insignifiant.

Cătălin Homor declara recent pentru „Adevărul“ că, cel mai devreme, acestea ar putea fi gata în noiembrie anul viitor, așadar șansele de realizare sunt destul de reduse. În schimb, celelalte două tronsoane, 3 și 4, aveau în noiembrie un stadiu de execuție de 64%, respectiv 60%, așadar sunt șanse mari să fie inaugurare anul viitor. Loturile subîntind 28 de kilometri.

Suplacu de Barcău-Borș, lucrări reluate de la zero

Unul din tronsoanele unde lucrările au șanse să se încheie anul viitor este Suplacu de Barcău – Borș, mai spunea ministrul Transporturilor. Este cel mai lung tronson de autostradă din țară, cu o lungime de 60 de kilometri. La 25 de kilometri s-a lucrat anul acesta, stadiul de realizare fiind de circa 50%. Restul de 35 de kilometri sunt însă teren virgin. Zilele trecute, CNAIR a trimis către constructor o notificare de reziliere a contractului pentru primii 25 de kilometri.

Potrivit ministrului Bușe, până la finalul anului, ar putea fi reluată licitația de atribuire, așa încât din martie să reînceapă lucrările, ce ar putea dura între șase și opt luni. La un calcul simplu, reiese că acest segment ar putea fi doar cu mare șansă finalizat la anul, dacă licitația se ține la timp, rezultatul nu e contestat, iar lucrările merg conform planului, trei condiții ce n-au fost îndeplinite până acum de niciun lot de autostradă. Prin urmare, este greu de crezut că cei 25 de kilometri din Suplacu de Barcău-Borș vor fi gata anul viitor.

La un calcul simplu reiese că singurele porțiuni de autostradă ce ar putea fi inaugurate la anul sunt lotul 4 din Lugoj-Deva și loturile 3 și 4 din Sebeș-Turda, per total 50 de kilometri.

Print

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Reddit0Email this to someone