Cât costă şi cât durează înfiinţarea unei firme. România este campioană europeană a birocraţiei

Timpul de înfiinţare a unei firme în România a scăzut de la 32 la 16 ore
Procesarea cererii de înmatriculare a unei firme durează, în medie, 16 ore în România - maximul de timp din UE. În Danemarca, Belgia sau Slovenia, procedurile durează o oră. Din punctul de vedere al costurilor de capital, ne aflăm la jumătatea clasamentului european.

Înmatricularea unei societăţi comerciale sau analizarea unei cereri de mențiuni durează, în medie, 16 ore în România, în timp ce în Belgia, Danemarca, Slovenia și Turcia durata este de o oră, se arată în ediţia pe 2016 a studiului „The International Business Registers Report 2016“, citat de Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC).
„În România, pentru procesarea unei cereri de înmatriculare sau a unei cereri de mențiuni sunt necesare, în medie, 16 ore, spre deosebire de anul trecut, când procesarea unei mențiuni se realiza în 32 de ore“, informează ONRC.

Potrivit raportului citat, înmatricularea durează, în medie, 16 ore și în Austria, Germania, Italia, Lituania și Marea Britanie.

Hârtia încă mai bate internetul

Conform ediției din acest an, spune ONRC, datele arată că nu este o diferență majoră între timpul necesar înmatriculării unei firme și cel pentru operarea mențiunilor, ceea ce înseamnă că procedurile sunt oarecum similare pentru cele două tipuri de operațiuni.

„Pe de altă parte, rezultatele de anul acesta confirmă tendința înregistrată încă de anul trecut, și anume că modalitatea de transmitere a documentelor influențează timpul de procesare, respectiv timpul de procesare al unei solicitări scade dacă formatul este digital“, arată ONRC.

Potrivit instituției, cea mai utilizată metodă pentru depunerea cererilor de înmatriculare rămâne, în România, formatul hârtie (28,3%), urmată de variantele electronice: imagini (16,3%), internet (12,1%) și date (8,4%).

De asemenea, studiul publicat anul acesta a scos în evidență că, la nivel global, informațiile de bază referitoare la profesioniștii înregistrați în registrul comerțului (informații despre o anumită firmă, identificarea unei firme sau a numelui acesteia) reprezintă categoria cea mai solicitată de informații, cu un procent de 61%.

În schimb, informațiile despre modalitatea de înregistrare a unei firme (18%) sau legislația în domeniu (2%) nu au prezentat la fel de mult interes.

Sume rezonabile pentru capitalul iniţial

La înfiinţarea unei firme private de tip SRL (societate cu răspundere limitată), în România este necesară subscrierea unui capital social minim de 44 de euro – echivalentul a 200 de lei, fapt care ne plasează printre ţările cu cerinţe rezonabile.

Există, într-adevăr, un grup de 10 ţări – între care Franţa, Germania, Italia, Irlanda, Portugalia sau Olanda – în care capitalul minim este de doar un euro, dar există şi ţări în care acesta este de 2.500 de euro – Estonia, Finlanda, Lituania.

Dar şi ţări ca Austria şi Liechtenstein, unde capitalul minim pentru un SRL este de peste 30.000 de euro.

În schimb, la înfiinţarea unei societăţi pe acţiuni (SA), cerinţele de capital sunt mult mai mari.

În România, Serbia, Estonia şi Irlanda sunt suficienţi 25.000 de euro, dar există şi ţări în care capitalul minim pentru înfiinţarea unei SA depăşeşte suta de mii de euro: Elveţia, Italia şi Norvegia.

„The International Business Registers Report 2016“ este un studiu comparativ rezultat al colaborării organizațiilor naționale ale registrelor comerțului.

Raportul a reunit respondenți din 89 de țări, împărțite în patru categorii în funcție de regiunea geografică în care sunt situate: Europa, Africa și Estul Mijlociu, regiunea Asia-Pacific, America de Nord și America de Sud.

Avem 11 firme pe kilometrul pătrat

Un alt indicator analizat în studiul citat este numărul de firme pe kilometrul pătrat. România ocupă locul 11 mondial la densitatea teritorială, cu 11,3 firme/kmp.

Primele trei locuri sunt ocupate de Italia, Malaysia şi Connecticut (SUA), care au peste 20 de firme/kmp, iar ultimele trei – de Mongolia, Ecuador şi Burundi, cu mai puţin de o firmă la 10 kilometri pătraţi (0,1 firme/kmp).

Print