Bombardier este dispusă să producă metrouri, tramvaie și trenuri în România

Bombardier este interesat să continue investițiile în România FOTO: Mediafax
Planurile de investiții Bombardier Transportation nu ocolesc România, însă producătorul german așteaptă ca și autorităților în materie să-și manifeste interesul pentru a dezvolta proiecte în sectorul transporturilor.

Chiar dacă sectorul transporturilor din România este la pământ, de la rutier la calea ferată, mari jucători mondiali în domeniu sunt dispuși să investească în proiectele autohtone. Printre ei și nemții de la Bombardier Transportation, o companie multinațională cu rădăcini în Canada, dar și cu operațiuni deschise în mai multe țări atât din America de Nord, Europa și chiar Asia.

România nu este un teren nou pentru Bombardier, care a mai livrat trenuri de metrou şi echipamente de semnalizare în valoare de 300 milioane de euro către Metroul București. Metroul a început să introducă ramele de la Bombardier, model Movia 346, începând cu 2003. Au fost 44 de rame de metrou și au fost construite pentru Romania de Bombardier Transportation împreună cu Electroputere Craiova.

Invitat la Adevărul Financiar Live, Volker Kregelin, vicepreședinte de vânzări pentru Germania și Europa de Est Bombardier, a vorbit despre planurile de investiții ale Bombardier în România, făcând în același timp și o analiză a direcției în care trebuie să se îndrepte investițiile în infrastructura de transport.

„Avem o istorie îndelungată în România. Am început în 2000 cu proiectul de garnituri de metrou. Avem nu doar sistemele de metrou, ci am echipat și magistralele 1, 2 și 3 cu sisteme de siguranță”, a declarat pentru Adevărul Financiar Volker Kregelin.

Bombardier deține un birou local de vânzări în Bucuresti și un centru de servicii administrative în Cluj, care asigură aceste activități pentru toate fabricile și filialele Bombardier din Europa, cu excepția Țărilor Scandinave și Marea Britanie.

„Bombardier are o prezență importantă la Cluj-Napoca. Avem deja 500 de angajați și intenționăm să ne extndem activitatea acolo. Nu e vorba doar de partea administrativă. În 2000 am câștigat proiectul pentru Metrou și de atunci am investit și am făcut transferul de know-how împreună cu Electroputere Craiova. Am lucrat cu o companie Românească”, a mai spus oficialul de la Bombardier.

Intenții la nivel înalt

Volker Kregelin susține că Bombardier este interesat să își diversifice operațiunile în România. „Președintele și CEO Bombardier s-au întâlnit în această vară cu mai mulți reprezentanți politici din România, inclusiv cu președintele Iohannis. Acest lucru subliniază cât de importantă este România pentru Bombardier”, a precizat Volker Kregelin.

Până la apariția unei oportunități de afaceri, cel puțin la nivelul colaborării pentru ramele de Metrou din 2003, Bombardier își va consolida poziția la Cluj.

„Vom continua să investim la Cluj, vom angaja tineri, oameni care termină Universitatea. În plus sperăm că vom putea angaja și tineri ingineri pentru a putea construi o unitate de producție cu un partener român, într-un proiect viitor. Avem două abordări în ceea ce privește investițiile noastre în România. Vrem să câștigăm proiecte și să continuăm povestea de succes în România. Este important să avem o prezență extinsă și în producție”, a continuat Kregelin.

Citiți și: Trenule, viteză mică: infrastructura feroviară din România pune frână rutelor de mare viteză

În ceea ce privește dezvoltarea sistemului de metrou din România, Kregelin spune că și noi trebuie să adoptăm tendințele tehnice către care aspiră țările dezvoltate.

„Bombardier este un lider important în sistemele de metrou. Suntem prezenți atât pe continet american, cât și în Asia, avem sisteme de metrou automate, în Europa, inclusiv în România. Când am văzut care sunt cerințele tehnice ale acelei licitații, Bombardier a hotărât să nu participe pentru că noi am considerat că ei cer o tehnologie învechită. Dacă vă uitați la sistemele pe care le folosim de 30 de ani trebuie să vedeți că le folosim pe acelea care economisesc energie, care reduc nivelul de zgomot și care asigură un confort mare pentru pasageri. Aceste cerințe erau la nivelul ultimelor 20 de ani. Vremurile s-au schimbat însă ”, a mai spus managerul german.

Metrorex, o licitație cu probleme 

Bombardier este unul din marii absenți ai licitației anchetate de procurori care a avut loc în acest an la Metrorex în vederea achiziției a 51 de garnituri. Într-o manieră prudentă, dar și pe un ton diplomatic, Volker Kregelin a vorbit despre condițiile care i-au făcut pe nemți să nu se aventureze în acestă licitație.

„Studiul de caz pentru metroul București a fost metroul din Stockholm. Am venit la București după ce câștigasem sistemul de acolo. Aici nu se cerea același sistem. La Stokolm se cerea un sistem nou care oferă calitate și satisfacție pentru clientul final pe o perioadă de 30 de ani. Noi am considerat că se cere un sistem învechit, iar interesul Bombardier nu era să vândă ceva și după cinci – șase ani să constate că a vândut ceva vechi”, a explicat germanul.

Licitația la care face referire a fost contestată de doi dintre participanți, Alstom și Astra Vagoane, după ce Metrorex a declarat drept câștigătoare firma spaniolă CAF pentru oferta de 310 milioane euro. Ulterior însă, în primăvara acestui an, Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor a blocat licitația, după intervenția DNA, și a suspendat și analizarea contestației depuse de cele două companii.

Citiți și: Trenule, viteză mică! Replica românescă a Shinkansen – două linii sezoniere și o singură garnitură

Pe același ton diplomatic, reprezentantul Bombardier a ținut să sublinieze poziția companiei sale în acest caz. „Noi avem produse sofisticate pe care le putem folosi și în alte țări. Sunt sisteme funcționale care pot să participe la inovație la un preț rezonabil. Localizarea este un principiu important pentru Bombardier și putem să atingem nivelul de preț care este cerut în aceste țări”, a completat Volker Kregelin .

În aceste condiții, Bombardier este interesat să participe la o nouă licitație, dacă aceasta va fi una total transparentă. „Sperăm că se va relua licitația pentru proiectul de metrou și care va cere o tehnologie modernă la un preț rezonabil. Vom fi bucuroși să participăm la licitație”, clarifică oficialul Bombardier.

Volker Kregelin a dat ca exemplu orașul Stockholm, unde autoritățile au luat în calcul planuri de dezvoltare total diferite față de cele din România și chiar din Europa de Est. ”Proiectul de metrou de la Stockholm arată că cineva a cumpărat un sistem de metrou acum 15 – 20 de ani, iar acum cere un sistem nou. Acum avem acest proiect nou, care pentru noi este unul de referință. Un studiu de caz practic pentru metroul din București sau pentru orice alt sistem de metrou din Europa de Est”, a mai spus Kregelin .

Transportul electric este viitorul

Managerul de la Bombardier mai spune că România poate fi o piață bună și pentru modernizarea flotelor de tramvaie. Asta în condițiile în care în ultimii 15 intențiile de licitații pentru tramvaie în București au fost blocate de diverse interese, iar în țară intenția de a cumpăra acest mijloc de transport a fost destul de mică.

„Credem că tramvaiul este viitorul și este o tehnologie obligatorie în orașe. Dacă comparăm Bucureștiul cu Viena, unde avem un proiect mare de tramvaie, și cu Berlinul, unde circulă tramvaiele noastre, cred că avem de-a face cu o combinație între sistemele de metrou de tramvaie și de trenuri regionale. Mobilitatea trebuie să crească și în Europa. Vorbim mult despre ce înseamnă mobilitate, iar Bombardier vrea să ofere mobilitate totală”, a declarat Kregelin.

Oficialul de la Bombardier a dat de înțeles că investiția în tehnologie nouă nu face altceva decât să ofere o perioadă de exploatare cu costuri reduse. „Prețul unui sistem nou de tramvai este aproape asemănător cu cel al unui tramvai vechi, dar funcțiile sunt mai soficticate. La soluția standard, nivelul de preț este același, crește doar pentru cereri suplimentare. Și nu trebuie să uităm costul pe toată perioada de viață. Este costul total de întreținere”, a mai arătat Kregelin.

Bombardier își arată disponibilitatea de a construi chiar în țara în care urmează să livreze produsele. „Avem unități de producție și în alte părți ca să fim cât mai aproape de locațiile clienților. Dacă vom avea proiecte mari și în alte țări vrem să fabricăm în țările respective”, a precizat managerul Bombardier. Compania germană are deja o viziune a transportului modern dependent total de calea ferată și de transportul electric din orașe.

Citiți și: Schimbare de macaz: CFR vrea să preia cele două trenuri de mare viteză produse de Softronic la Craiova

„Avem trenuri navetă și regionale care reprezintă o parte importantă a activității noastre. Avem foarte mult succes cu noul nostru produs, din care am vândut 380 de trenuri către Deutsche Bahn numai în Germania, dar și operatorii privați vin din urmă ”, a explicat Kregelin. Potrivit acestuia, și România se poate adapta acestui tip de transport, care este considerat mult mai eficient.

„România este foarte apropiată de Germania din punctul de vedere al sistemului feroviar. Cred că are legătură cu istoria. Eu am lucrat foarte mult înainte cu CFR și știu că în trecut am discutat foarte mult cu Deutche Bahn. Avem mereu discuții și legături în România. Sperăm că electrificarea va continua în România pe căile ferate și știm că există un master plan pentru a investi în trenurile regionale de navetă”, a exemplificat acesta.

Tendința europeană de transport este bazată pe trasee combinate de trenuri regionale tramvaie si metrouri. Folosirea trenurilor nu ar face altceva decât să elimine aglomerarile în trafic dimineața.

După colaborarea cu Electroputere Craiova, Kregelin susține că Bombardier este în discuții cu mai mulți parteneri din România și așteaptă ca proiectele și investițiile să fie deblocate pentru a participa la eventuale licitații.