Birocraţia costă România: trei miliarde de euro se scurg anual pe avizele şi autorizaţiile cerute de stat

Guvernul vrea să reducă hârţogăraia necesară pentru diverse activităţi şi să reducă şi din costurile aferente FOTO Mediafax
Costurile administrative ale firmelor din România, precum avizele şi autorizaţiile cerute de stat, însumează anual aproximativ trei miliarde de euro, adică 2,1-2,2% din Produsul Intern Brut (PIB). Din acest motiv, Guvernul va înfiinţa „Comisia de tăiat hârtii“, care să reducă impactul acestora asupra cetăţenilor şi mediului de afaceri, potrivit unui document citat de Profit.ro.
Share on Facebook0Share on Google+2Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Reddit0Email this to someone

Astfel, toate ministerele au primit ordin să propună măsuri de simplificare a procedurilor administrative impuse de derularea unei afaceri, atât din punct de vedere al taxelor, cât şi al numărului de formulare cerute. Secretarii de stat sau secretarii generali vor fi convocaţi la Palatul Victoria pentru a lucra la un ghid de calcul al costurilor administrative, care ar trebui să conducă la debirocratizare, potrivit sursei citate.

“Proiectele aferente exercițiului de măsurare (pentru domeniile transport și infrastructură, agricultură, finanțe, economie, tehnologia informației, administrație publică, dezvoltare regională și turism, justiție, mediu, muncă, sănătate și educație) au identificat o povară administrativă, pentru mediul de afaceri, de aproximativ 3 miliarde euro, reprezentând circa 2,1-2,2% din PIB-ul aferent anului 2013”, se arată în documentul respectiv.

Dragoş Tudorache, şeful Cancelariei premierului, a explicat că sunt vizate trei paliere: pentru afaceri, pentru cetăţeni şi pe circuitul administrativ între instituţii.

„De asta i-am şi spus «Comisia de tăiat hârtii»: de văzut punctual, pe fiecare tip de document în parte. Dacă iau, să spun, o autorizaţie de construit, ce pot elimina în acest moment? Deci, din lista de hârtii care se cere acum, care este fundamentul juridic din spatele fiecărui document cerut şi dacă este el realmente necesar – o primă întrebare. Dacă răspunsul este da, a doua întrebare este: nu pot eu, ca stat, să-l obţin altfel decât cerându-l de la cetăţean?“, arată Tudorache.

Autorităţile vor să interconecteze diversele baze de date electronice care au fost constituite în ultimii ani şi care pot fi accesate foarte uşor.

Tentative precedente

Toate Guvernele şi-au asumat în ultimii ani reducerea costurilor administrative. Cabinetul Boc a eliminat în urmă cu câţiva ani câteva sute de taxe parafiscale şi a demarat iniţiativa e-România, un portal prin care urmau să se plătească inclusiv taxele, dar acesta este semi-funcţional.

De asemenea, Ioana Petrescu, fost ministru de Finanţe în Cabinetul Ponta, a anunţat un nou obiectiv de reducere a birocraţiei şi a inaugurat „Spaţiul Privat Virtual“, un portal prin care românii se pot informa asupra obligaţiilor fiscale personale. Nici pe acesta nu se pot plăti taxele pe internet.

Share on Facebook0Share on Google+2Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Reddit0Email this to someone