Benzina vs Diesel vs Gpl. Ce tip de motor îți dă cele mai mici dureri de cap.

Producătorii de motoare caută să producă motoare cât mai economice, dar și puternice FOTO: Guliver/Getty Images
Ieftinirea carburanților nu a dezamorsat competiția dintre tipurile de combustibili foslosiți pentru alimenatrea motoarelor și lasă în continuare deschisă dezbaterea referitoare la Benzina vs Diesel vs Gpl.
Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Reddit0Email this to someone

Taxele incluse în 2014, dar și prețul ridicat al combustibilor i-a făcut pe mulți să se gândescă de două ori înainte de a alege cu ce motor trebuie să fie echipată mașina pe care o cumpără.

Mulți care aveau motoare pe benzină cu capacitate mare s-au orientat către instalații de gaz petrol lichefiat (Gpl), pe motiv că era mult mai ieftin, iar stațiile care comercializează acest tip de carburant sunt destul de extinse la nivelul țării.

Acum, după ieftinirea carburanților se pune problema cdacă mai este necesar să cauți variante mai ieftine de alimentare a mașinii. Mai bine spus ce costuri sunt în spatele fiecărei variante de motorizare.

Mulți proprietari de mașini comentează pe forumuri despre avantajele și dezavantajele motoarelor pe care le au pe mașini. Ei iau în calcul nu numai carburantul folosit de motor, dar și costurile generale ale mașinii respective.

O scurtă trecere în vedere indică clar costurile ridicate de întreținere pentru masinile diesel si costuri mai scăzute a mașinilor pe benzină. Motoarele cu instalații Gpl sunt recomandate pentru utilizarea mașinii pe distanțe mari, însă și reparațiile sunt mai dese.

Avantajele și dezavantajele motoarelor pe benzină

Benzina este produsul rafinat la temperatura cea mai ridicată, adică este cel mai curat şi cu conţinutul caloric cel mai mare pe care îl poţi cumpăra la pompă. Aceste motoare sunt mai silențioase.

Mai mult vibrațiile simțite la interior sunt mai mici. Un motor pe benzină este și mult mai ușor ca unul diesel și este și mai economic la întreținere. Chiar dacă acum prețul benzinei nu este mai mic în comparație cu cel al motorinei și cheltuielile cu alte piese mecanice sunt și ele mai reduse.

În plus prețul total al unei mașini echipate cu un motor pe benzină este mai mic. Practic prețul mașinii se amortizează mai repede chiar și dacă parcurgi distanțe mici.

În altă ordine de idei principalul dezavantaj al motoarelor pe benzină este consumul mare de carburant. Chiar dacă producătorii de automobile au scos și motoare mai economice pe benzină, cele Diesel au consum mai redus.

O altă problemă care se mai pune la motorul pe benzină este gradul mai mare de poluare. Și performanțele acestor motoare sunt mai reduse. Cuplul maxim se dezvoltă la turații mari.

Avantajele și dezavantajele motoarelor Diesel

Motoarele Diesel au început să echipeze la scară mai largă autovehiculele după cel de-al Doilea Război Mondial. Chiar dacă erau mai fiabile, acestea erau considerate lente.

După anii `90, aceste motoare au început să aibă performațe din ce în ce mai bune și au început să le egaleze pe cele pe benzină. Venise era motoarelor turbo-diesel. Acestea aveau injecţie performantă comandată de calculator şi au devenit un concurent serios pentru motoarele cu benzină.

Acestea erau la fel de puternice ca motoarele pe benzină, aveau performanțe mai bune și cuplu maxim la turații mai mici. Motoarele sunt economice în ceea ce privește consumul de carburant și sunt mai puțin poluante ca cele pe benzină.

Motorizarea Diesel are și multe dezavantaje. În primul rând motorul Diesel este mai greu și mai zgomotos. Mașina echipată cu motor pe motorină are și preț ridicat la achiziție. Întreținerea unei mașini cu propulsie Diesel este mai scumpă în timp. Este cunoscut că materialele consumabile pentru motorină sunt mai scumpe ca cele pentru motorul clasic, pe benzină.

Avantajele și dezavantajele motorelor Gpl

Alternativa alimentării mașinilor cu Gpl, în special în România a apărut la jumătatea anilor `80, când lipsa benzinei de pe piață i-a făcut pe mulți proprietari de mașini să se gândească la o variantă de alimenatre cu carburant a autoturismelor.

Varianta aleasă a fost Gpl, un produs compus din propan și butan. Însă pentru o bună funcționare a motorului, pentru adaptarea la instalația Gpl trebuie făcute unele adaptări, în cazul în care mașina nu este echipată din fabrică cu acest sistem alternativ de carburant.

Cei care militează pentru instalațiile pe Gpl susțin că le aleg pentru că acest carburant este mai puțin inflamabil în comparație cu alți combustibili. Mai mult componentele instalației de Gpl sunt verificate și omologate internațional.

Costurile pentru achiziția carburantului sunt mai reduse. Un drum cu o mașină alimentată cu Gpl costă jumătate din unul care este făcut de o mașină care funcționează pe benzină.

Puterea motoareor alimentate cu Gpl scade. Pentru unii există și disconfortul creat de rezervorul de gaz care este plasat în portbagajul mașinii. Acesta ocupă destul de mult din portbagaj. Șoferii care utilizează Gpl spun că motorul se uzează mai des decât cel alimentat cu benzină.

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Reddit0Email this to someone