Bani pe săturate: Cum îţi deschizi o afacere de catering

Afacerea cu catering pare să devină unul din business-urile din care câștigul este garantat FOTO: Guliver/Getty Images
În timp ce gătitul este pentru unii o formă de destindere sau o necesitate, pentru alţii activitatea din bucătărie înseamnă o sursă de a face bani. Şi nu puţini, în condiţiile în care serviciile de catering sunt din ce în ce mai căutate.

Nu puţini sunt cei care apelează la servicu la ajutorul unei firme care să aducă prânzul. Şi nu doar atât. Cât mai mulţi caută o fimă specializată care să organizeze o petrecere sau bufetul din timpul unei întâlniri.

La aşa cerere o soluţie bună de a scoate bani este să intri într-o afacere cu catering. În multe situaţii acest tip de business a început în special la domiciliu, însă pe măsura extinderii s-a ajuns la căutarea unor spaţii adecvate care să permită un volum mai mare de lucru, dar şi posibilitatea de a oferi produse cât mai variate.

Cei care s-au îndreptat către o afacere cu catering au descoperit că au posibilităţi reale de câştig, iar administrarea firmei nu este dificilă. Acest lucru poate fi făcut fără multă bătaie de cap de acasă. Mai mult nici aprovizionarea nu este dificilă, indiferent de nişa pe care va lucra compania.

Nici costurile de înfiinţare nu sunt foarte mari. Cu atât mai mult cu cât cu capital social cu tot demersurile administrative nu costă mai mult de 2.000 de lei. Investiţiile de bază în echipanete şi spaţii pot oscila de la 10.000 la 50.000 de euro în funcţie de capacitatea de lucru a firmei.

Indiferent de zonele pe care este orientată afacerea, pentru începerea unei activităţi în catering trebuie îndepliniţi câţiva paşi prin care  afacerea poate fi „securizată”.

Paşi pentru a deschide o afacere cu catering

Acest tip de business, chiar dacă nu este dificil, necesită unele aprobări şi avize specifice pentru activităţile de alimentaţie publică.

1.Primul pas este unul de natură strict administrativă. Cel care vrea să intre în această afacere trebuie să înfiinţeze firma de catering şi să facă toate demersurile administrative pentru înregistrarea ei. Importantă este şi obţinerea  avizul tehnic de funcţionare şi avizul sanitar, care se eliberează de către Autoritatea Naţională Sanitar-Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor.

2.Următorul pas îl reprezintă alegerea nişei pe care  vrea să se axeze în noua afacere cu catering. Şi asta pentru că majoritatea companiilor de acest gen aleg o anumită zonă pe care se dezvoltă.

3.În al treilea rând trebuie ales spaţiul în care noua firmă îşi va desfăşura       activitatea. Fie la domiciliu, fie în spaţii speciale care trebuie amenajate aşa încât să fie potrivite pentru activităţi de alimentaţie publică.

4. Lucrul cel mai important, dar şi cel mai dificil îl reprezintă obţinerea autorizaţiilor necesare pentru desfăşurarea în condiţii legale şi de igienă a activităţii de catering.

5. La fel de important este ca cel care deschide o afacere cu catering să găsească personalul specializat şi calificat care să fie apt pentru o astfel de activitate.

6. Şi cum trăim într-o era bazată tot mai mult pe tehnologie, patronul unei astfel de firme trebuie să-şi construiască un site dedicat acestei afaceri în care să se regăsească tipurile de servicii pe care le oferăş dar şi variantele de meniuri oferite.

7. După ce toate aceste etape au fost epuizate, firma trebuie promovată aşa încât cei interesaţi de acest tip de servicii să ştie exact la ce se aşteaptă atunci când lansează o comandă.

Afacere cu catering. O piaţă în creştere

Estimările din sectorul de catering arată că numai piaţa comenzilor online se ridică la peste trei milioane de  euro. Practic serviciile de catering au devenit atractive la începutul anilor 2000, când marea parte a companiilor ofereau în pachetele salariale şi bonuri de masă. Era perioada în care aceste mecanisme de plată nu erau impozitate.

Din 2015, reducerea TVA la alimente de la 24% la 9% a deschis un nou orizont în piuaţă. Companiile pot negocia pachete de servicii cu tarife mult mai atractive.

Pe fondul creşterii consumului şi a salariului minim, serviciile de catering se pot uita către o piaţă „alimentată” cu ceva mai multă lichiditate. Pentru a acoperi cât mai multe cereri, în timp, companiile de catering şi-au diversificat şi ele ariile de activitate.

Dacă, iniţial pentru o afacere cu catering activitatea de bază era doar pregătirea mâncării, în prezent acest tip de business s-a extins şi către organizarea de diverse evenimente.

În ultimii ani tehnologia şi-a pus şi ea amprenta pe industria de catering. Un public cât mai larg se arată interesat de comandarea prânzului online. Şi asta în condiţiile în care terminalele de pe care se pot face comenzile sunt din ce în ce mai diferite, de la calculatoare clasice la tablete sau telefoane mobile.