Avem mai mulți bani? De ce am mâncat, am băut și am fumat mai mult cu 22% față de anul trecut

Creşterea vânzărilor de alimente, băuturi şi tutun în iunie vine în contextul în care această lună a fost prima în care s-a aplicat TVA redus de la 24% la 9% la alimente şi băuturi non-alcoolice FOTO: Mediafax
Datele statistice arată că în luna iunie a acestui an consumul de alimente, băuturi și tutun a crescut cu 22% față de aceeași lună a anului trecut, evoluția fiind pusă de jucătorii din piață pe seama scăderii TVA la 9%.
Share on Facebook18Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Reddit0Email this to someone

Presupunerile guvernanților, dar și ale retailerilor, au fost confirmate de cifrele oficiale ale Institutului Național de Statistică, potrivit cărorar consumul de alimente, băuturi și tutun a crescut cu 11,7%, față de luna mai, și cu 22% față de aceeași perioadă a anului trecut.

Jucătorii din sectorul alimentar și de retail spun însă că trebuie să privim cu prudență aceste creșteri, pentru că în perioada de vară și a concediilor, consumul unor produse crește și fără a fi nevoie de scăderi semnificative de prețuri.

„Trebuie să luăm în calcul că sunt vacanțe și e vară. Consumul de apă și băuturi nealcoolice este mai mare. De asemenea crește și consumul de carne, în special la sfârșit de săptămână, pentru că ies oamenii la iarbă verde sau la distracție în natură”, explică pentru Adevărul Financiar președintele Federației Sindicatelor din Industria Alimentară, Dragoș Frumosu.

Și din zona de retail se vede o creștere naturală a consumului pe anumite produse. „Am avut o perioadă cu temperaturi foarte ridicate, iar consumul de răcoritoare a fost în creștere”, spune și Delia Nica, reprezentantul Asociației Marilor Rețele Comerciale.

Rămân bani și pentru non-food

Tendințele de creștere a consumului reflectate prin cifrele de la statistică sunt confirmate și de retaileri. „Combinat cu vara, căldura și concediile s-a observat o creștere a vânzărilor a produselor alimentare”, apreciază Delia Nica, adăugând că, în zona comerțului modern, după scăderea TVA la 9% la alimente, s-a înregistrat o tendință nouă, și anume orientarea cheltuielilor și către non-food.

„După ce a scăzut TVA-ul la 9% la produsele alimentare, s-a observat o reorientare a bugetului și către sectorul nealimentar. Oamenii și-au perimis să cumpere câte un frigider, aragaz, sau alte electrocasnice, care păstrează cota de TVA de 24%”.

Citiți și: Afacerea TVA: ce se află, de fapt, în spatele consumului în creștere

Din câte mai spune Nica, scăderea TVA se observă în creșterea consumului prin două componente: „fie au cumărat mai mult, fie mai scump”.

Creşterea vânzărilor de alimente, băuturi şi tutun în iunie vine în contextul în care această lună a fost prima în care s-a aplicat TVA redus de la 24% la 9% la alimente şi băuturi non-alcoolice.

Miza scăderii de TVA este creşterea consumului, dar şi reducerea evaziunii fiscale din anumite domenii cum ar fi sectorul de legume-fructe sau cel al cărnii și preparatelor din carne.

După scăderea TVA, Sorin Minea, președintele patronatului din industria alimentară, Romalimenta, sesiza că o mare parte a cumpărătorilor s-au orientat către produse din zona fiscalizată, explicând că prețul preparatelor din zona fiscalizată s-a apropiat de cel al produselor făcute la negru.

Să vezi și să nu crezi

Din zona industriei alimentare, cifrele optimiste de la statistică sunt privite cu un oarecare scepticism. „Scăderea TVA poate fi o explicație pentru creșterea consumului. Dar procentul e un pic cam mare. 22% față de anul trecut e mult. Reducerea de prețuri a condus la creșterea vânzărilor Este posibil ca oamenii să-și fi permis să cumpere mai mult”, spune Dragoș Frumosu, președintele Sindicatelor din Industria Alimentară.

Acesta atrage atenția marilor rețele de magazine să nu „umble” la taxa de la raft, pentru a le impune producătorilor să crească prețurile. Producătorii români din industria alimentară, spune Frumosu, își vând produsele în proporție de 85-90% prin marile rețele de retail.

Citiți și: Capcanele reducerii TVA: Cinci motive pentru care prețurile nu vor scădea la nivelul așteptat

Doar 10-15% din marfă se valorifică prin diverși agenți mai mici sau prin magazine proprii, dacă producătorul respectiv are o rețea de distribuție.

În actualele condiții fiscale, la nivelul producătorilor se constată unele mici tendințe de creștere a producției. Însă nu trebuie să luăm în calcul doar reducerea de 9%. În paralel au apărut și alte facilități, cum ar fi reducerea CAS la angajator cu 5%.

„Ca patronii de la noi să aibă profituri bune, trebuie să se și școlească puțin. Ei trebuie să înțeleagă că un profit se face pas cu pas. Cu adaosuri mici. Nu faci avere cu tunuri. Dacă iese pe piață cu un preț de bun simț, atunci profitul se cumulează în timp”, spune Frumosu.

În opinia sa, măsura de reducere a TVA ar putea avea două efecte. Unul de relansare a consumului, dar și unul de introducere a fiscalizării în zonele în care era evaziune fiscală.

Share on Facebook18Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Reddit0Email this to someone