Avem benzină ieftină tare, dar tot ne arde la buzunare

Elena Deacu 26-03-2017
Românii plătesc cele mai mici preţuri din Uniunea Europeană la benzină şi motorină, însă cu un salariu minim de 1.450 lei reuşim să facem numai opt plinuri, printre ultimele locuri din UE.
Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Reddit0Email this to someone

Reducerea taxei pe valoare adăugată şi eliminarea supraccizei pe litrul de carburant, de la 1 ianuarie 2017, după un an în care preţurile carburanţilor au ajuns la un nivel îngrijorător de mare, au făcut ca şoferii români să plătească acum cel mai mic preţ al benzinei din Uniunea Europeană, arată datele Comisiei Europene.

Astfel, luni, 20 martie, românii plăteau pentru un litru de benzină Euro-super 95 un preţ mediu de 4,638 lei, cel mai mic preţ din UE, în timp ce pentru motorină scoteau din buzunar 4,656 lei pe litru, conform datelor prezentate de Oil Bulletin Weekly, contorizarea institutului european de statistică Eurostat, pe baza raportărilor de la Ministerul Economiei. Datele au fost furnizate de trei companii petroliere, un operator independent şi alţi patru operatori.

Preţul mediu în euro (1 euro = 4,56 lei) este astfel cel mai mic din Uniunea Europeană. Dacă românii dau pe un litru de benzină 1,017 euro, vecinii din Bulgaria dau 1,035 euro, iar cei din Ungaria 1,151 euro. Cea mai scumpă benzină comercializată în UE se regăseşte în Italia şi Olanda, unde un litru poate fi cumpărat cu 1,539 euro, şi în Grecia, unde locuitorii dau 1,525 euro pe un litru de benzină.

Preţul mediu (euro) al benzinei în statele Uniunii Europene FOTO Captură Eurostat

În ceea ce priveşte motorina, România se regăseşte pe un loc secund în UE, plătind pe un litru de carburant 1,021 euro. Un preţ mai mic se regăseşte doar în Luxemburg, unde un locuitor dă mai puţin de un euro pe un litru de motorină, respectiv 0,986 euro. Spre comparaţie, vecinii din sud dau 1,031 euro/litru, iar cei de la vest 1,183 euro/litru, în timp ce cele mai mari preţuri se regăsesc în Suedia (1,433 euro/litru) şi Marea Britanie (1,403 euro/litru).

Preţul mediu (euro) al motorinei în statele Uniunii Europene FOTO Captură Eurostat

Preţul mediu la nivelul Uniunii Europene pentru benzină era, la începutul săptămânii trecute, de 1,355 euro/litru, astfel că preţul în România era cu 24,9% mai mic decât media europeană. De asemenea, preţul mediu în UE pentru motorină era de 1,223 euro/litru, cu 19,7% mai mare decât cel din România.

Datele sunt confirmate de preţurile afişate de bezinăriile din ţară, care au afişat în această lună şi preţuri sub un euro pentru un litru de carburant. Astfel, marţi, 14 martie, cea mai ieftină benzinărie Petrom din Bucureşti, cea de pe şoseaua Alexandriei, benzina standard a ajuns să coste 4,61 lei litrul, iar motorina 4,64 lei litrul, potrivit economica.net. Cel mai mic preţ din România la benzinăriile Petrom era, la acea dată, la o staţie din Oneşti, unde benzina standard costa 4,51 lei pe litru, mai puţin de un euro pe litru, mai scrie sursa citată.

Taxele, peste jumătate din preţ

Şoferii achită preţuri mai mici la carburanţi de la începutul acestui an, după reducerea cotei standard de TVA cu un punct procentual, de la 20% la 19%, şi eliminarea supraaccizei de 7 eurocenţi pe litru.

Dacă eliminăm toate taxele pe care le încasează statul, un român ar trebui să plătească pentru un litru de benzină 2,241 lei (0,491 euro), în timp ce pe un litru de motorină ar da 2,395 lei (0,525 euro).

În România, taxarea la benzină se ridică la 52%. Asta înseamnă că mai mult de jumătate din preţul pe care îl plăteşte un român pe benzină intră în buzunarul statului sub formă de taxe. Pentru motorină, taxele şi accizele care merg spre stat însumează 49% din preţul total.

Fără taxe, clasamentul european se schimbă, astfel că cele mai mici preţuri la benzină se regăsesc în Austria (0,465 euro/litru) şi Cehia (0,469 euro/litru), iar la motorină în Slovenia (0,473 euro/litru) şi Marea Britanie (0,502 euro/litru).

Media europeană este de 0,5 euro/litru pentru benzină şi 517 euro/litru pentru motorină. Astfel, preţul benzinei din România este cu doar 1,8% mai mic decât media, însă cel al motorinei este mai mare cu 1,5%.

Aşadar, taxele aplicate de state diferă semnificativ şi măresc extrem de mult preţul carburanţilor.

Cea mai mare taxare din Uniunea Europeană la preţul benzinei se aplică în Suedia şi Grecia, unde 66% din preţul plătit de clienţi se duce în buzunarul statului, şi în Italia şi Marea Britanie, cu 65%. La polul opus, cele mai mici taxe sunt plătite în Estonia (51%) şi în Bulgaria şi România (52%).

La motorină, cele mai mari taxe sunt încasate de Marea Britanie (64%) şi Italia (62%), iar cele mai mici de Estonia (48%) şi România şi Bulgaria (49%).

Taxarea (%) aplicată benzinei (pompă stânga) şi motorinei (pompă dreapta) în statele Uniunii Europene FOTO Captură Eurostat

De asemenea, România avea una dintre cele mai mici cote de TVA aplicate preţului benzinei. Dacă în România, Germania şi Cipru, TVA pentru benzină şi motorină este de 19%, o cotă mai mică se aplică numai în Malta, de 18%, în timp ce în Ungaria ea este de 27%, iar în state precum Croaţia, Danemarca sau Suedia este de 25%.

„Suferim la pompă”

În ceea ce priveşte puterea de cumpărare, lucrurile nu mai stau aşa de roz. Comparând câte plinuri poate face un român din salariul minim, constatăm că ne aflăm pe ultimele locuri din Uniunea Europeană.

Astfel, dintr-un salariu minim de 1.450 lei (320 euro), de la 1 februarie, un şofer român putea face opt plinuri de rezervor (40 de litri). Mai prost stăteau doar bulgarii, care dintr-un salariul minim de 235 euro nu făceau nici şase plinuri. În schimb, un luxemburghez putea cumpăra, din salariul minim de 1.999 de euro peste 40 de plinuri, urmându-i belgienii şi irlandezii, cu aproape 30 de plinuri din salariul minim de 1.532 euro, respectiv 1.563 euro.

Investigaţie pe piaţă

Deşi România a ajuns să aibă, ca pondere în preţ, cele mai mici taxe din Uniunea Europeană, autorităţile suspectează că preţurile finale, la pompă, ar fi fi putut fi şi mai mici. Anul trecut, carburanţii au ajuns să coste pe piaţa românească, fără taxe, mai mult decât media din Uniunea Europeană în unele perioade din 2016.

Asta deşi România este printre puţinele state europene care mai produce ţiţei, dispune de capacităţi mari de rafinare şi chiar exportă carburanţi în statele vecine. Însă principala cauză a preţurilor mai mari decât ar fi normal din România este de natură legislativă, legislaţia românească impunând bariere birocratice, în primul rând legate de realizarea de stocuri, la intrarea pe piaţă a altor jucători şi limitând importul carburanţilor ieftini din alte ţări, arată documentele intrate în posesia News.ro, coroborate cu analiza legislaţiei interne şi comunitare. Legislaţia privind stocurile de urgenţă impune o barieră importantă la intrarea pe piaţă a unor noi jucători.

Preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, a anunţat astfel, luna trecută, că a declanşat o investigaţie pe piaţă, după ce anterior se plângea de slaba concurenţă din sector. Şeful autorităţii antimonopol argumentează necesitatea anchetei prin faptul că, faţă de prima parte a anului trecut, lucurile s-au schimbat sensibil.

„Este semi-adevărat că în România preţul carburanţilor este mai mare decât în Austria. Întrebarea este de ce de un an de zile este mai mare decât media Uniunii Europene. Căutăm răspunsul”, a afirmat atunci Chiriţoiu.

Petrolul se ieftineşte

Tendinţa operatorilor este de a continua ieftinirile, preţurile carburanţilor fiind influenţate de cotaţiile produselor petroliere, care îl urmează pe cel al petrolului.

Deşi duminică statele membre ale Organizaţiei Ţărilor Exportatoare de Petrol (OPEC) şi mai multe state din afara organizaţiei au convenit extinderea cu şase luni a acordului de reducere a cotelor de producţie petrolieră, preţul resursei are o tendinţă de scădere, datorită ofensivei Statelor Unite, care au majorat producţia de petrol de şist ca răspuns la politica OPEC.

Preţul petrolului Brent a scăzut aşadar cu 11% anul acesta, după ce anul trecut a înregistrat o creştere de 52%, ca urmare a deciziei OPEC.

 

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Reddit0Email this to someone