Antreprenori self-made: ei sunt românii care le-au încurcat afacerile marilor retaileri din piața de bricolaj

Originari din Suceava, Dragoș (foto) și Adrian Pavăl au pornit business-ul de la zero, în 1992 FOTO: Mediafax
Sunt antreprenori români, au o avere cumulată ce depășește 550 de milioane de euro și fac legea pe segmentul rețelelor de bricolaj și distribuție de materiale de construcții, acolo unde giganți internaționali în domeniu au dat greș.
Share on Facebook76Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Reddit0Email this to someone

Dragoș Pavăl, Cezar Ropotan și Ioan Ciolan sunt exemple din piața de retail care nu doar că au rezistat crizei și au reușit să-și consolideze afacerile, dar au și creat panică printre multinaționalele din domeniu intrate pe piața românească.

Ce nu au înțeles multinaționalele

Pe o piață estimată la 2,2 miliarde de euro, Pavăl, Ropotan și Ciolan au reușit să ia fața marilor retaileri din domeniul materialelor de construcții și bricolajului. Dedeman, Arabesque și Ambient au înregistrat profituri frumușele în ultimii doi ani. Și asta pe o piață care nu a fost ocolită de unda de șoc a crizei – pentru a se salva, grupul german Praktiker a fost nevoit să vândă operațiunile din România, afacerea fiind preluată de omul de afaceri turc Omer Susli; la rândul lor, cele 15 magazine din rețeaua Bricostore a francezilor de la Group Bresson au fost preluate de grupul britanic Kingfisher, care a început să opereze sub denumirea de Brico Depot.

Tranzacția dintre Bresson și Kingfsher a fost estimată la aproximativ 75 de milioane de euro. Și tot 2014 a mai marcat și ieșirea de pe piață românească a nemților de la Obi.

Pe acest fond de nesiguranță al multinaționalelor din sectorul de materiale de construcții și bricolaj, românii au obținut profit și cifre de afaceri în creștere.

Ascensiunea fraților Pavăl

Originari din Suceava, Dragoș și Adrian Pavăl au pornit business-ul de la zero, în 1992. Afacearea Dedeman avea să devină una de succes, iar rețaua de magazine să fie una dintre cele mai puternice de pe acest sector al pieței.

Frații Pavăl sunt acum pe locul 7 în top-ul Forbes 500 miliardari, cu avere în creștere, estimată la 420 de milioane de euro. Primul magazin Dedeman a fost deschis la Bacău și era specializat pe mobilă. Treptat, afacerea a început să crească, iar în prezent rețeua se aprope de 40 de magazine, deschise în toată țara.

Citiți și: Afaceri de reacție rapidă: ce îi leagă pe proprietarii RCS&RDS, Dedeman și Banca Transilvania

În plină criză, Dragoș și Adrian Pavăl au continuat să se extindă.  Au ajuns la o suprafață totală de vânzare în magazinele din toată țara de 380.000 metri pătrați, cu peste 45.000 de produse, care acoperă 11 domenii.

Și în domeniul marketingului Dedeman a arătat că se pricepe. În ultimii ani compania fraților Pavăl a intrat în parteneriat cu Simona Halep. În paralel, Dedeman a fost prezent ca sponsor în majoritatea emisiunilor de tip reality show.

Familia Ropotan și afacerea Arabesque

Pentru Cezar Ropotan, afacerea Arabesque a început acum mai bine de 20 de ani, la Galați. Inginer mecanic de meserie, Ropotan a început cu un mic magazin de materiale, iar acum imperiul Arabesque este cel mai mare distribuitor de materiale de construcții din țară.

Familia Ropotan este pe locul 21 în top-ul celor mai bogați români alcătuit de Forbes, cu o avere (în scădere) estimată la 120 de milioane de euro. Arabesque are în prezent 18 de centre de distribuție în toată țara, dar este prezentă și pe piața externă, în Serbia, Ucraina, Bulgaria și Republica Moldova.

Compania a avut anul trecut o cifră de afaceri de peste 1,5 miliarde de lei și un profit de 45 de milioane de lei. În portofoliul companiei se regăsesc nu mai puţin de 38.000 de produse şi peste 15.000 de parteneri de afaceri în domeniul construcţiilor.

Prăbușirea pieței imobiliare a lovit însă în businessul Arabesque. În 2008-2009 afacerile au scăzut drastic, dar au revenit din nou pe profit din 2010.

Ioan Ciolan și Ambient, o afacere ardelenească

Pe locul 3 al companiilor din zona de materiale de construcții și Bricolaj se află Ambient, firma sibianului Ioan Ciolan. Ambient a început în 1993 cu o afacere adresată în special constructorilor. La sfârșitul anilor ’90 compania s-a orientat și către retail, Ciolan extinzându-se și în afara Sibiului, dar nu și dincolo de Transilvania.

Ioan Ciolan este pe locul 183 în top-ul Forbes, cu o avere estimată la 19 milioane de euro. Ultimul bilanț public de pe site-ul ministerului de Finanțe, din 2013, arată că Ambient a avut o cifra de afaceri de 627 de milioane lei, și un profit de 37 milioane lei.

Succesul Ambient este dat de orientarea către produsele românești sau produse ale unor companii cunoscute fabricate pe piața autohtonă, însă compania a avut și perioade mai grele – în 2014 a cedat unui fond de investiţii controlat de BCR (Business Capital for Romania Opportunity Fund) un pachet de 9,99% din acţiuni, în schimbul stingerii unei creanţe de circa 4,5 milioane de euro.

Reversul medaliei

Pe de altă parte, dacă românii au rezistat în bricolaj, pe alte segmente de retail fie au dat faliment, fie au vândut sau au intrat în insolvență.

Rețeaua PIC a fraților Cornel și Ilie Penescu s-a destrămat în ultimii ani. Afacerea a fost cumpărată de omul de Nicolae Sarcină, care controla supermarketurile Succes, rețea care a intrat în luna februarie a acestui an în insolvență.

Mic.ro e un alt exemplu de afacere care a început în forță și s-a prăbușit brusc. Omul de afaceri Dinu Patriciu nu a reușit să găsească formula câștigătoare și în aproape un an afacerea a tras oboloanele. t.

La rândul său, Sorin Minea, de la Angst, a fost nevoit să vândă către Mega Image 20 din cele 22 de magazine pe care le-a dezvoltat în ultimii ani, într-o tranzacție de 14 milioane de euro.

Share on Facebook76Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Reddit0Email this to someone