Afacerile de miliarde dezvoltate pe internet. Cum a ajuns un proiect militar să genereze averi de sute de miliarde de dolari

Internetul a devenit public în data de 23 august 1991
Gândit iniţial ca un proiect militar, internetul a devenit, la 25 de ani de la lansarea sa publică, un adevărat succes comercial, acesta fiind mediul în care înfloresc companii precum Google, Facebook, Amazon, PayPal, Ebay, Twitter sau Alibaba.
Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Reddit0Email this to someone

Internetul a sărbătorit ieri 25 de ani de când a fost deschis pentru publicul larg. De-a lungul acestui sfert de veac, internetul a devenit „casă“ pentru sute de mii de companii, unele dintre acestea ajungând, între timp, adevăraţi giganţi online, a căror valoare se ridică acum la sute de miliarde de dolari.

Cea mai cunoscută companie care activează pe internet este Google, numele său fiind sinonim cu căutarea de informaţii online. Compania a fost fondată în anul 1997 de către Larry Page şi Sergey Brin, iar acum are o capitalizare bursieră de 537 de miliarde de dolari la valoarea de ieri a acţiunilor. De altfel, Google este a doua companie din lume ca valoare, după Apple, iar pentru puţin timp a deţinut chiar prima poziţie. Pe lângă motorul de căutare omonim, folosit de două treimi din utilizatorii de internet din lume, Google este şi dezvoltatorul sistemului de operare Android, prezent pe 86% din smartophone-urile vândute la nivel mondial. Succesul său a atras foarte mulţi competitori, Microsoft operând motorul de căutare Bing, în vreme ce Baidu şi Yandex sunt supranumite „Google-ul Chinei“ şi „Google-ul Rusiei“.

Retail online

Retailerul Amazon.com este un alt exemplu de succes datorat internetului. Compania a fost fondată de către Jeff Bezos în anul 1994 şi a ajuns între timp cel mai mare retailer online din lume, cu o capitalizare de 359 de miliarde de dolari. Compania este şi unul dintre cei mai mari furnizori de servicii de cloud computing din lume, mii de companii fiind găzduite pe fermele sale de servere.

Reţele sociale

Facebook este un alt gigant online, compania operând cea mai populară reţea de socializare din lume, două dintre cele mai populare servicii de mesagerie – Facebook Messenger şi WhatsApp – şi Instagram, cea mai populară reţea de partajare de fotografii.

Tencent şi Alibaba sunt doi giganţi ai internetului proveniţi din China care s-au făcut remarcaţi recent prin tranzacţii imense. Tencent a cumpărat Supercell, producătorul jocului Clash of Clans, cu 8,6 miliarde de dolari, şi mai deţine şi alte companii de profil. Tencent este şi proprietarul aplicaţiei de mesagerie WeChat – care are 806 de milioane de utilizatori, în vreme ce portalul QQ, operat de acelaşi grup, are 899 de milioane.

Puterea Chinei

Alibaba a scris istorie în anul 2014, când a realizat cea mai mare listare din istorie, compania strângând 25 de miliarde de dolari de la investitori. Grupul deţine cel mai mare bazar online din China (Taobao), o compania de plăţi online (Alipay), dar deţine şi o echipă de fotbal (Guangzhou Evergrande), un ziar (South China Morning Post) şi o serie de pachet de acţiuni la alte aplicaţii şi site-uri.

Intermediarii

Priceline este un grup care deţine mai multe site-uri şi aplicaţii prin care se pot face rezervări online de restaurante, hoteluri şi companii aeriene, fiind operatorul site-ului Booking.com, în vreme ce prin Expedia se pot rezerva concedii şi călătorii. De asemenea, serviciul de plăţi online PayPal are o capitalizare de aproape 46 de miliarde de dolari. În schimb, Yahoo!, pionier al internetului, este evaluată la doar 41 de miliarde de dolari după ce acţionarii şi-au pierdut încrederea că societatea poate concura cu succes Google şi Facebook. De altfel, Yahoo! a anunţat că îşi va vinde operaţiunile de internet către grupul telecom Verizon, care deţine şi AOL. Netflix, cel mai popular serviciu de vizualizare online de filme, are o capitalizare de 40 de miliarde de dolari.

Din domeniul comerţului, JD.com, al doilea retailer online al Chinei, este evaluat la 38,2 miliarde de dolari, în vreme ce Ebay are 34,7 miliarde de dolari. Reţeaua profesională LinkedIn are o capitalizare de 26 de miliarde de dolari şi va fi cumpărată de către Microsoft, în vreme ce Twitter este evaluată la 13 miliarde de dolari.

Naver este operatorul unui portal popular în Coreea de Sud şi este şi compania-mamă a Line Corp, care dezvoltă aplicaţia de chat LINE, foarte populară în Japonia şi în Asia de Sud-Est. Line Corp s-a separat recent de Naver şi a devenit independentă, listându-se pe bursă. Compania a strâns de la investitori un miliard de dolari pentru a-şi extinde operaţiunile. LINE are 560 de milioane de utilizatori.

Tot în categoria companiilor de internet se regăsesc şi Snapchat şi Pinterest, doi “unicorni”. Termenul este folosit pentru companiile care au fost evaluate la mai bine de un miliard de dolari de către investitori în rundele de finanţare, dar care încă nu au ajuns la bursă.

Spotify este cel mai popular site pentru ascultat muzică, având peste 30 de milioane de utilizatori care plătesc lunar o anumită sumă de bani pentru a accesa melodiile pe calculator sau prin aplicaţiile sale mobile.

În fine, Yelp este un site de review-uri online pentru restaurante şi firme de livrare la domiciliu, Groupon operează un site şi mai multe aplicaţii cu promoţii şi cupoane de reduceri, în vreme ce Sina Corp este proprietarul reţelei de microblogging Sina Weibo, supranumită “Twitter-ul Chinei”.

23 august – aniversarea internetului

Pe 23 august 1991, utilizatorii au avut acces la „world wide web“. Internetul exista de ani buni, dar era folosit doar în centre de cercetare şi de armată pentru a transmite informaţii şi mesaje. Odată cu deschiderea web-ului, a fost creat cel pe care orice utilizator îl ştie în prezent. Cel pe care există Facebook, Google, aplicaţii, filme, muzică, literatură sau pornografie. Omul care a creat acest univers digital este Tim Berners-Lee.

El a creat „World Wide Web“ în 1989, în timp ce lucra la CERN (Organizaţia Europeană pentru Cercetări Nucleare). Atunci, la finalul anilor ’80, internetul era un sistem global de computere conectate, funcţiona de câţiva ani buni, iar utilizatorii putea trimite date de la un calculator la altul, indiferent de locul în care se aflau.

Ce lipsea era o modalitate eficientă de a permite accesul uşor al publicului larg la acele informaţii. Berners-Lee era programator la institutul CERN şi era îngrijorat de datele care se pierdeau frecvent. A observat şi că cercetătorii pierdeau timp preţios refăcând diverse experimente, deoarece nu găseau uşor rezultatele. El avea nevoie de o modalitate de a face informaţia mai accesibilă, aşa că a desenat un plan pe o bucăţică de hârtie, în martie 1989, cu titlul „Managementul Informaţiei: O propunere“.

Deşi avea un plan, el nu avea pachete software care să îl ajute, astfel că a trebuit să creeze totul, ca să îşi realizeze planul, după ce i-a fost aprobat. A scris protocolul HTTP (Hyper Text Transfer Protocol) pentru modul în care informaţia ar fi transmisă între computere, limbajul HTML (Hyper Text Markup Language) pentru a realiza paginile web şi primul browser, numit WorldWideWeb. El este responsabil şi pentru prima pagină web care a existat vreodată. Până pe 23 august 1991, noul sistem de indexare era folosit la CERN. De atunci, în aceşti 25 de ani, a fost într-o continuă dezvoltare.

Print

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Reddit0Email this to someone