Afacerile cu dezmembrări de mașini: ponturi, legislaţie, oportunităţi

Clienții parcurilor de dezmembrări auto caută, în mare măsură, elemente de caroserie și de interior FOTO: Guliver / Getty Images
Piața auto se mărește pe zi ce trece, iar piesele de schimb au un potenţial extrem de profitabil, indiferent dacă sunt achiziționate piese noi, din magazine cu renume, sau sunt alese unele la mâna a doua, din parcuri auto cu mașini dezmembrate.

Domeniul dezmembrărilor auto este din ce în ce mai căutat de cei care vor să-și deschidă o afacere, fără un plan complicat. O mână de acte, câteva mii de euro pentru investiţie și un teren suficient de spațios pentru a păstra autovehiculele sunt principalele condiții care trebuie îndeplinite pentru lansarea unui business cu piese de mașini second-hand.

Mecanismul este simplu și rentabil. Antreprenorul cumpără ieftin mașini uzate, vechi, abandonate sau lovite și valorifică piesele rămase în stare bună. Mașinile trebuie să aibă acte de proveniență, apoi sunt verificate și sortate, în funcție de marcă și de alte criterii. Autovehiculele pot fi aduse pe bani puțini și din străinătate, iar sumele primite de pe urma vânzării pieselor acoperă cheltuielile și asigură un profit substanțial.

Ca în orice afacere, un mare aport este adus de ochiul comerciantului. În timp, se poate constata o tendință sau un tipar în legătură cu nevoile cu care cumpărătorii trec pragul depozitului. Unele piese sunt mai căutate decât altele, iar acest fapt se poate valorifica. Un vânzător care știe să speculeze semnalele și ocaziile, printr-o bună negociere, rotunjește și mai mult câștigurile firmei.

Costurile lunare sunt scăzute și includ plata salariaților, a utilităților și, dacă este cazul, a chiriei terenului. Spațiul trebuie să găzduiască zeci de autovehicule, inclusiv de gabarit mare, astfel că este necesar un teren de aproape 1.000 de metri pătrați.

Cum apare firma

Pentru a avea un parc de dezmembrări auto și a comercializa piese, antreprenorul trebuie să-și creeze o firmă autorizată de Registrul Comerțului, să obțină autorizațiile necesare și să aibă pregătite câteva mii de euro, bani pe care și-i va recupera imediat sau mai greu, în funcție de evoluția businessului.

Activitatea de dezmembrări auto este reglementată de câteva acte normative, precum OG 82/2000 (modificată și completată de OG 36/2005), Ordinul 62/2003 (privind modificarea și completarea Ordinului 536/1997, cu modificările şi completările ulterioare), Legea 421/2002, HG 2.406/2004 (privind gestionarea vehiculelor scoase din uz), HG 170/2004 (privind gestionarea anvelopelor uzate), OUG 78/2000 (privind regimul deșeurilor, cu modificările și completările ulterioare).

De asemenea, este necesară o autorizație de funcționare din partea Registrului Auto Român, care se eliberează doar cu avizul de funcționare prezentat de solicitant. Pentru a dezmembra mașini trebuie ca acestea să fie scoase din gestiune, fapt care presupune casarea lor.

Autorizația de mediu este și ea obligatorie. Aceasta se obţine prin câteva măsuri luate pentru protejarea mediului și contracte cu agenți autorizați care se ocupă cu deșeurile periculoase. Trebuie consultate, în acest sens, Legea 211/2011 (privind regimul deșeurilor), HG 856/2002 (privind evidența gestiunii deșeurilor), HG 1061/2008 (privind transportul deșeurilor) și Ordinul 1798/2007 (privind aprobarea proceduii emiterii autorizației de mediu).

De asemenea, este nevoie ca firma să fie certificată drept „responsabil de mediu“, în urma unui curs acreditat, și să dețină un certificat de urbanism.

Ce se cumpără dintr-o mașină dezmembrată

O afacere profitabilă se dezvoltă prin grija față de detalii. Piesele originale nedeteriorate, obținute după dezasamblarea mașinilor, sunt controlate, apoi recondiționate sau păstrate, spre a fi vândute la prețuri accesibile. Orice parc de piese auto trebuie să ofere facturi, garanții și opțiunea cumpărătorului de a returna piesele achiziționate.

Clienții caută, în mare măsură, elemente de caroserie și de interior: uși, fețe de uși, aripi, scaune, lămpi, volane, motorașe, geamuri laterale, jenți, mânere, covorașe, piese electrice etc. Mai rar preferă să achiziționeze componente de motor sau alte repere tehnice, care pot fi, de regulă, mai uzate decât ar trebui.

Pentru o mai bună satisfacere a cererii, parcul de dezmembrări auto trebuie să aibă cât mai multe mărci de mașini. O gamă cât mai largă de piese aduce mai mulți potențiali clienți. Totul, printr-o promovare cât mai bună, mai ales pe internet.