Afaceri cu bun gust sau reţeta cu care vă puteţi deschide un restaurant de calitate

Un spaţiu de 70-80 de metri pătraţi este suficient pentru a amenaja o sală în care încap, lejer, peste 15 mese normale, adică cel puţin 60 de clienţi FOTO: Guliver / Getty Images
Emisiunile cu specific culinar au devenit o sursă de inspiraţie nu doar pentru gospodinele aflate în căutare de noi reţete, ci şi pentru cei care vor să(-şi) valorifice pasiunea şi talentul pentru gătit, într-o afacere.

Deschiderea unui restaurant nu este o treabă uşoară şi necesită o documentare amănunţită, fler, creativitate şi o doză pragmatism. Păstraţi-vă entuziasmul şi înarmaţi-vă cu răbdare, deoarece proiectul pe care îl porniţi are nevoie de timp pentru a se concretiza. Pasiunea pentru bucătărie nu ţine loc de calităţile care vă fac un bun patron de restaurant.

Primii paşi nu trebuie parcurşi doar cu dorinţa de a face profit, ci şi cu aceea de a crea, în timp, un nume cunoscut şi lăudat de cât mai multă lume. Pentru asta, trebuie să vă transpuneţi în pielea clienţilor şi să cunoașteți aşteptările cu care vor intra pe uşa restaurantului. Sfatul unui specialist este valoros. În plus, dacă nu aţi făcut deja acest lucru, mergeţi prin cât mai multe restaurante. Fiţi atenţi la detalii, la oferta meniului, la reacţiile şi la comportamentul clienţilor. Puteţi adapta informaţiile câştigate la ideile proprii, pentru a obţine originalitatea, atât de valoroasă, într-o astfel de afacere.

Este recomandat să consultaţi oameni cu experienţă în domeniul ospitalităţii, de la care veţi afla ponturi şi secrete cu care să construiţi un plan de afacere solid. Trebuie să ştiţi de câţi bani aveţi nevoie pentru a inaugura un restaurant, apoi ce sume veţi investi, săptămânal, lunar şi anual, pentru a dezvolta businessul. De asemenea, dacă veniturile vor fi sub aşteptări, este esenţial să ştiţi dacă şi cât puteţi suporta cheltuielile.

O regulă nescrisă spune că acolo unde sunt două restaurante apropiate e loc ideal să-l deschideţi pe al treilea. Explicaţia e că în zonă s-a format un centru de interes, iar clienţii, deja obişnuiţi cu oferta, vor fi curioşi să încerce noutăţile. Astfel, dacă sunt două restaurante cu specific românesc, nu e indicat să veniţi tot cu preparate tradiţionale. Studiaţi bine cererea pieţei şi completaţi oferta sau îmbunătăţiţi-o.

În cazul în care aveţi în vedere alte locuri de amplasament, trebuie să vă ghidaţi după câţiva factori. Zona potrivită este dată de accesibilitate, vizibilitate, densitatea cu care este populată, gradul de circulaţie, spaţiul pentru parcare şi cel pentru o eventuală terasă.

Câţi bani sunt necesari

Pentru a vă amenaja viitorul restaurant, trebuie să aveţi pregătiţi banii cu care v-aţi permite, poate, să cumpăraţi câteva autoturisme. În funcţie de conceptul localului, suma investită variază între 15.000 de euro şi aproape 100.000 de euro. Bani puteţi obţine din economii proprii, credite bancare ori de la investitori. E bine să vă asiguraţi şi cheltuielile neprevăzute, printr-un fond de rezervă.

Un spaţiu de 70-80 de metri pătraţi este suficient pentru a amenaja o sală în care încap, lejer, peste 15 mese normale, adică cel puţin 60 de clienţi. Puteţi amenaja câteva separeuri, o zonă de bar şi o zonă cu mese pentru grupuri de mai multe persoane. Un loc spaţios poate deveni intim, dacă ştiţi cum să decoraţi sala, în ton cu specificul restaurantului.

Unii clienţi pun preţ pe simplitate şi curăţenie mai mult decât pe decoraţiuni fastuoase sau avangardiste. De aceea, e bine ca restaurantul să asigure o ambianţă îngrijită, indiferent de tonurile în care este aranjat interiorul. La capitolul „imagine“, contează şi calitatea veselei şi a tacâmurilor de pe mese.

Bucătarul şi meniul

Ca în orice afacere, investiţia trebuie făcută cu cap, în special când vine vorba de resursa umană. Piesa de bază a unui restaurant rămâne bucătarul şef, astfel că puteţi acorda mult timp căutării unui om cât mai bine pregătit. De asemenea, la început, puteţi recruta un personal redus, pentru ca, mai apoi, să împliniţi echipa cu alţi membri. Aveţi nevoie de oameni calificaţi pentru posturile de bucătar, chelner, barman şi casier, pe care să-i plătiţi corespunzător.

bucatarie - bucatar - restaurant - getty
Bucătarul şef este cea mai importantă piesă din mecanismul unui restaurant FOTO: Guliver / Getty Images

 

Trebuie să studiaţi publicul-ţintă pe care-l vizaţi şi să aveţi în vedere şi alţi potenţiali clienţi. În funcţie de rezultatele studiului, vă puteţi avânta în alegerea meniului, a decoraţiunilor, a mobilierului. Trebuie să creaţi un meniu bine structurat, variat, care să conţină alternative pentru vegetarieni şi pentru persoanele care ţin regim. La început, puteţi practica reduceri şi promoţii, pentru atragerea şi păstrarea clientelei.

Păstraţi raportul calitate-preţ, în sensul în care preţurile nu trebuie să fie la nivel de restaurant de lux, dacă localul pe care îl patronaţi este încă la nivel de cantină. Încercaţi să serviţi ireproşabil o mâncare gustoasă care să-i facă pe clienţi să revină periodic. Folosiţi ingrediente de o calitate mai mare, chiar dacă sunt mai scumpe. Cheltuielile se vor amortiza, în timp, când vă veţi permite să jonglaţi cu preţurile din meniu.

Clienţii trebuie „intrigaţi“ gastronomic, printr-o varietate cât mai originală de preparate. Calitatea mâncării, condiţiile şi atmosfera în care iau masa îi vor face pe clienţi să revină şi să vă laude altor persoane.

Faceţi-vă cunoscuţi!

Vă puteţi promova meniul original chiar de la intrare. Gândiţi-vă foarte bine la numele restaurantului, la un logo şi la un slogan cu impact, care să reprezinte cât mai bine localul. Firma trebuie să fie recognoscibilă şi atrăgătoare, în culori bine alese. De asemenea, decoraţiunile interioare şi cele exterioare trebuie să fie în ton cu spiritul pe care vreţi să-l insufle locul.

Promovarea este esenţială pentru a vă crea un renume şi a vă dezvolta bussinesul. Creaţi site-ul restaurantului, pagini pe reţelele de socializare, împărţiţi pliante, pregătiţi inaugurarea localului şi, în primele luni, invitaţi oaspeţi cât mai cunoscuţi.

Administrarea unui restaurant este o muncă dificilă, mai ales dacă nu aţi mai avut tangenţe cu o asemenea afacere. La început, poate fi indicat să angajaţi pe cineva cu experienţă. De multe ori, munca vă va putea priva de momente importante, precum statul cu familia de sărbători, când restaurantul va fi aproape plin, iar prezenţa voastră va fi indispensabilă.

Avize, acte, autorizaţii, contracte

Cei care vor să-și deschidă o societate comercială care va activa în domeniul alimentației publice trebuie să traverseze procedurile legale, cu o serie de acte obligatorii. Documentelor li se mai adaugă diverse taxe și impozite, plus alte documente de încadrare fiscală.

Potrivit site-ului avocatnet.ro, serviciile trebuie realizate de firme autorizate, iar toate documentele de mai jos trebuie depuse la dosarul de autorizare.

Acte și contracte necesare pentru obținerea autorizației sanitar-veterinare (Direcția Sanitar Veterinară):
• Contract eco de neutralizare a deșeurilor animale de tip protan;
• Contract de colectare a uleiurilor uzate;
• Declarație de conformitate separator grăsimi și/sau separator de hidrocarburi, după caz;
• Contract de deratizare, dezinfecție, dezinsecție;
• Copii după diplomele angajaților de absolvire a cursurilor de igienă;
• Copii după fișele cu aptitudinile angajaților (se eliberează după efectuarea medicinii muncii);
• Contractul de igienizare separatoare de grăsimi sau hidrocarburi, după caz.

Acte necesare pentru ITM, SSM (Inspectoratul Teritorial de Muncă, Securitatea și Sănătatea în Muncă):
• Copii după buletinele angajaților;
• Evaluarea genereală de risc;
• Evaluarea de risc per fiecare post;
• Contract pentru protecția muncii;
• Contract cursuri pentru situații de urgență, fost prevenirea și stingerea incendiilor PSI;
• Contract cursuri protecția civilă;
• Copie instructaj protecția muncii, se eliberează după evaluarea de risc;
• Copie după declarația de conformitate trusă de prim-ajutor.

Acte necesare la pompieri:
• Copie după certificatul constatator electrician autorizat ANRE;
• Copie după planul de evacuare de urgență, se elibrează după evaluarea de risc;
• Copii după certificatele de conformitate și garanția extintoarelor.

Acte necesare la primărie:
• Acordul vecinilor, dacă este cazul;
• Copii sau original după toate avizele obținute în urma procesului de autorizare.