Afacerea TVA: ce se află, de fapt, în spatele consumului în creștere

Din perspectiva producătorilor, nu consumul crescut ar fi principalul efect al ieftinirilor, ci o reacție firească a cumpărătorilor, care s-au mutat de pe piața neagră pe piața fiscalizată FOTO: Mediafax
Mai multe studii independente indică o creștere a vizibilă a consumului în perioada de după reducerea TVA la alimente. Procesatorii din piața cărnii spun însă că măsura nu ar fi făcut altceva decât să „albească” piața.
Share on Facebook142Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Reddit0Email this to someone

Compania de cercetare Nilsen a publicat un studiu din care reiese că în primele săptămâni de după scăderea TVA la alimente consumul a crescut cu 17%. Potrivit cercetării, alimentele care au captat atenția cumpărătorilor au fost carnea, brânza, băuturile non-alcoolice şi snacksurile.

Din perspectiva producătorilor, nu consumul crescut ar fi principalul efect al ieftinirilor, ci o reacție firească a cumpărătorilor care s-au mutat de pe piața neagră pe cea fiscalizată.

Nu în ultimul rând, sindicatele din agricultură cred că piața trebuie supravegheată, astfel ncât, după o perioadă de prețuri scăzute, să nu apară „smecherii” în piață, iar vânzătorii să-și mărească profiturile.

Cutremur pe piața neagră

Proprietarul producătorului de mezeluri Angst, Sorin Minea, nu este de acord cu teoriile potrivit cărora consumul ar fi crescut în cele doar patru săptămâni de la scăderea TVA la alimente de la 24 la 9%. „O creștere a consumului nu poate fi văzută în doar două săptămâni. Trebuie să știm clar la ce ne raportăm. Să luăm în calcul cifrele de anul trecut din aceeași perioadă”, spune Sorin Minea.

Pe de altă parte, acesta remarcă un alt fenomen – „Scăderea TVA a avut un altfel de efect. A albit piața. În condițiile în care consumul real rămâne constant, piața albă și cea neagră se echilibează. Piața fiscalizată ar putea devein mai ieftină decât cea neagră”.

O piață neagră despre care Minea spune că ar fi reprezentat înainte de 1 iunie 50%. În opinia sa, efectele reale ale măsurii ar putea fi văzute abia prin toamnă, în condițiile în care consumul în perioada de vară este mai scăzut, mai ales în zona preparatelor de carne.

Minea mai spune că datele pe care se bazează studiul Nilsen provin de la marile lanțuri de magazine și atrage atenția supra faptului că, în paralel cu reducerea TVA, acestea au venit cu oferte și reduceri proprii, care în cazul produselor de carne au fost chiar și de 50%.

Citiți și: Ce secret ascund supermarketurile în spatele campaniilor de promovare a produselor românești

„Este posibil ca lanțurile de magazine să fi avut creșteri, însă la noi, la procesatori, aceasta nu a apărut în producție. Asta este o creșterea a vânzării și nu a consumului”, mai spune Minea.

Tot jucătorii din zona precesării cărnii au constatat că activitatea prestată de ANAF la începutul anului a fost resimțită pe piața fiscalizată.

În luna aprilie a acestui an, președintele grupului Cis Tim, Radu Timiș declara: „Pe primele trei luni am avut o creștere a vânzărilor cu 24% în volum și cu 19% în bani. Deși estimam o majorare de 12% la începutul anului, creșterea a fost dublă, iar acest lucru se datorează în primul rând controalelor ANAF facute începand din ianuarie, care au determinat jucătorii de pe piața neagră să fie mult mai reținuți”.

 Sectorul agricol rămâne în zona gri

Efectele scăderii TVA sunt vizibile și din perspectiva sindicatelor. Președintele Federației Sindicatelor din Industria Alimentară, Dragoș Frumosu, spune că rezultatele pot fi spectaculoase, dacă retailerii și producătorii nu vor umbla la prețuri.

„Dacă lucrurile se vor derula ca acum și în perioada următoare, e posibilă o creștere a consumului, însă trebuie urmărit să nu apară șmecherii. Scăderile s-au resimțit puternic la carne, brânză și lapte, în zona fiscalizată”, explică Frumosu.

El atrage atenția asupra sectorului de legume-fructe, unde mare parte din piață a rămas în zona nefiscalizată. El a dat ca exemplu prețurile legumelor de vară, care nu au diferențe mari față de cele de anul trecut, dar în multe cazuri ele s-au menținut de la valori destul de mari.

Frumosu susține că, în aceste condiții, trebuie verificați atât angrosiștii, cât și cei care vând în piețe, pentru că aici este zona neagră a sectorului de legume-fructe.

Și asta, în condițiile în care, în ultimele săptămâni, comercianții din piețe au remarcat că au început să le scadă vânzările, în timp ce retailerii au încheiat contracte cu asociațiile de producători și aduc în marile lanțuri de magazine produse românești la prețuri egale sau chiar mai mici cu cele de la tarabă, pe care le vând în sistem fiscalizat.

 Comerțul, în creștere pe primele cinci luni

Și datele oficiale furnizate de Institutul Național de Statistică arată că afacerile din comerț au crescut. Potrivit INS, cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul, cu excepţia vânzărilor de autovehicule şi motociclete, a crescut cu 4% în primele cinci luni faţă de aceeaşi perioadă din 2014.

Evoluţia a fost influenţată de creşterea vânzărilor de produse alimentare, băuturi şi tutun (de 9,3% serie brută) şi comerţului cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (6,7%). Vânzările de produse nealimentare au scăzut cu 1,4%.

De remarcat că perioada studiată de INS nu a fost afectată de scăderea TVA la alimente, pentru că raportul se referă la perioada ianuarie – mai, iar taxa pe valoarea adăugată a scăzut abia de la 1 iunie.

Share on Facebook142Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Reddit0Email this to someone