A produs tancuri româneşti, dar apoi timp de 22 de ani Uzina Mecanică Bucureşti a făcut doar mentenanţă. Acum vrea să producă Jeep-uri militare

Uzina Mecanică Bucureşti vrea să producă Jeep-uri J8, dar vrea comenzi tot de la stat
După mai bine de 20 de ani în care Uzina Mecanică Bucureşti nu a făcut decât mentenanţa echipamentelor militare produse aici în anii de glorie ai comunismului, un nou vehicul ar putea să iasă pe poarta fabricii deţinută de Romarm. Este vorba despre Jeep J8 al americanilor de la Fiat Chrysler.

Uzina Mecanică Bucureşti ar putea primi kit-uri de subansamble pe care cei aproximativ 275 de angajaţi de aici să le monteze pe şasiul de Jeep J8.
„Situaţia uzinei este una dintre cele mai critice din istoria acestei unităţi. După cum ştiţi, aici s-au făcut exclusiv tancuri de-a lungul vremii, s-au făcut circa 1.100 de tancuri, însă în prezent nu se mai fabrică acest produs şi este într-o dificultate deosebită uzina“, spune generalul Floarea Şerban, directorul general al Romarm, citată de News.ro.

La pomana statului

Primii clienţi ai maşinii montate în România ar putea fi Ministerul Apărării Naţionale şi Ministerul Afacerilor Interne. Floarea Şerban susţine că nu se poate prezenta o ofertă în străinătate cu un produs care nu este folosit nici măcar de structurile ţării care îl vinde.
„Pornim de la necesitatea ca forţele din sistemul de ordine publică şi siguranţă naţională să poată beneficia de o maşină de care este foarte mare nevoie pentru diferite tipuri de acţiuni şi credem că este un bun început şi pentru a demara cât mai concret procesul de revitalizare a industriei naţionale de apărare care, din păcate, a ajuns la praguri critice“ spune directorul general al Romarm.

La rândul său, Dean Thompson, însărcinatul cu afaceri al Ambasadei Statelor Unite ale Americii la Bucureşti, consideră că asamblarea utilitarei militare Jeep J8 la Uzina Mecanică Bucureşti ar fi o oportunitate pentru ţara noastră.
“Cred că este important pentru România să decidă de ce echipamente are nevoie şi în ce direcţie vrea să meargă pe plan strategic şi apoi să construiască. Tot ce facem astăzi este să vorbim despre anumite tehnologii şi anumite companii americane. Ca oportunitate, să avem o idee unde pot merge lucrurile pe mai departe”, spune Thompson.

Modelul Jeep J8 al celor de la Fiat Chrysler are peste 20 de tipuri de echipare, fiind variante gândite atât pentru Forţele Terestre, Forţele Aeriene, Poliţia de Frontieră sau ca ambulanţe în zone greu accesibile sau pentru evacuare medicală MEDEVAC.

Maşinile au şasiu ranforsat şi sisteme puternice de frânare. Vehiculele pot fi comandate cu două sau patru uşi, pentru diverse tipuri de misiuni, incluzând transportul trupelor (până la 11 persoane), transportul echipamentelor sau pot fi destinate comunicaţiilor.
Viteza maximă a unui Jeep J8 este de 140 de kilometri pe oră. Greutatea unui vehicul neechipat este de 3,3 tone şi poate să fie operaţional la o înclinare de 60% pe suprafaţă dură.

Proiect nou şi pentru fabrica de la Moreni

Jeep J8 nu este singurul proiect de acest tip. România caută un partener strategic împreună cu care să producă noi transportoare amfibii blindate la Uzina de la Moreni.
„Există un caiet de sarcini pe care noi l-am lansat la toţi cei cinci (producători – n.r.) în care le spunem clar ce dorim. Şi dorim ca la fabrica noastră de la Moreni, specializată în transportoare, să înceapă fabricaţia unui transportor care să satisfacă cerinţele armatei române. Noi avem cerinţele îngheţate pentru armata română. Este vorba despre performanţele autovehiculului şi este vorba despre armare care, la autovehiculele blindate, este cel mai important lucru, la protecţia antiglonţ şi protecţia la mină şi sistemul de arme de la bord. Cel puţin în prima fază, 40 la sută va fi integrat la Moreni“, spune Neculai Banea, secretar de stat în cadrul Ministerul Economiei, cel care deţine companiile de stat din domeniul industriei de apărare.